Avatar billede krogsa Nybegynder
02. februar 2004 - 16:36 Der er 11 kommentarer

Fjern "mellemrum" tegn i celler

Jeg har en database med 17000 rækker men nu har jeg så hentet en navi fil ind hvor den har lagt en masse(15) "mellemrum" ind. Men kun i de fælter der er tomme! Hvordan for jeg fjernet dem

Nu kan jeg ikke længere bruge

=VENSTRE(A1;LÆNGDE(A1)-X)

Da den så ville begynde at fjerne nogen ciffer fra de poster der er noget i!

Venter spændt!

MVH

Peter Krog
02. februar 2004 - 16:42 #1
Denne funktion kan slette alle overflødige mellemrum, (bortset fra et mellemrum mellem 2 ord i tekstfelter)

=FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE(A1)
Avatar billede janvogt Praktikant
02. februar 2004 - 16:46 #2
Du kan fjerne alle mellemrum med følgende:
Marker hele dit område.
Tryk Erstat i Redigér menuen.
Under "Find hvad" skriver du et mellemrum - altså " "
Under "Erstat med" lader du feltet være tomt.
Tryk nu "Erstat alle" og alle mellemrum er fjernet.
Avatar billede brynil Nybegynder
03. februar 2004 - 17:46 #3
Måske er jeg gal på den men..
>erikjuul - hvordan bruges den? Jeg fik fejl på 'cirkulær ref' da jeg forsøgte og hvis jeg skal flytte indholdet af disse celler til en anden kolonne, så skal jeg vel efterflg flytte de 'rigtige celler' med!

>>janvogt - fjerner den ikke alle naturlige mellemrum tillige ?

Hvad med et simpelt gennemløb hvis krogsa ved, at det er nøjagtigt 15 mellemrum:

Sub Fjern15mellemrum()
Dim a As Integer

For a = 1 To 17000

If ActiveCell.Value = "              " Then
    ActiveCell.Value = ""
End If

ActiveCell.Offset(1, 0).Select

Next a

End Sub

Ku' sikkert laves mere elegant og hvis en af de tidligere nævnte virker efter hensigten så er det jo ok  ;-)
Avatar billede katborg Praktikant
03. februar 2004 - 23:06 #4
Istedet for at rette fejlen i 17.000 rækker, vil det så ikke være nemmere at rette fejlen i kildedataene ?

Hvordan henter du data fra NAVI ind i excel ?

Hvis det er en tekst fil, med fast kolonne, så prøve at juster kolonnerne når du importere tekst filen til excel.

De tommer felter, og det ene tegn du skulle fjerne tyder på at du ikke får sat kolonne markeringen korrekt ved importeringen.

Hvis du har lavet en rapport, som danner tekstfilen, kunne det også være rapporten som skulle justeres.
Avatar billede katborg Praktikant
03. februar 2004 - 23:06 #5
kildedataene = tekstfilen (dannet af Navi)
04. februar 2004 - 00:58 #6
Du skal indtaste formlen i en anden celle, end den data i øjeblikket står i.

Indtast i en ny kolonne
Efterfølgende kan du markere denne kolonne og kopiere den.
Efterfølgende kan du så markere kolonnen med de oprindelige data, og vælge Rediger->Indsæt speciel, Værdier

Efterfølgende kan den midlertidige kolonne slettes.
04. februar 2004 - 00:59 #7
Du vil altid få en cirkulær reference, hvis du i A1 indtaster en formel, der henviser til A1.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. februar 2004 - 08:47 #8
brynil> Jo, erstat-metoden fjerner alle mellemrum, men hvis det er et løbenummer i en database, vil der højst sandsynligt ikke være nogen mellemliggende mellemrum.
Avatar billede katborg Praktikant
04. februar 2004 - 12:51 #9
Jeg vil stadigt holde på at det er nemmere at gå tilbage og rette fejlen, fremfår at "laver en korrektion", som retter op på den fejl man tidligere har lavet.

Hvis man laver en navirapport ordentligt, med fast kolonne brede, med en kolonneoverskrift i 1. række, og alle data nedenunder, så opstår disse fejl ikke ved importering til excel. Hvis man vel og mærke sørger for at kolonne overskrift og datafelter passer sammen.

Fordel: Rapporten virker altid fremover, uden man skal bruge timer på at udvikle macroer/formler, som retter op på fejlen.

Ulempe: Man skal bruge 5 min på, en gang for alle at få tilpasset rapporten ordenligt.

Alternativ kunne man bruge odbc til at hente de ønskede tal ud af navi, så er man ude over alle problemer.
Avatar billede katborg Praktikant
04. februar 2004 - 13:10 #10
Kan bruge "autofilter" til at vælge alle rækker, som indeholder de 15 tomme tegn.
Marker dem og "delete" ?
Avatar billede brynil Nybegynder
04. februar 2004 - 17:30 #11
janvogt> altsåååå helt ærligt, ku du ikke bare fra starten have sagt 'Søg: 15 mellemrum', 'Erstat:' ????? Flovt eller hvad ;-}