Avatar billede kejser_wilhelm Nybegynder
28. januar 2001 - 13:37 Der er 7 kommentarer

RPM Upgrade

Jeg har RPM 3.0.4-0.48, og vil gerne opgradere tiol en version 4.x, men der sker følgende:

[root@pc RPMS]# rpm -U rpm-4.0-4.i386.rpm
only packages with major numbers <= 3 are supported by this version of RPM
error: rpm-4.0-4.i386.rpm cannot be installed

Jeg har så forstået at man kunne installere RPM 3.0.6, og at den så kunne installere 4.x, men hvis jeg forsøger på det får jeg følgende:

[root@pc RPMS]# rpm -U rpm-3.0.6-6x.i386.rpm
error: failed dependencies:
        glibc >= 2.1.3 conflicts with rpm-3.0.6-6x

Nogen der har været i samme situation og kan fortælle mig hvordan problemet æøses?
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 14:11 #1
Prøv med rpm -I rpm-4.0.4.i386.rpm istedet for.

-U står vist nok for Uninstall
Avatar billede kejser_wilhelm Nybegynder
28. januar 2001 - 15:00 #2
Parameteren -U er for upgrade. Der er ikke nogen parameter der hedder -I, og -i giver samme fejl som -U.
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 15:38 #3
Et citat fra Redhat Linux 6.0 \"Hvis programmet allerede er installeret (fx i en ældre version) skriver du:
rpm -ivh --replacepkgs <programfil.rpm> \"

Det må være det du skal bruge hvis jeg ikke tager meget fejl.
Avatar billede chruker Nybegynder
28. januar 2001 - 21:01 #4
Når man kigger på Red Hat\'s side hvor man kan downloade diverse updates, så skal de gerne installeres med rpm -Fvh hvilket jeg så vidt kan tolke til at den skal fresh pakken.

Prøv derfor med:
rpm -Fvh rpm-4.0-4.i386.rpm
Avatar billede chruker Nybegynder
28. januar 2001 - 21:02 #5
Og hvis en hel masse rpm filer er afhængige af hinanden, så smidt dem i et bibliotek og kør:
rpm -Fvh *
Avatar billede kejser_wilhelm Nybegynder
28. januar 2001 - 21:36 #6
Nu har jeg også forsøgt med -ivh og -Fvh, og det virker stadig ikke.

Jeg vil lige gentage min fejlmeddelelse, som for mig at se ikke er en syntaxfejl.

[root@pc RPMS]# rpm -Fvh rpm-4.0-4.i386.rpm
only packages with major numbers <= 3 are supported by this version of RPM
error: rpm-4.0-4.i386.rpm cannot be installed
Avatar billede poet Nybegynder
02. februar 2001 - 20:42 #7
[root@pc RPMS]# rpm -U rpm-3.0.6-6x.i386.rpm
error: failed dependencies:
        glibc >= 2.1.3 conflicts with rpm-3.0.6-6x

betyder så vidt min intelligens rækker, at rpm-3.0.6-6x.i386.rpm ikke kan lide din nuværende, allerede installerede, version af glibc.
Prøv at tjekke din version af glibc (spørg mig ikke, hvordan man gør. prøv noget i retning af \"rpm -q glibc\\*\")

Håber du kan bruge det til noget.
Poet