Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2004 - 01:48 Der er 12 kommentarer

Configuration af netværk med TDC erhvervs ADSL

Vi har investeret i ADSL hos TDC og ønsker nu at fordele internettet på beboerne i vores andelsboligforening. Hertil har vi anskaffet os en HP procurve 2524 switch med management, så der var mulighed for lidt overvågning mv.

Spørgsmålet er nu, hvordan vi bør konfigurere netværket. Bør vi anvende DHCP og forlade os 100% på tdc's router eller "bare" konfigurere det interne netværk manuelt:
gateway 192.168.1.1
switch ip adress 192.168.1.200
subnet mask 255.255.255.0

Har lagt mærke til, at TDC har reserveret de første par adresser til http, ftp mv, og at adresserne 192.168.1.101-254 er reserveret til dhcp server

Hvilken konfiguration anbefales - manual eller dhcp?

Med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. februar 2004 - 08:25 #1
Jeg vil anbefale at benytte DHCP.
Det er nemmere at sætte op på beboernes pc'ere, især hvis de selv skal gøre det.
og jo flere beboere der er, jo større forskel gør det at det er nemt.

P.S.
Det er en god switch du har valgt, har selv gode erfaringer med den fra mit arbejde.
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2004 - 11:10 #2
Jeg har kigget manualerne igennem flere gange men kan ikke se, om jeg ved at vælge dhcp kommer til at miste web-interface og telnet adgangen til switchen... umiddelbart ryger dens ip adresse jo... eller?

Hvis jeg definerer switchen til at bruge dhcp signalet fra vores router bør jeg så forvente, at ip adresserne holder sig i området 192.168.1.101-254 eller???

Sidst men ikke mindst:

Jeg har haft følgende problem:

En af beboerne har anvendt en linksys router med indbygget switch til at fordele nettet til familiens 3 computere. Selvom jeg har defineret default gateway til at være TCD routeren på ip 192.168.1.1 har vores switch alligevel låst sig fast på linksys routeren med ip 192.168.1.3. Hvordan er dette muligt? Det skal her lige nævnes, at jeg i morges hen har slået DHCP funktionen fra i linksys routeren (kunne resette tdc routeren og så var vi alle på den igen)....

Hvad betyder default gateway, når switchen bare tager imod en anden dhcp server uden problemer.... kan dette skyldes en prioritering af porte? (tdc routeren sidder i port 1, linksys routeren i port 8)
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2004 - 11:12 #3
PS.. rune - har forsøgt at acceptere dit svar, har du fået point?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. februar 2004 - 11:19 #4
default gateway angiver ip adressen på den router der giver adgang til internettet.
og har derfor ingen indflydelse på hvilken dhcp server switchen får ip adresse fra.

hvis switchen står til dhcp vil web og telnet stadig virke, men det kan være svært at vide hvilken ip adresse switchen har fået og i teorien kan den få tildelt en anden ip adresse "lige pludselig".
mit råd er derfor at sætte ip adressen manuelt på switchen.
beboernes pc'ere kan du så lade få ip adresse via dhcp.

P.S.
ikke endnu, men det kommer nok :-)
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2004 - 11:59 #5
1. Fordi linksys routeren på IP 192.168.1.3 IKKE har adgang til internettet men kørte DHCP kunne man ikke få internet adgang, da switchen valgte den som gateway...

2. Umiddelbart har jeg fravalgt dhcp funktionen i switchen og selv defineret ip område og default gatewayen til TDC routeren. Alligevel låser switchen sig til linksys routeren???

(har i morges slået dhcp funktionen fra i linksys routeren, men står stadig uforstående overfor, hvordan problemet skulle kunne opstå - ved ikke om finten reelt har løst problemet)

- Jeg mangler en basal forståelse af, hvordan switchen prioriterer portene i forhold til de indstillinger man giver den...

Med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. februar 2004 - 14:11 #6
hmm, jeg havde skrevet et langt svar, men det ser ud til at være forsvundet.
jeg prøver lige igen...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. februar 2004 - 14:55 #7
nu forsvandt det hele igen !!!

F***ing lort...

jeg prøver igen i morgen.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
11. februar 2004 - 13:37 #8
1. Det er ikke switchen der er problemet, det er din pc der har fået ip adresse (og gateway) fra linksys routeren og derfor ikke kan komme på internettet.

