Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 16:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Konvetering af dato- og tidsformat

Jeg får leveret oplysninger fra en database hvor dato- og tidsformat desværre er i US-format; dvs. mm/dd/yyyyy men jeg skal bruge dem i dd/mm/yyyyy.

Jeg havde egentlig fundet et javascript der kunne konveterer datoformatet (forudsat at datoformatet altid er mm/dd/yyyyy), men det der gør det "tricky" er at datoen i US-format bliver leveret på flere forskellige måder alt efter dag og måned;

2/10/2004 (10. Februar 2004)
10/9/2004 (9. Oktober 2004)
12/24/2004 (24. december 2004)

Problemet med tidsformatet er at det bliver leveret som AM/PM - Men det er knap så vigtig at få ændret!

Er der nogen gode forslag til et javascript der kan ændre US-datoformat til et dansk datoformat, der tager højde for 1-2 cifre i dag/måned angivelsen?
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:18 #1
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
    <!--
    var strDate = "2/9/2004";
    alert( formatDate( strDate ) );
    // Function der tager formatet mm/dd/yyyyy og laver det om til dd/mm/yyyyy
    function formatDate( p_strDate )
    {
        var objNewDate = new Date( p_strDate );
        var strDate = ( ( objNewDate.getDate() < 10 ) ? "0" : "" ) + objNewDate.getDate();
        var strMonth = ( ( ( objNewDate.getMonth()+1) < 10 ) ? "0" : "" ) + objNewDate.getMonth();
        var strYear = objNewDate.getFullYear();;
        return strDate + "/" + strMonth + "/" + strYear;
    }
    //-->
    </script>
Avatar billede roenving Novice
10. februar 2004 - 16:19 #2
>>nute

-- hvad så hvis den bliver leveret som 2/9/04 ?-)
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:24 #3
så går det hele ad helvete til :,(

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:25 #4
man kan jo selvfølgelig lægge ind en lille check på om der kun er 2 ciffer i årstal, meeeen ... man kan jo ikke vide om det er 2004 eller 1904 det er snak om ...

/nute
Avatar billede roenving Novice
10. februar 2004 - 16:25 #5
Samt det evige javascript-problem: at month er 0-baseret:

<script type="text/javascript">
dato = '2/9/04';
dato = dato.split("/");
for(i=0;2>i;i++)dato[i] = ((dato[i]>9||dato[i].length==2)?"":"0") + dato[i];
dato[2] = ((dato[2].length==2)?"20":"") + dato[2];
dato = dato[1]+"/"+dato[0]+"/"+dato[2];
alert(dato);
</script>
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:26 #6
desuden ... der står i "opgaveteksten" at formatet er mm/dd/yyyy, så jeg bekymrer mig ikke så meget ... *er arrogant*

;o]
Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 16:39 #7
Dag og måned veksler mellem at være henholdsvis 1 eller 2 cifre (som beskrevet i datoeksemplerne) - årstallet er altid 4 cifre!

Hvordan får jeg skrevet resultatet ud i klar tekst (absolut intet kendskab til javascript :-/ )
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:54 #8
noget ála dette:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <script language="JavaScript" type="text/javascript">
    <!--
    // Function der tager formatet mm/dd/yyyyy og laver det om til dd/mm/yyyyy
    function formatDate( p_strDate )
    {
        var objNewDate = new Date( p_strDate );
        var strDate = ( ( objNewDate.getDate() < 10 ) ? "0" : "" ) + objNewDate.getDate();
        var strMonth = ( ( ( objNewDate.getMonth()+1) < 10 ) ? "0" : "" ) + objNewDate.getMonth();
        var strYear = objNewDate.getFullYear();
        var strNewDate =  strDate + "/" + strMonth + "/" + strYear;
        document.getElementById( "spnDato" ).innerText = strNewDate;
        document.getElementById( "txtDato" ).value = strNewDate;
    }
    //-->
    </script>
</head>

<body>
<span id="spnDato"></span><br>
<input type="text" id="txtDato"><br>
Formater dato: <input type="text" value="2/9/2004" id="txtFormatDato"><br>
<input type="button" value="Formatér" onclick="formatDate( document.getElementById( 'txtFormatDato' ).value );">
</body>
</html>

