Avatar billede janorakel Nybegynder
31. januar 2004 - 23:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forwarde request til anden intern server

Jeg har 2 Apacheservere stående, hvor der er Apache 1.3.27 på den ene og 2.0 på den anden.
Der forefindes 1 IP-adresse og en masse domæner. Jeg vil gerne smide nogle af domænerne over på den anden server, men jeg har et mindre problem da routeren sender alle port 80 requests til 192.168.1.3, hvor nogle af dem skal over på 192.168.1.5.
Hvordan forwarder man i en VitualHost-container til en anden intern server.
Hedder det mod_proxy?
Eller er det redirect?
Eller noget helt andet?

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe...
Avatar billede jguru Nybegynder
31. januar 2004 - 23:18 #1
lytter8-)
Avatar billede jguru Nybegynder
31. januar 2004 - 23:22 #2
Men kan du ikke konfig din router til at forwarde ex. requests til 192.168.1.5 ex port 8000 istedet, og så ændre din listen port i conf/httpd.
Avatar billede janorakel Nybegynder
31. januar 2004 - 23:36 #3
Jo, men spørgsmålet er hvilke domæner det skal berøre.
Det kan jeg ikke konfigurere i routeren, altså domæne1.dk til 8000 og domæne2.dk til 80 osv.
Avatar billede jguru Nybegynder
31. januar 2004 - 23:48 #4
Det er rigtigt - men citat"Jeg vil gerne smide nogle af domænerne over på den anden server", så styrer du jo selv......for efterfølgende er det jo blot et spørgsmål om at få rettet DNS-link tilsvarende.
Avatar billede janorakel Nybegynder
31. januar 2004 - 23:53 #5
ok, dvs. dns på den en server? BIND?
Avatar billede janorakel Nybegynder
01. februar 2004 - 00:00 #6
*ene
Avatar billede jguru Nybegynder
01. februar 2004 - 00:04 #7
Mange DNS-udbydere hvor man køber domænenavne har DNS-service, dvs du kan her fortælle til hvilken adresse domænet peger. EX:
www.domæne1.dk - peger på din ip xxx.xx.xxx.x:80 mens
www.domæne2.dk - peger på din ip xxx.xx.xxx.x:8000
- og ja brug så bind på dine respektive servere til at styre hvor de lytter.
Avatar billede jguru Nybegynder
01. februar 2004 - 00:15 #8
Prøv evt. også at se her:
http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_alias.html#redirect
- eller i din egen manual... der er flere modeller!
Avatar billede janorakel Nybegynder
01. februar 2004 - 00:26 #9
Ahh, jeg tror jeg har det!
Tak for hjælpen..
Smider du ikke et svar?
Avatar billede jguru Nybegynder
01. februar 2004 - 00:28 #10
jo - og takker....
ps har du også Tomcat installeret og linket med din apache?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2004 - 00:28 #11
jguru: kan du så ikke fortæller om een DNS-udbyder hvor man i DNS-opsætningen
kan anføre hvilken port HTTP-forespørgsler skal gå til. Jeg kender ingen.
Og jeg ved slet ikke af at DNS overhovedet kan klare den slags.
Avatar billede jguru Nybegynder
01. februar 2004 - 00:33 #12
f.ex. Buydomains
- du har da mulighed for at tilrette "pege hen-adressen" som du vil:
ex:
domæne ex.dk - modify a-record - til: xx.xxx.xxx.x:80 (eller hvad port du nu har lyttende)/mappe1/mappe2/index.html
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2004 - 00:38 #13
Ja, "pegning", men det er jo ikke DNS. Brugerne vil kunne se at porten er 8000.
Søgemaskiner og bogmærker vil se port 8000. Skal domænet senere flyttes til
et andet webhotel virker links ikke længere.
Avatar billede janorakel Nybegynder
01. februar 2004 - 00:40 #14
Lige et lille spm.
Nu har jeg lavet en redirect til port 81, men det kommer også til at stå i adresselinjen. Hvordan fjerner man den, så der bare står et domæne?

I den VitualHost har jeg skrevet:
Redirect / http://xxxxxxx.dk:81
og der står http://xxxxxxx.dk:81 i adresselinjen..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2004 - 00:42 #15
Du kan ikke fjerne det i adresselinien. Al http-trafik til andet end port 80
vil have den stående i adresselinien. Det er heller ikke nogen god løsning
efter min mening.
Avatar billede janorakel Nybegynder
01. februar 2004 - 00:44 #16
Hmm, hvad er normal procedure for webhoteller og lign. da, når de har flere domæner men få IP-adresser?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2004 - 00:47 #17
Domæner med samme IP ligger på samme server.

Du kan måske bruge http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_proxy.html
hvor du skal kigge på "reverse proxy". Al trafik går gennem samme
maskine, der følgelig belastes, men du kan tilgå andre servere baseret
på URL, således at det er helt transparent for klienten.

Men de bedste løsninger er
1) Alle domæner på samme maskine (dvs. web, mail kan være på en anden)
2) Flere IP-adresser.
Avatar billede janorakel Nybegynder
01. februar 2004 - 00:52 #18
ok, tak for hjælpen. Jeg kigger på den mod_proxy..