Avatar billede zedios Nybegynder
13. februar 2004 - 14:29 Der er 7 kommentarer

Parameteriseret SQL forespørgsel i Excel (UDF eller SP)

Jeg har en række UDF'er som jeg gerne vil bruge som datakilde til nogle pivo tabeller i Excel.

Problemet er at jeg ikke umiddelbart kan få lov til at benytte parametre i forbindelse med oprettelse af forespørgslen i Excel.

Nogen der har et forslag?
Avatar billede trer Nybegynder
13. februar 2004 - 14:49 #1
har du prøvet

select dbo.myUDF 'xxx','xxx'

Ellers må du uddybe lidt?
Avatar billede zedios Nybegynder
13. februar 2004 - 15:19 #2
Problemet er at man normalt kan angive [param] som parameter i en query og så føde parameteren fra en fx. celle i excel.

Dvs. SELECT * FROM myTbl WHERE myCol = [myPar]

Det virker bare ikke ved forespørgsler som ikke kan repræsenteres grafisk af MSQuery :o(
Avatar billede trer Nybegynder
13. februar 2004 - 15:26 #3
Mht procedurer er der vel så ikke noget at gøre - Men kan du ikke mellemlande dine UDF'er i et view på serveren?
Avatar billede terry Ekspert
13. februar 2004 - 16:37 #4
what i stopping you using a stored procedure to retun a recordset?
Avatar billede zedios Nybegynder
15. februar 2004 - 21:24 #5
ADO er en mulighed hvis jeg våger mig ind i at kode vba, men udgangspunktet og derfor også spørgsmålet var at kunne benytte ms query og dermed den medfølgende wizard i access til eksterne datakilder.

Dette skyldes til dels at jeg på ingen måde er ekspert i Excel og ikke har ummidelbare intentioner om at blive det og til dels at dem der skal vedligeholde løsningen efterfølgende nemmest ville kunne gøre det denne vej igennem.

Jeg har muligvis placeret spørgsmålet i forkert forum, men jeg er bange for at der ikke er så mange Excel kyndige som ville vide hvad en UDF eller SP er ..
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2004 - 21:37 #6
I dont know much at all about Excel either.
In access itis possible to make a query similar to a SP but the parameters are sent to the query via VBA when it is run. If this is an update query then there are normally no return values although you can see how many records were effected.
In a select query then you get a recordset in return.
In your case what your after is NOT a recordset but to actually replace the parameters  [myPar] with a value BEFORE they are used in the pivo tabeller.

Therefor the only suggestion I can make is to automate Access and then using VBA code alter the query so that it contains the values in place of the parameters. Then once that is done use the query in Excel.
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2004 - 21:39 #7
and here I am thinking this is Access!
But the same can be done in SQL Server too I'm sure!