Avatar billede roth Nybegynder
13. februar 2004 - 14:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

problemer med postback, tror jeg nok

Jeg har følgende problem
Jeg har en side, som skal vise indholdet af en indkøbskurv fra en webshop. Indholdet i kurven ligger i et basket objekt, som ligger i session.
Jeg har på siden en table, som jeg så dynamisk genererer nogle rows/cells til i metoden ShowContentOfBasket alt efter hvad der ligger i basket objektet.
I slutningen af denne metode laver jeg så en Opdatér knap, som ved et klik reloader siden og dernæst ændrer i basket objektets indhold (se metoden Update_click).

Når man indtaster 0 i antallet af varer, så bliver objektet fjernet fra basket objektet, men på det tidspunkt er der jo allerede tilføjet en row i tabellen for det objekt der efterfølgende bliver fjernet.

Som naturlig (for mig i hvert fald) reaktion herpå har jeg så prøvet at kalde ShowContentOfBasket fra Update_click efter at opdateringer er blevet udført. Men det medfører noget lidt underligt. Nemlig at Opdatér knappen bliver lavet 2 gange, og derefter kun virker hver anden gang man trykker på den. I HTML koden sker der også en lille forskel,

<tr><td></td><td></td><td></td><td></td><td class="ws_searchres_cell_updatebtn"><input type="submit" name="_ctl0" value="Opdatér" /></td></tr>
Og
<tr><td></td><td></td><td></td><td></td><td class="ws_searchres_cell_updatebtn"><input type="submit" name="_ctl1" value="Opdatér" /></td></tr>

Som det ses ændres name på knappen, og når name er _ctl1 så bliver update_click ikke udført.

Er der nogen der kan forklare mig hvad det er jeg gør forkert?

(her kommer koden så):
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e) {
  ShowContentOfBasket();
  VisSamletOrdreOversigt();
}

/// <summary>
/// tager det samlede beløb for varerne i basket og udfylder tblUdregning
/// med respektive data
/// </summary>
private void VisSamletOrdreOversigt() {
    Session["samletpris"] = 0D;
    int tmpi = tblBasket.Rows.Count -2;  // 2 fordi den sidste row i tabellen er den der indeholder update knappen
    for (int i = 0; i <= tmpi; i++) {
              Session["samletpris"] = Double.Parse(tblBasket.Rows[i].Cells[3].Text) * Double.Parse(((TextBox)tblBasket.Rows[i].Cells[4].Controls[0]).Text) + (double)Session["samletpris"];
    }

    tblUdregning.Rows.Add(new TableRow());
    tblUdregning.Rows[0].Cells.Add(new TableCell());
    tblUdregning.Rows[0].Cells[0].CssClass = "ws_basket_cell_pris1";
    tblUdregning.Rows[0].Cells[0].Text = "Samlet pris excl. moms";

    tblUdregning.Rows[0].Cells.Add(new TableCell());
    tblUdregning.Rows[0].Cells[1].CssClass = "ws_basket_cell_pris2";
    tblUdregning.Rows[0].Cells[1].Text = Session["samletpris"].ToString();
}

/// <summary>
/// viser indholdet af basket containeren i en tabel med mulighed for at ændre antallet
/// af hver enkelt vare (1 vare af gangen)
/// udregner samtidig den samlede pris i session["samletpris"]
/// </summary>
private void ShowContentOfBasket() {
    WebshopLocal.Classes.Basket basket = ((WebshopLocal.Classes.Basket)Session["basket"]);
    int j = 0;
    tblBasket.Rows.Clear();
    foreach (WebshopLocal.Classes.Vare objVare in basket) {
        tblBasket.Rows.Add(new TableRow());

        // tilføj celle med articleno
        tblBasket.Rows[j].Cells.Add(new TableCell());
        tblBasket.Rows[j].Cells[0].CssClass = "ws_searchres_cell_artno";
        tblBasket.Rows[j].Cells[0].Text = objVare.ArticleNo.ToString();

