Avatar billede western-amigo Nybegynder
06. februar 2004 - 16:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DivX og Xvid

Jeg vil købe en dvd-afspiller og i beskrivelserne af den står at den kan spille DivX format..

Kan den så også spille Xvid?
Hvad er forskellen på de to?
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. februar 2004 - 16:18 #1
ikke nødvendigvis .. det er 2 forskellige codec's
Avatar billede keysersoze Guru
06. februar 2004 - 16:18 #2
En DivX afspiller kan ikke nødvendigvis afspille Xvid - det _er_ to forskellige formater.

Forskellen på de to formater - ja, hvad er forskellen på avi og mpg... det er måden de er komprimeret på. Xvid er efter min mening det bedste og vistnok også det nyeste.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. februar 2004 - 16:18 #3
det må du nok undersøge med producenten eller forhandleren.
Avatar billede ird Praktikant
06. februar 2004 - 16:19 #4
divx

  filformat, der kan pakke video, så en film på et par timer ikke fylder mere end hvad der er plads til på en cd. Man kan fx benytte formatet til at komprimere en dvd-film.
Der findes en række forskellige værktøjer, der kan hjælpe til med at få dvd-filmen kopieret til harddisken og omdanne den til en DivX-fil. Komprimeringsmetoden bygger på MPEG-4.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2004 - 16:26 #5
Er nu ikke enig...
De fleste afspillere som kan afspille DivX, kan også afspille Xvid.
begge formater er mpeg4.

Der er dog standarder der skal overholdes, for at din DivX/Xvid filer kan afspilles på din DVD.

Derfor findes der også både DivX og Xvid som ikke kan afspilles på en DVD.

I DivX's nyeste ver. er det lavet sådan at man kan indstille sine codec parameter, så man er sikker på at de overholder standarden. DivX kanlder det "DivX certified"

http://www.divx.com/divxcertified/

En Xvid fil kan encodes så den overholder den samme standard, derfor vil den også kunne afspilles i din DVD.
Avatar billede western-amigo Nybegynder
06. februar 2004 - 16:27 #6
Dvd-afspilleren jeg overvejer at købe:

Denver DVD med Divx
Dvd 188. Afspiller DVD/DVD-RW/CD/CD-R/CD-RW/MP3/JPEG/Kodak picture/DivX.
Dolby Digital 5.1 output, DTS og scartudgang, PAL/NTSC, OSD(skærmmenu)
kodefri....etc.

Jeg ved ikke om der kan udledes noget af det? Jeg har ikke så meget forstand på det med videoformater, og da det er i føtex de sælger den ved jeg ikke hvor meget de ved om det.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2004 - 16:29 #7
Hvis ellers standarden overholdes, så kan den både afspille DivX og Xvid.
Vær dog opmærsom på den nok ikke kan afspille DivX ældre end ver. 4.11 (det mener jeg ikke der er nogen som kan)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
06. februar 2004 - 16:40 #8
phatlasse -> Ja det er måske MPEG4 men ikke samme codec! Det er ikke lige som MP3 som er standart.

DivX og Xvid er ikke det samme. Det skal stå hvis du vil være sikker. Men det skal siges at mange DVD-afspiller der kan afspille DivX kan også afspille Xvid...
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2004 - 16:45 #9
Er godt klar over at det ikke er samme codec.
Men det er begge mpeg4, og det er det som de nye DVD afspillere kan afspille.

Nu skriver de bare DivX, for det sælger bedre.
Og DivX har da også været hurtigt ude, for at tjene en masse penge ved at lave et "DivX certified" mærke.

Du kan encode en Xvid fil, så den overholder præcis de samme kriterier, for at kunne afspilles på en DVD spiller.
Du kan også encode en DivX eller en Xvid, så den IKKE kan afspilles (prøv f.eks. at bruge b-frames).
Avatar billede kaper Nybegynder
06. februar 2004 - 18:15 #10
Ja, det koster næsten intet at få en divx-afspiller til også at kunne spille xvid for producenterne. Derfor kan Denvers 188 også spille xvid selvom det måske ikke er påpeget. Lasse har helt ret, men en lille fejl... den kan spille divx version 3.11 og frem (ikke 4.11) - men jeg er sikker på at det var det han mente :D