Avatar billede systemnissen Nybegynder
09. februar 2004 - 13:38 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværk, valg af router

Hejsa

Jeg er ved at kigge på en "bredbåndsrouter" til min ADSL forbindelse. Jeg kender ikke meget til det, men jeg er blevet rådet til at satse på en 54Mbit box. Jeg er nu faldet over Linksys WRT54G. (http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601). Det lader til at den har det jeg skal bruge.

Jeg har en stationær pc som stadig skal være forbundet via kabel. Så har jeg 3 bærbare som skal på nettet. Den ene har wireless indbygget (11b mener jeg) og de to andre skal have PCMCIA kort.

Routeren skal også fungere som firewall og selvfølgelig access point. Er Linksys'en et godt valg når man ikke er ultra expert på området??

Jeg er tilsluttet TDC ADSL (2048/512) og har p.t. en Speedstream "router". Skal denne erstattes af den nye router eller skal de fungere sammen??
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2004 - 13:42 #1
Linksys er et fint valg, de har fået fine anmeldelser i alt om net's test for ganske nylet. Det er ikke nok at din router fungere som firewall, selve det trådløse net er det svage led i denne kæde. Jeg har skrevet nogle artikler om emnet du med fordel kan læse
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2004 - 13:42 #2
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 13:42 #3
Jeg ville også pege på denne linksys router, som jeg har rodet en lille smule med.
Linksys er jo den billige fætter til Cisco, som er et seriøst foretagende indenfor netværks-grej. Jeg ville også vælge 2 stk. pcmcia kort til de to andre bærbare.

Så vidt jeg lige kan huske (nogenlunde sikker), så skal du blot erstatte Speedstream med den nye (hvis ikke lige at det speedstream også fungerer som et kabelmodem)
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 13:45 #4
og ja; læs lige Bufferzones artikler om sikkerhed  -  det har han ret godt styr på...
Avatar billede systemnissen Nybegynder
09. februar 2004 - 14:01 #5
tak for svarene... jeg venter lige med at lukke. Jeg vil kaste mig over artiklerne.
espersen>> Speedstream'en kører ikke som kabelmodem, men ganske normal "ADSL box". Jeg har et alm. ADSL abb. altså ikke et stik i væggen :-) (Håber du forstår)
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:04 #6
ok - jeg var også så sikker på det at jeg ikke ville lede efter yderligere oplysninger om det ;o)

Selve opsætningen af sikkerheden er nem nok ; bare tag det i små etaper, så er det måske lidt lettere at rette tilbage når den pludselig har lukket for bindelsen.
Avatar billede systemnissen Nybegynder
17. marts 2004 - 09:14 #7
Valget faldt på Linksys' 54mbit router. Den virker perfekt! Tak for input.