Avatar billede dakrunz Nybegynder
14. februar 2004 - 11:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Deling af internetforb.

Jeg skal ud og ha' erhvervet mig en router og switch til mit netværk derhjemme som består af to computere. Jeg har tdckabel som internet og bruger et motorolla surfboard.
Men, mit spørgsmål går på;
Er der mulighed for at dele båndbredden mellem de to computere således at man hver især får halvdelen af hastigheden (1 mbit fordelt over 2... altså 512 Kbit til hver computer)
Grunden til dette er, at hvis comp. 1 downloader noget stort vil det typisk tage det meste af båndbredden og gå ud over comp. 2 hastighed, hvis denne surfer på internettet. Så ved at dele båndbredden kunne comp. 1 maks (teoretisk) downloade med 512 Kbit så der hele tiden er noget båndbredde tilovers til comp. 2.
Avatar billede dakrunz Nybegynder
14. februar 2004 - 12:50 #1
Jeg skulle måske lige tilføje at styresystemet på de to maskiner er windows XP prof.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. februar 2004 - 12:54 #2
Det kan man godt, men så skal du have en router med QoS. Det finder du typisk ikke i de små routere, hvor trafikken bliver fordelt lidt efter "først til mølle princippet".

Alternativt kan du installere noget software på dine PC'er, så de ikke benytter mere end 512kbit, men det er nu ret fjollet :-)

Du er ikke den eneste, der har det ønske - se evt. diskussionen her: http://forums.devshed.com/t118161/scc217940a3120ca49c36683d3f23e418.html

Hvis ikke du har enten penge, viden og/eller tid, så er mit råd at du skal glemme det. Hvis du har massere af tid, kan du sætte en linux server op som router (gateway) og får en masse funktionalitet, men hvis du ikke har prøvet det før vil det nok tage dig et stykke tid :-)

JP
Avatar billede dakrunz Nybegynder
14. februar 2004 - 13:13 #3
Jamen, det ser jo udemærket ud... Jeg har en kammerat som roder en del med linux, det kunne være jeg skulle overtale ham til at hjælpe med en opsætning af noget squid.

Tusind tak for svaret.