Avatar billede hallum Nybegynder
09. februar 2004 - 23:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Simpel calculator i ASP.NET - VB.net

Efterlyser en simpel calculator i asp.net dvs.Vb.net
Skal blot kunne + - og evt. gange og være en formular med knapperne:
+
-
*
=
c
har søgt flere steder på webben. Points for løsning der virker.
Jeg offentliggøre den selvfølgelig også her.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. februar 2004 - 23:44 #1
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. februar 2004 - 23:46 #2
Avatar billede hallum Nybegynder
10. februar 2004 - 00:15 #3
jakobclausen: Hurtigt ;-) Kan ikke hente din .zip fil. Er knapperne placeret i en codebehind fil?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. februar 2004 - 07:09 #4
Prøv at se om du kan hente den her så:
http://bokaj.europe.webmatrixhosting.net/Calculator.zip

Nej knapperne ligger i aspx-filen, men deres funktionalitet ligger som codebehind
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. februar 2004 - 07:14 #5
Hallum >> Lidt sjovt at du kommer med dette spørgsmål, for denne lommeregner er noget jeg LIGE har siddet og rodet med at lave
Avatar billede hallum Nybegynder
10. februar 2004 - 10:22 #6
jakobclausen> Jeg får denne fejl Linje 1:
Parsefejl
Beskrivelse: Der opstod en fejl under parsing af en ressource, der er påkrævet ved behandling af denne anmodning. Læs følgende detaljer om parsefejlen, og foretag de nødvendige ændringer af kildefilen.
Meddelelse om parsefejl: Typen 'myFirstProject.Calculator' kunne ikke indlæses.
<%@ Page Language="vb" autoeventwireup="false" codebehind="Calculator.aspx.vb" Inherits="myFirstProject.Calculator" %>
Mangler der noget i din .zip? Jeg har prøvet at kigge i min nye visualstudio, men uden held..
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. februar 2004 - 11:08 #7
Det kan da godt være at jeg ikke lige har fået pakket det hele ned, så du får lige koden af mig istedet for:

<-- calculator.aspx -->

<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="Calculator.aspx.vb" Inherits="myFirstProject.Calculator"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
    <HEAD>
        <title>Calculator</title>
        <meta content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1" name="GENERATOR">
        <meta content="Visual Basic .NET 7.1" name="CODE_LANGUAGE">
        <meta content="JavaScript" name="vs_defaultClientScript">
        <meta content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5" name="vs_targetSchema">
    </HEAD>
    <body MS_POSITIONING="GridLayout">
        <form id="Form1" method="post" runat="server">
            <asp:Button id="Button1" style="Z-INDEX: 100; LEFT: 24px; POSITION: absolute; TOP: 72px" runat="server"
                Text="1" Width="24px"></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonDiv" style="Z-INDEX: 116; LEFT: 184px; POSITION: absolute; TOP: 192px"
                runat="server" Width="24px" Text="/"></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonGange" style="Z-INDEX: 115; LEFT: 184px; POSITION: absolute; TOP: 152px"
                runat="server" Width="24px" Text="*"></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonRes" style="Z-INDEX: 114; LEFT: 64px; POSITION: absolute; TOP: 192px"
                runat="server" Width="24px" Text="="></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonDel" style="Z-INDEX: 113; LEFT: 104px; POSITION: absolute; TOP: 192px"
                runat="server" Width="24px" Text="CE"></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonMinus" style="Z-INDEX: 112; LEFT: 184px; POSITION: absolute; TOP: 112px"
                runat="server" Width="24px" Text="-"></asp:Button>
            <asp:Button id="ButtonPlus" style="Z-INDEX: 111; LEFT: 184px; POSITION: absolute; TOP: 72px"
                runat="server" Width="24px" Text="+"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button0" style="Z-INDEX: 110; LEFT: 24px; POSITION: absolute; TOP: 192px" runat="server"
                Width="24px" Text="0"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button9" style="Z-INDEX: 109; LEFT: 104px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                Width="24px" Text="9"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button8" style="Z-INDEX: 108; LEFT: 64px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                Width="24px" Text="8"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button7" style="Z-INDEX: 107; LEFT: 24px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                Width="24px" Text="7"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button6" style="Z-INDEX: 106; LEFT: 104px; POSITION: absolute; TOP: 112px" runat="server"
                Width="24px" Text="6"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button5" style="Z-INDEX: 105; LEFT: 64px; POSITION: absolute; TOP: 112px" runat="server"
                Width="24px" Text="5"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button4" style="Z-INDEX: 104; LEFT: 24px; POSITION: absolute; TOP: 112px" runat="server"
                Width="24px" Text="4"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button3" style="Z-INDEX: 103; LEFT: 104px; POSITION: absolute; TOP: 72px" runat="server"
                Width="24px" Text="3"></asp:Button>
            <asp:Button id="Button2" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 64px; POSITION: absolute; TOP: 72px" runat="server"
                Text="2" Width="24px"></asp:Button>
            <asp:TextBox id="display" style="Z-INDEX: 102; LEFT: 24px; POSITION: absolute; TOP: 24px" runat="server"
                Width="104px"></asp:TextBox></form>
    </body>
</HTML>

