Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 00:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

erstat æ,ø,å og udskriv html koden i textarea

Hey
Jeg har en form med et felt der udfyldes med tekst.
Ved tryk på send bliver æ,ø,å erstattet med den korrekte html kode for disse special karakterer.

Jeg ønsker herefter at denne nye "encodede" tekst bliver vist i formen igen (i mit textarea), men den udskriver ligeså nydeligt æ,ø og å.
Kan jeg få den til at udskrive "source" koden i stedet?
Avatar billede jernespand Nybegynder
03. februar 2004 - 09:38 #1
tu erstatter med replace("ø","&oe;")  nu ved jeg ikke syntaxen for Ø men den er &*;
Tekstfelted skulle under alle omstendiheder vise fx. &oe; i stedet for Ø, om Ø'et virkelig er skrevet som &oe;. Hvis det "bare" er Ø så bruger du bare replace("ø","&oe;") igen.
Avatar billede torstenhagemann Nybegynder
03. februar 2004 - 13:33 #2
prøv evt. replace("&", "&").

Der kan opstå problemer hvis du prøver at gemme teksten igen, for hvis du gemmer den nye version vil indholdet aldrig blive vist som æøå.

/Torsten
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 14:04 #3
I misforstår mig vist. Lad mig prøve at omformulere det:

Er det muligt at udskrive hmtl koden for æ (æ) på en side, fx i et textarea, således at denne kode bliver vist som den er, uden at blive omskrevet til tegnet æ?
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 14:05 #4
eller rettere: hvordan gøres det?
Avatar billede torstenhagemann Nybegynder
03. februar 2004 - 14:07 #5
Øh, har du overhovedet prøvet min kode? Den gør præsist det du ber om, nemlig viser teksten æ som æ og ikke æ. Hvis det ikke er det du ønsker, så er dit spørgsmål ikke så godt formuleret ...

/Torsten
Avatar billede torstenhagemann Nybegynder
03. februar 2004 - 14:09 #6
<% Replace(strHTMLtext, "&", "&amp;") %>
<textarea><%= strHTMLtext %></textarea>

Indsætter teksten fra strHTMLtext i et textarea.

/Torsten
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 14:15 #7
Du har ret torstenhagemann. Sorry!
Smid et svar igen, så skal du få dine points :)
Avatar billede torstenhagemann Nybegynder
03. februar 2004 - 14:17 #8
no problem - men du skal stadig være opmærksom på at hvis du gemmer teksten igen så kan du få problemer (hvis du ikke laver en replace baglæns når du gemmer).

/Torsten
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 14:37 #9
Ta
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
03. februar 2004 - 14:39 #10
Takker, den er jeg med på.

Skal blot bruges til at paste et nyhedsbrev ind i og derefter få det spyttet ud i korrekt HTML format.

Den er super :D