2. jeg ved ikke præcis hvad du mener med at den "låser", men der er vigtigt at forstå er at det er ligegyldigt hvilken ip og gateway switchen har, det er din pc der har forkert ip og gateway.

Mere detaljeret:
Glem et øjeblik at switchen kan få ip adresse og gateway, for det bruges til noget helt andet.
Det switchen gør er at forbinde netkablet fra routeren med netkablet fra en eller flere pc'ere (meget forenklet sagt).
Dvs. at det er ikke den der afgør hvilken dhcp server der får lov at tildele ip adresser.
Derfor er det kritisk ikke at have mere en 1 dhcp server på dit netværk.

Forstår du ?

ellers så sig til...
Avatar billede pcmongol Nybegynder
12. februar 2004 - 00:59 #9
OK... jeg prøver lige at repetere lidt her:

Uanset om vores switch er indstillet til at bruge default gateway på port 192.168.1.1 og køre i området 192.168.1.x vil den "lytte" til evt. dhcp servere på netværket og øjeblikkelig rette sig efter disse. Dette har i vores tilfælde ført til, at f.eks. min computer pludselig meldte skift fra de normale indstillinger:
IP 192.168.1.8 gateway 192.168.1.1
til linksys routerens
IP 192.168.1.110 gateway 192.168.1.3 (da min kære nabo tilsluttede sin router)

2. Jeg er uforstående for hvorfor linksys routeren prioriteres ifht TDC routeren, der også kører DHCP???!? - derfor er mit spørgsmål: bliver nogle porte prioriteret højere end andre eller er der en anden forklaring herpå?

3. Hvis jeg valgte at lade switchen bruge DHCP, bibeholder jeg så web-interface og telnet funktionen på switchens forudindstillede ip adresse - er der nogle triks jeg bør kende for at finde adressen hvis dette ikke er tilfældet?

Med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. februar 2004 - 10:05 #10
2. nej, der er ingen prioritering af portene. linksys routeren er åbenbart bare lidt hurtigere til at svare når en pc spørger efter en dhcp server.

3. hvis switchen stilles til dhcp, vil den ikke længere have den forudindstillede ip adresse, men kun en tilfældig adresse tildelt fra dhcp serveren. det gør det lidt sværere at bruge web/telnet, fordi man først skal finde ud af hvilken ip adresse switchen har fået.
Så jeg vil anbefale at sætte switchens ip adresse manuelt.
hvis du alligevel vil benytte dhcp på switchen, får du brug for et program der kan scanne og finde aktive ip adresser indenfor et bestemt område.
Avatar billede pcmongol Nybegynder
12. februar 2004 - 14:15 #11
Tror efterhånden jeg er lidt slidt i betrækket:

1. Selvom man konfigurerer switchen til at køre manuel ip configuration med TDC routeren som default gateway vil netværket alligevel godtage enhver anden DHCP server der melder sig.
2. Vælger man i stedet at lade switchen indgå i DHCP netværket opnår man kun at dens IP adresse ikke længere er fast, idet resten af netværket jo allerede kører DHCP.
3. TDC routeren burde være indstillet til at tildele IP adresser i området 192.168.1.101-192.168.1.254 - alligevel har jeg f.eks. ip adressen 192.168.1.8 - vil dette rette sig, så snart jeg vælger at køre DHCP med switchen og skal jeg tolke min nuværende ip adresse som om switchen selv tildeler den (den er jo ikke begrænset til området 101-254)

Mange tak for hjælpen indtil nu

Med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. februar 2004 - 14:46 #12
1. ja, da switchens ip konfiguration kun bruges til at give switchen en ip adresse. den er altså ikke afgørende for hvilken gateway/dhcp server dine pc'ere bruger.

2. ja

3. nej, det er ikke switchen der leger dhcp server.
TDC routeren er højst sandsynligt IKKE sat til at tildele adresser fra 192.168.1.101-192.168.1.254, men måske nærmere fra 192.168.1.8-192.168.1.254

Prøv at åbne en Kommandoprompt (Start -> Programmer -> Tilbehør)
skriv: ipconfig -all
herefter vises den komplette ip konfiguration på din pc og deriblandt ip adressen på DHCP serveren, som gerne skulle være 192.168.1.1, altså TDC routeren.