/ntue
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 16:56 #9
hmm... men hvis du får værdien fra en database ... hvorfor laver du så ikke konverteringen serverside istedet for clientside ??
Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 17:05 #10
Det er desværre en lukket database jeg kun kan trække oplysninger fra, og ikke ændre i (hvilket jeg havde foretrukket).
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 17:08 #11
men hvordan trækker du data ud af basen ? du kan jo ændre dato *efter* du har trukket data ud af basen !
Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 17:28 #12
Jeg får data fra en FileMaker Pro database der efter at blevet parset på serveren leverer resultatet (CDML) som klar tekst på klientsiden - Dvs. at alt dato/tidsformatering skal foregå i selve databasen.

Jeg har adgang til at hente data fra selve databasen, men den er lukket for redigering - Min skumle plan var så at den færdige dato i klartekst, der bliver leveret på websiden, skulle konveteres til DK-datoformat via et javascript. Det javascript jeg havde fundet der virkede fint hvis bare dag og måned altid var i 2 cifre

----snip----

<script type="text/JavaScript">
<!--
var str = "12/09/2004";
var mdr = str.substring(0,2)
var dag = str.substring(3,5)
var aar = str.substring(6,10)

document.write(dag + "/" + mdr + "/" + aar);

//-->
</script>

----snip slut----

De datoer jeg får leveret er dag og måned desværre ikke altid med 2 cifre, og jeg kan derfor ikke bruge scriptet. Det er ellers genialt på den måde, at det placeres i body og ikke head, og jeg derfor kan placerer det ved alle datoforekomster på siden.

Jeg kan umiddelbart ikke få dit script til at virke - men send mig et svar og du får dine points - Jeg må nok tilbage til tegnebordet og finde en anden løsning ;-)
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 17:35 #13
hmm ... jeg fatter stadig ikke hvorfor du ikke kan formattere på serveren. selv om basen er "lukket for redigering", så må det da være *dig* der har lavet scriptet der hiver data *ud* fra basen ??? eller ... ? Det er jo ikke snak om at du skal dykke ned i basen for at ændre ... du formatterer dato *efter* at du har fået dato ud fra basen og *før* du sender data til klienten.

CDML ??
Avatar billede roenving Novice
10. februar 2004 - 17:37 #14
Jamen, virker min så ikke ?-)
@10/02-2004 16:25:53
Avatar billede nute Nybegynder
10. februar 2004 - 17:45 #15
"Jeg kan umiddelbart ikke få dit script til at virke " - er dette en henvendelse til mig eller roenving ? og hvis det ikke "virker" - *hvad* er det der ikke virker ? hvis du kopierer hele scriptet ind i et HTML dokument og kigger på det i din browser, så skal det fungere ... på nær én ting jeg lige har oversæt, som roenving kommenterer i sit indlæg @ 10/02-2004 16:25:53.

Denne linje:

var strMonth = ( ( ( objNewDate.getMonth()+1) < 10 ) ? "0" : "" ) + objNewDate.getMonth();

må blive til:

var strMonth = objNewDate.getMonth()+1;
strMonth = ( ( strMonth < 10 ) ? "0" : "" ) + strMonth;

for at det skal blive korrekt. meeen...roenving sit eksempel er jo også rimelig straight-forward. det er lidt overkill at oprette et Date objekt for at strengbehandle

/nute
Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 18:06 #16
Du må du s** undskylde roenving - jeg havde helt overset din post :-/ Dit script virker meget fint. Lav et svar så jeg kan smide dig nogle points!! (Nu skal jeg også bare få scriptet til at virke i Apples Safari browser hmm!)
Avatar billede roenving Novice
10. februar 2004 - 18:19 #17
Virker det ikke i Safari ?-)

Metoderne er ellers oldgamle, jeg tror sågar det er js 1.1 fra '96 eller '97 der dækker de metoder !-)

-- og velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
10. februar 2004 - 18:34 #18
-- og tak for points ;~}
Avatar billede finn-l Nybegynder
10. februar 2004 - 18:38 #19
Jeg ved heller ikke hvad der er galt - Jeg tror Apples Safari stadig mangler noget optimering af deres webcore!