Avatar billede nattevagten Nybegynder
11. februar 2004 - 10:48 Der er 10 kommentarer

Scrolle blandet text + mc'e i et textarea. Kan man det i MX 2004?

Har tidligere udviklet en chat i flash, som nu står for udvidelse. Det er ikke tidligere (før MX 2004) lykkedes mig at kombinere blandet text og mc'er i et textarea som kan scrolles. Derfor vil jeg lige høre om der er kommet nye muligheder til i MX 2004, der kan løse denne opgave.

Håber jeg har udtrykt mig forståeligt ;)

natte
Avatar billede pyroman Nybegynder
11. februar 2004 - 11:29 #1
Jeg ved at det kan lade sig gøre i Flash MX 2003 - du skal bare ikke bruge textarea.. men et mc...

Når der kommer ny besked i chatten opretter den bare et tekstfelt i mc'et og skriver teksten i dette... når der kommer et billed laver den et nyt mc og loader billedet ind i dette - faktisk ikke så svært at lave...
Avatar billede nattevagten Nybegynder
11. februar 2004 - 11:48 #2
Hmm  - Jamen det vil jeg da så prøve om jeg kan hitte ud af, hvis det er eneste mulighed. Takker!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. februar 2004 - 14:50 #3
Man skal da ikke bruge et movieclip men et scrollpane ;-)
Avatar billede pyroman Nybegynder
11. februar 2004 - 19:39 #4
Øhhh nikolaj - han skal vel stadig have tekst og billeder loadet ind i det movieclip - og det skal jo komme efterhånden...

Du kan komme langt på denne måde:

mitMC.depth = 1;
MovieClip.prototype.insertText = function(text){
  this.createTextField("tekst"+this.depth, this.depth, 0, this._height+20, 10, 200);
  this["tekst"+this.depth].text = text;
  this["tekst"+this.depth]._height = this["tekst"+this.depth].textHeight;
  this.depth++;
}
MovieClip.prototype.insertImg = function(path){
  this.createEmptyMovieClip("img"+this.depth, this.depth);
  this["img"+this.depth]._y = this._height+20;
  this["img"+this.depth].loadMovie(path);
}

Det er de 2 funktioner du kan bruge til at indsætte tekst og billeder under hinanden hele tiden...

Held og lykke
Avatar billede pyroman Nybegynder
11. februar 2004 - 19:40 #5
hov - den sidste funktion mangler lidt...

MovieClip.prototype.insertImg = function(path){
  this.createEmptyMovieClip("img"+this.depth, this.depth);
  this["img"+this.depth]._y = this._height+20;
  this["img"+this.depth].loadMovie(path);
  this.depth++;
}

..sådan!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. februar 2004 - 20:00 #6
Je forstår ikke du mener at scrollpane ikke er løsningen. Scrollpane kan indeholde tekst, billeder, movieclips.. whatever.
Avatar billede pyroman Nybegynder
13. februar 2004 - 21:10 #7
så vidt jeg ved kan du kun have movieclips i et scrollpane - og kun ét ad gangen... Men det kan også godt være at jeg tager fejl...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. februar 2004 - 21:44 #8
Scrollpane så vidt jeg har forstået kan indeholde alt i ét :)
Avatar billede nattevagten Nybegynder
13. februar 2004 - 23:09 #9
Så vidt jeg har forstået (læst) i dag kan man godt i Flash vers. 7 anvende et textarea/felt der udover det sædvanlige nu også godt kan indeholde både jpegs, movieclips og swf-filer. Er det korrekt? - I så fald vil det umiddelbart jo være det nemmeste for mig simpelthen opgradere min fla-fil og derefter tilrette koden.
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. februar 2004 - 11:38 #10
hmmm - ja men ligger den automatisk hele svineriet efter hinanden? Det var jo til en chat - og hvis der skal komme sådan fx: tekst-tekst-billede-tekst-billede - kan scrollpane't også finde ud af det?