Avatar billede php-newbie Nybegynder
01. februar 2004 - 23:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny hdd på controller - kommer ikke ind i Win

Hejsa
Jeg har lige sat en ny hdd til min controller og den kan også godt finde harddisken men den når aldrig ind i Windows! Jeg får ingen fejl under boot. Den booter fint, men så når den skal til at gå ind i Windows får jeg bare sort skærm!
Alt virker normalt hvis jeg bare kobler disken fra. Controlleren har hele siddet i mit system og har ikke givet nogle problemer.
Jeg har også prøvet at sætte den nye disk som slave på min bundkort controller. Og det virkede fint!
Det er en Promise Ultra133 TX2 IDE Controller som sidder i min PCI port.

Jeg vil lige tilføje at de diske sidder stadig på bios controlleren og virker fint.
Det eneste jeg har gjort er at tilføje disken på controlleren

Nogle ideer? Jeg er ved at være desperat!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2004 - 00:32 #1
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede php-newbie Nybegynder
02. februar 2004 - 01:15 #2
Tak for det indholdsrige svar men det er jo ikke min Windows installation den er gal med!
For det er lige når jeg sætter min hdd til på PCI controlleren at jeg ikke kan komme ind.
Hvis jeg tager den ud virker alt fint!
Avatar billede halifax Nybegynder
02. februar 2004 - 01:23 #3
Er det meningen, du vil boote på den disk, du kobler på Promise controleren?
Hvis Ja skal du ændre på boot rækkefølgen i BIOS.
Er Promise controleren aktiveret i BIOS?
Avatar billede php-newbie Nybegynder
02. februar 2004 - 03:34 #4
Nej den der skal bootes på er på min controller på bundkortet..
Dette er bare ekstra plads...
Windows finder også controlleren og den siger den virker fint
Avatar billede nmh Nybegynder
02. februar 2004 - 10:49 #5
Hvis du kører med win 2k eller win xp, skal du gå ind i
kontrolpanelet/administration/computeradministration/lager/diskhåndtering
Her skulle du gerne kunne se din nye disk og oprette parttioner etc.
Avatar billede nmh Nybegynder
02. februar 2004 - 10:51 #6
ups: nu ser jeg at du får sort skærm, når du starter med den nye disk.
Glem min kommentar. Den kan ikke bruges til noget her.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2004 - 10:58 #7
Når man sætter ny hardware i sin PC skal man altid først prøve en Repair, trust me, jeg har altid gjort det samme med f.eks. nyt bundkort eller HDD.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2004 - 11:02 #8
din Windows installation kan sagtens være i orden, men Windows kan ikke genkende din HDD, ny eller gammel, derfor skal du udføre operationen som anført oven for.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. februar 2004 - 11:37 #9
Måske et check af systemfilerne kan klare det. Uden en fuld Repair, retaxes, selv om jeg godt kan følge dig.

Check systemfiler udføres sådan, med XP cd'en i cd-rom drevet:
Start en kommandoprompt og udfør  sfc /scannow
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2004 - 12:19 #10
halifax> det er selvfølgelig en nemmere løsning, men det fungerer ikke helt som man kunne fovente.
sfc /scannow erstatter kun korrupt eller uoriginale systemfiler, den implementerer ikke ny hardware, her er man nødt til enten en ny installation eller en repair.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. februar 2004 - 12:47 #11
php-newbie - Da Promise controleren hele tiden har siddet i dit system må man vel gå ud fra, at den er korrekt installeret med driver osv.

Prøv at kontroller det. Gå i Enhedshåbndtering og udvid +_tegnet ud for SCSI Controlere. Her skulle gerne optræde WinXP Promise Ultra133 TX IDE controler. Det skulle også gerne fremgå at "Denne enhed virker korrekt"

Fra dette site hos Promise
http://www.promise.com/support/download/download_eng.asp

kan downloades BIOS Update, Driver, Manual osv. Manual kan læses on-line i Adobe Reader, og der synes ikke at være særlige forhold for at få controleren til at fungere ud over der skal benyttes 80-pins IDE kabel, disken skal være jumpet til Master og driveren til controleren skal være installeret.
Avatar billede php-newbie Nybegynder
02. februar 2004 - 16:31 #12
Halifax > jeg har installeret nyeste firmware men kan ikke installere nyeste driver til win. Den siger simpelthen at den gamle er bedre.
Men skal disken stå som master når jeg allerede har en master i mit system
Avatar billede php-newbie Nybegynder
03. februar 2004 - 11:24 #13
Tak for hjælpen alle men jeg har selv fixet det.
Jeg satte cd rom drevet på PCI controllren og harddisken der hvor cd rom drevet sad..
Nu spiller det bare.. Ellers tak for hjælpen
Avatar billede halifax Nybegynder
03. februar 2004 - 15:46 #14
Din fundne løsning er interessant på den måde, at jeg naturligvis havde tænkt på noget lignende, men at det ikke fremgik af spørgsmålet, at du ønskede at bytte om på de drev, som var tilsluttet den faste IDE controler på dit bundkort og at du ønskede at benytte den ekstra Promise controler til den ny harddisk.

Ifølge Promise manualen (link ovenfor) skulle den ny disk jumpes som Master, da det (foreløbig) er den eneste IDE enhed tilsluttet Promise. Tolker det sådan, skønt det da er korrekt at du allerede har een Master på bundkortets IDE controler.

Det interressante er så om du kan oplyse, hvordan cd-rom drevet sad på bundkortcontroleren (som Master eller Slave) siden det umiddelbart virkede på Promise controleren, hvilken tilstand det kører i, PIO eller Ultra DMA, samt hvordan ny disk kører på cd-rom drevets plads (Master/Slave/CableSelect og PIO eller UDMA Mode)?
Bare for nysgerrighedens skyld. For synes nok der er lagt kræfter i at finde en løsning ud fra dit oprindelige spørgsmål - at få Promise til at godkende harddisken.  :)
Avatar billede php-newbie Nybegynder
03. februar 2004 - 18:01 #15
Jeg har faktisk på fornemmelsen at hvis at hvis jeg satte den til master i stedet for slave på controlleren havde det virket.
Det var også min egentlige mening at controlleren skulle bruges til den nye harddisk da det selvfølgelig ville være det nemmeste!
Men jeg snakkede med nogle gutter fra hardinfo.dk og han sagde til mig at han ikke kunne komme på andre løsninger og sagde jeg bare skulle prøve det.

PÅ bundkortcontrolleren sad brænderen (undskyld jeg kaldte den cd rom drev, det er en brænder) drevet nemlig som Master. Jeg prøvede ikke at sætte den nye harddisk som Master på PCI-Controlleren og har heller ikke prøvet endnu, men har tænkt mig at prøve en af de følgende dage. Så melder jeg lige tilbage.

Når jeg starter computeren op og PCI-Controlleren finder brænderen står den som Ultra DMA 2, men jeg har lige prøvet at brænde en cd for at teste om det var UDMA. Og den opfører sig som PIO! Altså bufferen springer op og ned og den "lagger" helt vildt!

NB: Mange tak for jeres hjælp, jeg sætter høj pris på det!