Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. februar 2004 - 01:05 Der er 9 kommentarer

"Avanceret" brevskabelon m.v

Jeg har lavet en brevskabelon vha. tekstbokse osv., men andre folk har problemer med at bruge dette. Det er temmeligt nøjagtigt sat op (margin, linielængde, højde osv.), hvilket er grunden til at jeg har brugt tekstbokse, da det er "nemt" at layoute med.

Jeg har dog behov for at få det "konverteret" til en side, der ikke bruger tekstbokse og som på denne måde, er nemmere "at gå til". Problemerne med den nuværende er, at folk ikke rigtigt kan finde ud af at klikke i de forskellige bokse, at boksene flytter sig, at det er besværligt at indsætte en ny side osv osv.- der er mange faktisk!

Hvordan gør jeg dette!? (evt. link til toturial, en grundig guide, link til sted hvor jeg kan downloade et eksisterende eksempel og selv tilrette, eller lignende...) Jeg bruger selv Word XP (og Word 2000)
Avatar billede rvm Nybegynder
12. februar 2004 - 07:26 #1
Ja - du har begået den typiske fejl som "designere" gør. De vælger den for designeren nemmeste metode, men glemmer brugervenligheden *S*

Hvis du vil have brugerne kun må taste bestemte steder, så må du bruge formularværktøjet, der indsætter formularfelter som brugeren kan taste i. På denne måde sikrer du at brugerne ikke taster, hvor de ikke må.

M.h.t. opsætning, hvis du skal have det til at stå helt præcist, så må du printe siden ud og bruge et lysbord (eller et vindue), ¨å du kan holde kopien over originalen (f.eks. fra et reklameburau).

Et sidste tip er brugen af tabeller - det er også en metode til at sætte tekster præcist. Man kan sætte rækkehøjden til præcist, så teksten ikke rykker sig - bruges f.eks. til brevhovede, der kan være forskellige højder (antal linier) alt efter længden af adressen, samtiddigt med at brødteksten ikke må rykke sig.

Håber disse forslag kan hjælpe dig lidt videre *S*
12. februar 2004 - 09:28 #2
Hvis de tekstbokse endelig skal blive der, så kan der laves et skræmbillede, hvor tekst-felter "synkronisere" sit indhold med dine tekstbokse.

Men kan man ingen VBA, så kommer man ikke langt, og så vil jeg nok hoppe på en af rvm's løsninger.
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. februar 2004 - 11:17 #3
rvm - det lyder fornuftigt! Jeg har dog aldrig benyttet mig af formularer - hvordan fungere dette/hvad gør jer?
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. februar 2004 - 11:41 #4
(og kan jeg eksempelvis bare "tilrette" den eksisterende "tekstboks" skabelon?)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. februar 2004 - 13:15 #5
og så lige et jeg-har-stiret-mig-blind-på-sagerne spørgsmål: hvordan tilføjer en ny side!? Jeg har fået formularer til at virke og layoutet er efterhånden som det skal være - jeg kan også tilføje en ny side, der er baseret på side 1, som det skal være...MEN; nogle gange tager den noget af teksten fra side1, med over på side 2 osv.

Det kan da ikke passe at jeg skal stå et bestemt sted på side1, for at kunne tilføje en side2 uden problemer...eller hvad!?
Avatar billede rvm Nybegynder
12. februar 2004 - 14:02 #6
Det kommer jo an på hvordan du tilføjer den nye side?
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. februar 2004 - 14:07 #7
nevermind, jeg har fundet ud af det;)

hvordan laver jeg er tabel, der er fast defineret, sådan at kolonnerne/rækker ikke rykker sig / ændrer sig i størrelse?
Avatar billede rvm Nybegynder
12. februar 2004 - 14:16 #8
Du går ind i egenskaberne for tabellen og sætter bredden eller højden til "Præcis"
Avatar billede rvm Nybegynder
18. maj 2004 - 08:52 #9
Fik du svar på dit spørgsmål?