        // tilføj celle med descshort
        tblBasket.Rows[j].Cells.Add(new TableCell());
        tblBasket.Rows[j].Cells[1].CssClass = "ws_searchres_cell_descshor";
        tblBasket.Rows[j].Cells[1].Text = objVare.DescShort.ToString();

        // tilføj celle med producent
        tblBasket.Rows[j].Cells.Add(new TableCell());
        tblBasket.Rows[j].Cells[2].CssClass = "ws_searchres_cell_prod";
        tblBasket.Rows[j].Cells[2].Text = objVare.Manufacturer.ToString();

        // tilføj celle med pris
        tblBasket.Rows[j].Cells.Add(new TableCell());
        tblBasket.Rows[j].Cells[3].CssClass = "ws_searchres_cell_pris";
        tblBasket.Rows[j].Cells[3].Text = objVare.Price.ToString();

        // tilføj celle med indtastningsfelt til antal
        tblBasket.Rows[j].Cells.Add(new TableCell());
        tblBasket.Rows[j].Cells[4].CssClass = "ws_searchres_antal";
        TextBox txtAntal = new TextBox();
        txtAntal.CssClass = "ws_searchres_txtantal";
        txtAntal.Text = objVare.Antal.ToString();
        txtAntal.ID = "txt" + objVare.ArticleNo.ToString();
        tblBasket.Rows[j].Cells[4].Controls.Add(txtAntal);
        j++;
    }
    //den sidste row med opdater knappen
    TableRow tr = new TableRow();

    //tomme celler så knappen står under 'antal' feltet
    tr.Cells.Add(new TableCell());

    TableCell tc = new TableCell();
    tc.CssClass = "ws_searchres_cell_updatebtn";
    Button btnUpdate = new Button();
    btnUpdate.Text = "Opdatér";
    btnUpdate.Click += new System.EventHandler(this.update_click);
    tc.Controls.Add(btnUpdate);
    tr.Cells.Add(tc);
    tblBasket.Rows.Add(tr);
}

/// <summary>
/// løber hele tblBasket igennem og opdaterer hver vare i objBasket med det angivne antal
/// Er det nye antal angivet til at være ugyldigt (a-x eller whatever) så sættes antal til 1
/// Er det nye antal angivet til at være 0 eller mindre så fjernes varen fra kurven
/// </summary>
/// <param name="sender"></param>
/// <param name="e"></param>
private void update_click(object sender, System.EventArgs e) {
    int antal = 0;
    int articleno = 0;
    WebshopLocal.Classes.Basket basket = ((WebshopLocal.Classes.Basket)Session["basket"]);

    for (int j = 0; j <= tblBasket.Rows.Count -2; j++) { //-2 fordi den sidste row indeholder update knappen og ikke en vare
        articleno = int.Parse(tblBasket.Rows[j].Cells[0].Text);
        try {
            antal = int.Parse(((TextBox)tblBasket.Rows[j].Cells[4].Controls[0]).Text);
        } catch (Exception ex) {
            antal = 1;
        }
        //find varen i basket og opdatér antal, fjern evt. varen hvis antal <= 0
        int i = 0;
        bool found = false;
        while (!found && i <= basket.Count -1) {
            if (basket.Item(i).ArticleNo == articleno) {
                if (antal <= 0) {
    basket.remove(basket.Item(i));
                } else {
    basket.Item(i).Antal = antal;
                }
                found = true;
            } else {
                i++;
            }
    //ShowContentOfBasket();
    VisSamletOrdreOversigt();
}

(håber ikke det er for uoverskueligt at læse)
Avatar billede roth Nybegynder
16. februar 2004 - 09:08 #1
*bump*
smider gerne flere points hvis det er nødvendigt
Avatar billede roth Nybegynder
16. februar 2004 - 15:25 #2
glem det, har smidt en knap på formen i design mode i stedet for at generere den dynamisk og vupti så spiller det. Godt jeg ikke brugte lang tid på at debugge før jeg prøvede det..eller noget