Avatar billede rips Nybegynder
31. januar 2004 - 23:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En MAU (Multistation Acces Unit)

Nogen som gider forklare mig forskellen på et tokenringtopologi og en ringtopologi!? Har forstået at i et tokeringring der bruges en hub til håndtering af dataen og i en ringtopologi bruges en MAU. Hvad gør denne MAU?
Avatar billede bennyn Nybegynder
31. januar 2004 - 23:26 #1
Avatar billede rips Nybegynder
01. februar 2004 - 01:05 #2
kan du så også hjælpe mig med hvad det logiske netværk består af!?
Avatar billede bennyn Nybegynder
01. februar 2004 - 01:08 #3
Det logiske netværk som man refererer til i http://www.konex.dk/OSI-modelen/Topologi.htm er netop elektronikken, altså de "forbindelser" der elektronisk bliver lagt i hardwaren
Avatar billede itastu Nybegynder
01. februar 2004 - 12:14 #4
en MAU svare sådan set til Ethernet´s Hub. MAU´en fungerer som en "fordelerboks" eller uintelligent/passiv 8 port´s hub, som ganske enkelt udelukker en given DTE (datamat) hvis denne f.eks slukkes, dette gøres med relæer og er nødvendigt for at ringen ikke brydes.

/Itastu
Avatar billede renehinsch Praktikant
01. februar 2004 - 12:27 #5
Ringtopologi fungerer logisk som en ring og har en fysiks opkobling i en ring hvor et kabel direkte forbinder to stationer.

Tokenring er en også en logisk ring, men en fysisk stjerne. Alle kabler går mellem noden og den centrale netenhed "MAU", som er centret og åbner og lukker for at tilslutte en enhed ind i ringen. En MAU åbner og lukker for en port når den kan se en node aktiverer sit T-R kort.

T-R giver mulighed for at anvende distribueret kabling, hvor man anvender x-felter. Det gør en ringtopologi ikke.