Avatar billede curtain Nybegynder
08. februar 2004 - 20:00 Der er 6 kommentarer

! foran tag

Hej

I følgende tutorial:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlabstraktioner/

er der f.eks lavet denne function:

function aabn_forbindelse_og_vaelgdb() {
  $server = "localhost";
  $bruger = "root";
  $kodeord = "";
  $database = "test";

  if (!mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

  if(!mysql_select_db("$database")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke vælge databasen: $database");
  }

Jeg kan se at der er sat et ! foran $mysql_select og $mysql_connect. Det sybmoliserer så vidt jeg ved at hvis functionen ikke er sat, eller hvis forespørgslen ikke kan lade sig gøre, skal det ske. Hvorfor skriver han så ikke hvad der skal ske hvis funktionen er sat?
Avatar billede rrm Nybegynder
08. februar 2004 - 20:07 #1
Ved en if(!mysql_connect(...)) { } bliver koden i {} udført hvis mysql_connect(...) bliver evalueret til false.
Avatar billede curtain Nybegynder
08. februar 2004 - 21:03 #2
hvad så hvis det bliver evalueret som TRUE?
Avatar billede curtain Nybegynder
08. februar 2004 - 21:08 #3
Vil det sige at det der står i parentesen, altid vil ske, men hvis det ikke kan ske, sker det der står i klammerne?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. februar 2004 - 21:21 #4
! betyder "not", og negerer betingelsen. Hvis du har

  if (!true)

er det nu det samme som

  if (false)
Avatar billede curtain Nybegynder
10. februar 2004 - 18:25 #5
I tutorialen står der følgende:

Jeg har her lavet funktionen aabn_forbindelse_og_vaelgdb() som åbner en forbindelse til MySQL og vælger en database:

function aabn_forbindelse_og_vaelgdb() {
  $server = "localhost";
  $bruger = "root";
  $kodeord = "";
  $database = "test";

  if (!mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

  if(!mysql_select_db("$database")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke vælge databasen: $database");
  }

Det må jo betyde at det script også connecter til databasen, men der står jo ingen steder at den skal connecte til databasen, kun hvad den skal gøre hvis den ikke kan connecte.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 02:43 #6
if (!mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")){
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

Betyder:
1: Kør mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")
2: Hvis den returnerer en FALSE, så skal der udskrives fejl.