Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 13:41 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

dato og mysql

jeg indsætte min dato sådan her : 25-02-2004

og pt hedder feltet :varchart 255.

hvis jeg ændre til date fucker den det helt op.....

hjælp
Avatar billede kovalt Nybegynder
10. februar 2004 - 13:43 #1
hvad fucker den det op til :-)
Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 13:45 #2
den skriver dato forkert når jeg har den til at stå som "date"
Avatar billede zeko Nybegynder
10. februar 2004 - 13:46 #3
Jeg tror at det er fordi date er en funktion i sql. order by date o.s.v..
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 13:47 #4
dato formatet i mysql library har syntaksen: YYYY-MM-DD... Derfor fucker den op.... Du må skrive dem omvendt, eller lave et script som vender alle tallene...

//13th Sky
Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 13:47 #5
det er når jeg nu retter i mysql fra varchart til date så bliver den sur
Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 13:49 #6
13thsky, men det er jo US dato format det skal det ikke være------

hvordan vender jeg tallene ?
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 13:50 #7
Ja, det er klart den ikke vil æde formatet DD-MM-YYYY ind, når formatet er YYYY-MM-DD.
Er du med?

//13th skt
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 13:51 #8
Jeg er med, 2 min...
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 13:53 #9
Du er nødt til at lave et script som kan gøre det for dig, tror jeg. Har du styr på det eller? Jeg mener ike at mysqladmin indeholder funktioner som kan vende talene, men er ikke sikker..

//13th Sky
Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 14:06 #10
nej jeg har ikke den funktion.... men jeg er vel ikke den eneste med det problem..
Avatar billede floetti Nybegynder
10. februar 2004 - 14:17 #11
Hvorfor bruger du ikke bare UNIX_TIMESTAM() ??
Avatar billede floetti Nybegynder
10. februar 2004 - 14:19 #12
Sorry !! er ikke et php spørgsmål.... min fejl.
Avatar billede l_otto Nybegynder
10. februar 2004 - 14:46 #13
jeg skal jo også sortere efter dato og det er derfor det skal virke som et dato felt..
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 16:12 #14
Det du kunne gøre var at lave et script som i en while løkke henter dine datoer ud en ad gangen som en String, reverser den, og smider den tilbage i db'en.

//13th sky
Avatar billede 13thsky Nybegynder
10. februar 2004 - 16:16 #15
er du med på den?
Avatar billede l_otto Nybegynder
11. februar 2004 - 10:01 #16
lidt, men det er jo ikke noget jeg kan lave kan du ?
Avatar billede 13thsky Nybegynder
11. februar 2004 - 13:02 #17
<?
//Database forbindelsen
function db_con() {
mysql_connect("XXXX", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("konto") or die (mysql_error());
};
//åbner og henter datoerne
$forsp1 = mysql_query("SELECT dinDatoKolonne FROM dinTabel");
while($data = mysql_fetch_row($$forsp1))
{
//reverser datoen
$str=data[0];
$newarr = array_reverse($str);
//smider datoen tilbage i databasen
mysql_query("INSERT INTO dinTabel (dinDatoKolonne) VALUES('$newarr')");
}
//lukker database forbindelsen
mysql_close;

Når du har kørt scriptet på dine datoer, kan du bagefte ændre formatet til date

//13th sky
Avatar billede 13thsky Nybegynder
11. februar 2004 - 13:02 #18
og et svar her, hvis du kan bruge det (c:
Avatar billede l_otto Nybegynder
11. februar 2004 - 13:26 #19
13thsky

måske kan du hjælpe mig med en date picker der skriver :YYYY-MM-DD ?
Avatar billede l_otto Nybegynder
11. februar 2004 - 14:08 #20
fand den selv
Avatar billede l_otto Nybegynder
11. februar 2004 - 14:56 #21
har du et javascript der vender datoen når den vises ? den vise nu mm/dd/yyyy

selvom den står inde i mysql som yyyy/mm/dd og det er også sådan den skal vises...
Avatar billede 13thsky Nybegynder
11. februar 2004 - 18:27 #22
Det er nememre hvis du bare laver en validering der hvor feltet med datoen skal udfyldes.

<SCRIPT>
function Checkdato(dato) {
var aar = dato.substring(0,4);
var streget = dato.substring(4,5);
var maaned = dato.substring(5,7);
var stregto = dato.substring(7,8);
var dag = dato.substring(8,10);

if ( (aar.length != 4) || (streget != '-') || (maaned.length != 2) || (stregto != '-') || (dag.length != 2) ) { alert('Begge datoer skal være i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD'); return false }
</SCRIPT>

Det må vel næsten være et spørgsmål mere?  Er der bonus point? (c:

//13th sky
Avatar billede l_otto Nybegynder
12. februar 2004 - 08:25 #23
det var mere et tillægssprg :-) jamen så gi mig et svar.. :-)
Avatar billede 13thsky Nybegynder
12. februar 2004 - 09:06 #24
Yep ok... Men du må lige oprette et spørgsmål igen så? Jeg har ikke mulighed for at svare to gange på samme spørgsmål...

//13th Sky
Avatar billede l_otto Nybegynder
12. februar 2004 - 09:08 #25