Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 13:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

RedHat 7.0\'s SAMBA problem på winME

Hey, jeg har et mindre problem med mit netværk mellem min linux server og winME -håber i kan hjælpe :_>

Jeg er 100% nybegynder til linux.

Jeg har fået sat samba op, så jeg har internet forbindelse og så kan jeg godt se nogle af de mappe jeg har shared på linux maskinen, men problemet er at jeg ikke kan slette, oprette eller gøre noget som helt i de dirs fra winME(altså over netværket)

Jeg får en fejl-besked fra winME(det gør vi alle -heheh) der siger : \"Access denied!\" og noget med at man ikke har adgang til de filer/mapper/whatever.

Jeg har ændret min smb.conf til :

[Apache]
  comment = Apache Server
  path = /var/www
  allow hosts = 192.168.0.2 <-min winME
  public = yes
  create mode = 0777
  browseable = yes
  writeable = yes
  read only = no

Hvad er der galt? - Jeg har prøvet forskellige ting og intet virker.....

btw - Hvordan får jeg en settings fil(det er den der indlæser min internet-sharing) til at starte op, når computeren starter? = 15points extra -wwweeeeeeiih :_>

super tak på forhånd -hansen2000
Avatar billede nopper Praktikant
28. januar 2001 - 13:10 #1
Er read only=no ikke forkert?.
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 13:11 #2
Har du husket at ændre rettighederne på /var/www/
til 777??
Avatar billede poet Nybegynder
28. januar 2001 - 13:16 #3
ls -l /var/www
drwxr-xr-x  <- du har ikke skriveadgangadgang
drwxrwxrwx  <- du har skriveadgang
(her går jeg ud fra, at du ikke har oprettet din windows bruger på din linux maskine og sat ham som ejer af mappen)
Har du skriveadgang til mappen?
hvis nej: Log ind med samme bruger, som du oprettede mappen; chmod o+w /var/www

Hvad mener du med internet forbindelse?
Har du internet forbindelse på linux maskinen, som du deler til windows maskinen?

Håber mine spredte tanker kan bruges til noget
:-)
Poet
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 13:40 #4
jeg er lige i gang med at teste de forslag i har skrevet -tusind tak indtil vidre!

Jeg deler min internet forb. på linux\'en. Men for at gøre det skal jeg køre et lille script, som jeg har fået lavet. Jeg ville bare gerne have at det selv kørte under opstart.....

btw - hvordan gir jeg point\'ene??? :_> LOL!

hansen2000
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 13:57 #5
Hvor ligger scriptet og hvordan starter du det op???
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 14:06 #6
JALLE ->  under /root og hedder scriptconf2 - jeg starter det ved at skrive ./serverconf2

POET -> jeg kan ikke ændre min chmod, hvorfor ik? - Jeg står henne ved linux\'eren og skriver chmod o+w /var/www/html, men det ændre ingenting.
Og alle mine filer/dirs står til at være IKKE-skriveadgang......jeg fatter det minus......man burde jo kunne gøre det.....

HANSEN
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 14:40 #7
Jeg går ud fra at du har en fil der hedder serverconf2 som også ligger under root.

Kopier serverconf2 til biblioteket /etc/rc.d/init.d/

cp /root/serverconf2 /etc/rc.d/init.d

Bagefter skriver du:

/sbin/chkconfig --add serverconf2 [enter]
/sbin/chkconfig --level 2345 serverconf2 on

Med hensyn til mappen /var/www, så er den oprettet under installationen.

chmod 777 /var/www
og evt.
chmod mit_brugernavn /var/www

Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 14:58 #8
hhmmm.....når jeg skriver det der /sbin....., så skriver den : service serverconf2 does not support chkconfig...........hvad så?

YYYAAAAAHHHHHHOOOOOOO!!!!!!!!!!! tak jalle, af en eller anden grund virker rettighederne nu :_>

hvordan giver jeg dig points??
Avatar billede jalle Nybegynder
28. januar 2001 - 15:33 #9
Prøv at sende filerne serverconf2 og scriptconf2 til mig på eksperten@lethmar.dk , så kigger jeg lige på det.

Du kan give mig pointene nu.
Avatar billede poet Nybegynder
28. januar 2001 - 17:48 #10
Ja, nu siger du, at dine rettigheder virker, men ellers skal man have rettigheder hele vejen igennem filtræet; du kan f.eks. ikke lave noget i /var/www, hvis du ikke har adgang til /var (mener jeg helt bestemt)
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 19:26 #11
hhmmmm......det skulle da også være det mest logiske, men sådan er det ikke på min comp :_0 :_>

totalt freaky OS! - WINDOWS STYRER STADIG ET PAR UGER ENDNU.......indtil jeg får linux lært :_>

HANSEN2000