Avatar billede kartinm Nybegynder
05. februar 2004 - 11:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

tabel som <select>-felt

Jeg prøver at få en tabel at opføre sig som en <select>-liste. D.v.s. at når du trykker på en celle, vil denne få en blå baggrund og hvid tekst. Og når der trykkes på en anden cell, bliver denne nye cell markeret, og den gamle markering forsvinder. Jeg har også en mouseOver effect.
Har nogen et forslag til hvordan man kan få disse markeringer at virke ? gerne med css/javascript...
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:03 #1
<td onclick="this.style.backgroundColor='red';this.style.color='white';">celle</td>
Avatar billede kartinm Nybegynder
05. februar 2004 - 11:07 #2
det virker fint.. MEN det forbliver sådan, selvom man klikker på en anden celle !!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:08 #3
Ja, men du kan se idéen her jo :)

Men jeg skal nok lige fixe noget til dig.
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:10 #4
Hrm ...

<script type="text/javascript">
function clearCells(cell){
  tbl = cell.parentNode;
  for(;tbl.tagName!='TABLE';tbl=tbl.parentNode);
  elms = tbl.getElementsByTagName('*');
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    if(elms[i].tagName == 'TD'){
      elms[i].style.background = "#fff";
      elms[i].style.color = "#000";
    }
</script>

<td onclick="clearCells(this);this.style.backgroundColor='blue';this.style.color='white';">celle</td>
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:15 #5
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script type="text/javascript">
function visHvad() {
  var a = arguments;
  for (i=0; i<a.length; i+=2) {
        if (a[i] != "none") {
            x = document.getElementById(a[i]);
            x.style.backgroundColor = a[i+1];
    }
</script>
</head>
<body>
<table width="200" border="1">
<tr>
<td id="c1" onClick="visHvad('c1','red','c2','white','c3','white','c4','white')">a</td>
<td id="c2" onClick="visHvad('c1','white','c2','red','c3','white','c4','white')">b</td>
</tr>
<tr>
<td id="c3" onClick="visHvad('c1','white','c2','white','c3','red','c4','white')">c</td>
<td id="c4" onClick="visHvad('c1','white','c2','white','c3','white','c4','red')">d</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:15 #6
Ja så fik du 2 eks :)
Avatar billede kartinm Nybegynder
05. februar 2004 - 11:18 #7
jo tak begge to... men jeg syns´ at roenving eksempel er letter.... så pointene er dine roenving.. hvis du lige dumper et svar... Men tak til jer begge :)
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:20 #8
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:21 #9
-- men pelkjaer kom jo også med noget af grundkoden !-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:24 #10
I don't mind :)

Jeg synes dog at denne her er ganske nice, og nu er der også textfarve med :)

<script type="text/javascript">
function visHvad() {
  var a = arguments;
  for (i=0; i<a.length; i+=3) {
    if (a[i] != "none") {
      x = document.getElementById(a[i]);
      x.style.backgroundColor = a[i+1];
      x.style.color = a[i+2];
    }
</script>

og

<table width="200" border="1">
<tr>
<td id="c1" onClick="visHvad('c1','red','white','c2','white','black','c3','white','black','c4','white','black')">a</td>
<td id="c2" onClick="visHvad('c1','white','black','c2','red','white','c3','white','black','c4','white','black')">b</td>
</tr>
<tr>
<td id="c3" onClick="visHvad('c1','white','black','c2','white','black','c3','red','white','c4','white','black')">c</td>
<td id="c4" onClick="visHvad('c1','white','black','c2','white','black','c3','white','black','c4','red','white')">d</td>
</tr>
</table>
Avatar billede kartinm Nybegynder
05. februar 2004 - 11:27 #11
den er fin... men problemet er, at i min tabel vil der væer et hav af celler ( ca. 80 ), så den kode-opsætning bliver lidt uoverskuelig.. :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:29 #12
Jeps det dúr den ikke til - det eneste smarte er at man i selve trickeren angiver hvad der skal ske.
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:31 #13
Det kan man jo også med den anden:

<html><head><title>Skift celler</title>
<style type="text/css">
td{width:100px;height:100px;text-align:center;font-weight:800;font-family:verdana,sans-serif;font-size:large;}
</style>
<script type="text/javascript">
function clearCells(cell){
  tbl = cell.parentNode;
  for(;tbl.tagName!='TABLE';tbl=tbl.parentNode);
  elms = tbl.getElementsByTagName('*');
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    if(elms[i].tagName == 'TD'){
      elms[i].style.background = "#fff";
      elms[i].style.color = "#000";
    }
</script>
</head>
<body>
<table><tr>
<td onclick="clearCells(this);this.style.backgroundColor='blue';this.style.color='white';">celle</td>
</tr><tr>
<td onclick="clearCells(this);this.style.backgroundColor='blue';this.style.color='yellow';">celle</td>
</tr><tr>
<td onclick="clearCells(this);this.style.backgroundColor='blue';this.style.color='white';">celle</td>
</tr><tr>
<td onclick="clearCells(this);this.style.backgroundColor='blue';this.style.color='magenta';">celle</td>
</tr><table>
</body></html>
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:32 #14
-- og tak for points ;~}
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. februar 2004 - 11:33 #15
uhm, men så bliver det da først rigtigt overskueligt hvis der er mange properties der skal angives, og på mange elementer :o)
Avatar billede kartinm Nybegynder
05. februar 2004 - 11:35 #16
faktiskt bruger jeg denne kode:

<td onclick="clearCells(this); this.className='klikket'">celle</td>

det gør det en smule mere overskueligt...
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2004 - 11:38 #17
Det er bare ikke så smart, at skifte className on-the-fly, selv M$ fraråder på det kraftigste at gøre sådan, men vi kan da fixe det med to ekstra linjers kode i funktionen:

function clearCells(cell){
  tbl = cell.parentNode;
  for(;tbl.tagName!='TABLE';tbl=tbl.parentNode);
  elms = tbl.getElementsByTagName('*');
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    if(elms[i].tagName == 'TD'){
      elms[i].style.background = "#fff";
      elms[i].style.color = "#000";
    }
  cell.style.background = "#00f";
  cell.style.color = "#fff";
}