Avatar billede beckann Nybegynder
11. februar 2004 - 12:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC brændt af? hvilke komponent?

I aftes skulle jeg "lige" sende en mail, samtidig med jeg var på nettet. Pludselig lukker PC´en, og der lugter meget at varm elektronik. Jeg havde tidligere arbejdet på PC´en i ca 8 timer, og den havde et par timers pause, inden jeg skulle sende.

Jeg har lugtet mig frem til at det ikke er grafikkort, modem, ram,HD eller CD-drev der er synderen.

Jeg prøvede en ganstart efter den lukkede ned, og det gik fint til halvt inde i opstarten af XP hvor den genstartede, og det gjorde den et par gange.
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kan huske om køleren kørte da det skete.

Opsætning:
Bundkort:      K7S5A
CPU:          AMD 1800XP
Blæser:        (øh, ja, hvad hedder den nu, men plejer nu at holde CPU under 40 grader)
Ram:          512 mb SD-ram for SIS chipsæt
Styresystem:  XP og mandrake.
Grafik:        Gforce 2 mx200
Modem:        Lucient win modem
Div:          40 gb HD, DVD drev og CD brænder

Nogen der har en ide?????
Avatar billede serverservice Praktikant
11. februar 2004 - 13:15 #1
Kontroller om alle kølere kører.
Du bør tage alle dele ud incl. cpu og ram, se om der nogle steder der er brændt. se grundigt på dit bundkort.
Avatar billede beckann Nybegynder
11. februar 2004 - 13:33 #2
Jeg har haft ramene ude og de ser ok ud, og lugter ikke noget i forhold til resten af kabinettet.

Jeg chekker videre når jeg kommer hjem. Kan computeren starte op hvis CPU´en er stået af?
Avatar billede powerade Nybegynder
11. februar 2004 - 13:36 #3
Nej hvis cpu'en er brændt af vil du allerhøjst få nogle bip-lyde som fejl.
Avatar billede popsy Novice
11. februar 2004 - 14:52 #4
Hmm, har du lugtet til strømforsyningen?
Avatar billede beckann Nybegynder
11. februar 2004 - 15:10 #5
Jeg prøvede at tage på strømforsyningen i går aftes, og den var lun, men ikke brændvarm.

Jeg er på vej hjem og splitte dyret igen, så må man se om jeg bliver klogere....
Avatar billede beckann Nybegynder
11. februar 2004 - 23:27 #6
Fejlen er fundet! -og udbedret.

Det var CPU-køleren der var brændt sammen. propellen var simpelt hen smeltet inde ved kærnen.
Avatar billede popsy Novice
12. februar 2004 - 00:43 #7
i så fald var dannyboyd vel på rette spor? :)
Avatar billede serverservice Praktikant
12. februar 2004 - 10:33 #8
ok så lægger jeg lige et svar
Avatar billede popsy Novice
23. juni 2004 - 03:11 #9
Husk at lukke spørgsmålet :)