Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 10:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Program der gør frames til websiden til en leg

Hej Eksperter

Jeg søger et program der gør det let at arbejde med frames. Jeg skal have lavet en topmenu som overlapper framen nedenunder. Har hidtil set et par scripts der kan dette, men spørgsmålet er om der findes noget software der gør dette til en smal sag?
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:18 #1
frames er ikke så godt for søgemaskinerne; derfor vil jeg foreslå at du overvejer dit design igen og evt. laver det på alm. sider - og der benytter en anden menu-struktur.  (har du evt. et link)
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:30 #2
Men både MicroSofts Frontpage og Macromedia Dreamweaver kan klare det ret let. Dog er jeg ikke vild med Frontpage, da den ikke er så god til at skrive en god kode (uden en masse kode-fejl, der kan bevirke at ikke alle kan se dine sider korrekt)

læs evt. denne artikel om søgemaskiner og frames: http://www.eksperten.dk/artikler/128 (koster 5 point)
Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 12:30 #3
Ja du kan f.eks. se www.badminton.dk det er noget i den stil jeg godt kunne tænke mig
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:38 #4
så er jeg ikke helt sikker på at have forstået dig korrekt. Hvad er det som du gerne vil have som en leg ?
Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 12:41 #5
At en topframe med eksempelvis en menu som på den anviste side, let og elegant glider ned over hovedframen - jeg ved at dette kan lade sig gøre med javascript, men da jeg ikke er nogen haj til dette tænkte jeg at der måske var et program der kunne hjælpe med dette
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:47 #6
se fx. min side www.espersen.org ; er det i samme stil ?
Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 12:49 #7
Også lige præcis - hvilket program er det lavet i? Det er måske kodet direkte?
Avatar billede kildeby Nybegynder
02. februar 2004 - 12:51 #8
den side er ikke lavet i frames - det kan du se ved at hele siden skifter når du trykker på et nyt link, var det frames ville fx. topmenuen blive stående og kun det nederste skifte.
Jeg mener faktisk ikke man kan "lappe over" i frames idet hvert frame jo er sin egen side.
Den menu du henviser til er laver i javascript - noget af samme finder du bla. :
http://www.twinhelix.com/dynamic.html
http://echoecho.com/dk/
http://e-jensen.homepage.dk/home.html
http://activedeveloper.dk/default.asp
Avatar billede kildeby Nybegynder
02. februar 2004 - 12:54 #9
jeg henviste til www.badminton.dk  - for at se det kan du prøve at højreklikke og så tage "vis koder"
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:54 #10
nej den er nemlig lavet med Dreamweaver/Fireworks og benytter et javascript menu (det gør Eksperten også !

Du kan finde nogle på  http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/?m=10
denne er ret nem at tilrette : http://java.skyteam.ru/dropdownmenu.htm
(men har haft svært ved at centrere den på siderne)
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 12:58 #11
http://home19.inet.tele.dk/espersen/ har jeg brugt denne http://java.skyteam.ru/dropdownmenu.htm og tilpasset lidt med farve skrifttype osv.
Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 13:05 #12
Har også selv brugt Fireworks og det er klart helt vildt let, men når siden skal opdateres kræver det vel en del rette arbejde gør det ikke? Og ligeledes skal der vel laves ret mange sider? Men det er måske ikke noget problem? Til sidst vil jeg gerne vide hvordan du har lavet den grå ramme rundt om siden - Er det ved hjælp af en Iframe eller hvad?
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:13 #13
jo er du vild mand !! det kræver alt for meget arbejde : fx rette det på alle 30 eller 50 sider man har.

Men jeg benytter PHP til at "include" på siden; dvs. at jeg i et html dokument fx. har:

1. head (title, metatags overskrift osv  pga. søgemaskiner)
2. menu (som er includet vha. PHP)
3. indhold
4. bund (som er includet vha. PHP)

Med include-kommandoen så samler din hjemmsideserveren selv dokumentet og præsenterer det for de besøgende (hvis du ser min kilde så kan du ikke se mine PHP-kommandoer - de erstattes af det som de includere, dvs. noget andet html.

Kommandoen lyder fx; <? include "menu.php"; ?>  (indsat på en html-side er dog er er omdøbt til .php istedet for .html

Dit webhotel skal blot understøtte PHP; dvs. have dette installeret.
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:16 #14
I praksis betyder det at du opsplitter dit html-dokument i flere dele; gemmer dem som PHP.

I index.php + side2.php  husker du blot at skrive;
<? include "menu.php"; ?>
bla.bla + selvfølgelig formatering af tabeller osv.
<? include "bottom.php"; ?>
Avatar billede tendal Nybegynder
02. februar 2004 - 13:33 #15
Det lyder nemt - selvom jeg nu ikke helt tror det er det - men hvis du har lavet menuen i Fireworks kan du så godt få den gemt som en php fil? Det er ikke sådan at du har en side/kode jeg kan få lov at se altså opbygningen?
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:46 #16
Mine sider er i princippet ikke php ; men html hvor include er med.
Dvs en række halve/kvarte filer med endelsen .php (og samlet bliver de til helt alm. html)

Dermed sagt; tag en side hvor det hele virker med menu osv. gem den som flere filer /menu.php, bottom.php og slet så det i de enkelte filer som findes i en af de andre. Når de så includeres så virker det igen som htm. (hvis dit webhotel har PHP)

Hvilket webhotel har du ?

Det eneste der rent praktisk giver "problemer" er "vis eksempel" lokalt (F12 i Dreamweaver), hvis man ikke har installeret PHP på sin egen maskine. (jeg tester også udseende på webserveren - gider ikke installere det lokalt)
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:59 #17
prøv at kontakte mig via mit website - så kan vi nok finde ud af noget
(smider aldrig email i offentlige forums pga. risiko for spam)