Avatar billede martinhp Nybegynder
07. februar 2004 - 18:48 Der er 11 kommentarer

Limited harddisk plads.

Jeg har ikke så meget forstand på computere og elektronik, men en af mine venner anbefalede denne side. Mit problem er at jeg for nyligt købte en hardisk (en Seagate Barracuda 80 Gb). Men nu kan jeg kun få den til at virke hvis jeg flytter jumperen over på limited discplace (23.6 Gb). Jeg skal kun bruge den nye harddisk til at have mine spil på, men det er lidt træls at jeg kun kan få 23.6 Gb ud af den... Hvad skal jeg gøre?? P.s Når jeg har mit styresystem på den gamle disk, skal jeg så ikke have min nye harddisk til at være Primary slave?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. februar 2004 - 21:55 #1
Jo din nye disk skal være slave, hvis den bor på samme faldkabel som den gamle.
Hvilken windows version kører du med?
Avatar billede martinhp Nybegynder
07. februar 2004 - 22:00 #2
Jeg kører med xp...
Avatar billede martinhp Nybegynder
07. februar 2004 - 22:06 #3
På selve harddisken står der kun tre jumper muligheder: 1. Master ON/slave OFF, Cable og Limited...
Avatar billede slasher_x Novice
08. februar 2004 - 13:22 #4
Hvor gammel er din computer? Visse ældre bundkort understøtter ikke diske over 30 GB....
Avatar billede martinhp Nybegynder
08. februar 2004 - 13:25 #5
Den er ret gammel... 5-6 år gammel....
Avatar billede slasher_x Novice
08. februar 2004 - 15:56 #6
så er det nok derfor! du kan eventuelt undersøge om du kan afhjælpe problemet ved at købe en ny IDE controller til PCI.
Avatar billede martinhp Nybegynder
09. februar 2004 - 11:14 #7
Hvad er det, hvor kan jeg købe en, hvad koster den og skal jeg have et nyt bundkort??
Avatar billede nmh Nybegynder
09. februar 2004 - 11:52 #8
Når den er så gammel, kan det nok ikke svare sig at købe nyt bundkort. Din processor er formentlig også gammel, og så biver det jo hurtigt til at du skal udskifte ret meget. Du har jo nu en udmærket disk, og den kan jo bruges i en ny eller brugt computer.

Du kan købe en udmærket ny maskine hos f.eks Zitech for under 3000kr
http://www.zitech.dk/

Hos www.PCShopDK.DK eller www.Informatic.dk kan du købe udmærkede brugte maskiner.

Om det vil hjælpe med en ny IDE-controller, tør jeg ikke sige. (en PCI-controller er et indstikskort, du kan sætte i en af de ledige PCI-sokler i dit bundkort. Din nye harddisk kan så sættes i her. Men som sagt, det er ikke sikkert, det vil hjælpe).
Avatar billede slasher_x Novice
09. februar 2004 - 12:46 #9
Det er ikke nødvendigt at investere i et nyt bundkort (jeg går ud fra at der er PCI-sokler på dit bundkort). Du placerer kortet i en ledig sokkel og forbinder controllerkablet til dette kort istedet for til bundkortet! De billigste koster 250 - 350 kr. og det kan købes hos de fleste online IT-butikker!
Avatar billede slasher_x Novice
09. februar 2004 - 12:47 #10
Men det vil nok anbefales, som nmh skriver, at købe en ny computer, hvis du har pengene til det!
Avatar billede fromsej Praktikant
10. februar 2004 - 16:47 #11
En BIOS opdatering kan måske gøre det, men det er langtfra sikkert og risikoen er "Farvel bundkort", så køb den PCI controller i stedet for.