<-- calculator.aspx.vb -->

Public Class Calculator
    Inherits System.Web.UI.Page

#Region " Web Form Designer Generated Code "

    'This call is required by the Web Form Designer.
    <System.Diagnostics.DebuggerStepThrough()> Private Sub InitializeComponent()

    End Sub
    Protected WithEvents Button1 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button2 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents display As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents Button3 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button4 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button5 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button6 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button7 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button8 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button9 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonPlus As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonMinus As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonDel As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonRes As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonDiv As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents ButtonGange As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents Button0 As System.Web.UI.WebControls.Button

    'NOTE: The following placeholder declaration is required by the Web Form Designer.
    'Do not delete or move it.
    Private designerPlaceholderDeclaration As System.Object

    Private Sub Page_Init(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Init
        'CODEGEN: This method call is required by the Web Form Designer
        'Do not modify it using the code editor.
        InitializeComponent()
    End Sub

#End Region

    Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        input(1)
    End Sub

    Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
        input(2)
    End Sub

    Private Sub Button3_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button3.Click
        input(3)
    End Sub

    Private Sub Button4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button4.Click
        input(4)
    End Sub

    Private Sub Button5_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button5.Click
        input(5)
    End Sub

    Private Sub Button6_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button6.Click
        input(6)
    End Sub

    Private Sub Button7_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button7.Click
        input(7)
    End Sub

    Private Sub Button8_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button8.Click
        input(8)
    End Sub

    Private Sub Button9_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button9.Click
        input(9)
    End Sub

    Private Sub Button0_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button0.Click
        input(0)
    End Sub

    Private Sub ButtonPlus_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonPlus.Click
        OperatorClick("plus")
    End Sub

    Private Sub ButtonMinus_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonMinus.Click
        OperatorClick("minus")
    End Sub

    Private Sub ButtonGange_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonGange.Click
        OperatorClick("gange")
    End Sub

    Private Sub ButtonDiv_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonDiv.Click
        OperatorClick("div")
    End Sub

    Private Sub ButtonDel_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonDel.Click
        display.Text = ""
    End Sub

    Private Sub ButtonRes_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ButtonRes.Click

        Dim tal2 = CInt(display.Text)
        Dim tal1 = CInt(Session("operand"))

        If Session("operator") = "plus" Then
            display.Text = tal1 + tal2
        ElseIf Session("operator") = "minus" Then
            display.Text = tal1 - tal2
        ElseIf Session("operator") = "gange" Then
            display.Text = tal1 * tal2
        ElseIf Session("operator") = "div" Then
            display.Text = tal1 / tal2
        End If
        Session("operand") = display.Text

    End Sub

    Private Sub OperatorClick(ByVal operator As String)

        Session.Add("operand", display.Text)
        Session.Add("operator", operator)
        display.Text = ""

    End Sub

    Private Sub input(ByVal vaerdi As String)
        display.Text &= vaerdi
    End Sub

End Class
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. februar 2004 - 11:16 #8
Problemet ligger jo i at du ikke har hele mit projekt, som hedder myFirstProject
Avatar billede hallum Nybegynder
10. februar 2004 - 21:34 #9
jakobclausen: Tak for hjælpen, jeg måtte lige justere nogle småting, og så fik jeg det til at køre ;-)
Kender du evt. nogle links til hjælp med visualstudio? Dansk?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. februar 2004 - 21:55 #10
Takker for point! Nej det gør jeg ikke rigtig, men www.asp.net og www.dotnetjunkies.com/ er gode