Avatar billede normann Nybegynder
31. januar 2004 - 18:42 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Vis seneste SQL-forespørgsel

Hej,

Jeg sidder tit og kunne ønske mig at se den/de sidste SQL-statements som mine programmer har sendt til basen. Er der nogen nem måde at gøre dette på ?
Avatar billede trer Nybegynder
31. januar 2004 - 20:22 #1
Mest af alt nej. Og så alligevel...

I Oracle 9i er der mulighed for at slå noget audittrail til, der registerer alle sql'er i basen, men det er vist en smule tungt.

Hvis du har Oracles Enterprise Manager, så er der mulighed for at se kørende SQL'er på sessionerne - og du burde selv kunne fiske dem ud af metadata (Muligvis v$_session? er ikke sikker, har ikke adgang til Oracle metadata oversigt p.t.)

Mener også at Toad's DBA modul har noget i den stil.
Avatar billede dancni Nybegynder
01. februar 2004 - 20:44 #2
du kan udføre kommandoen 'alter session set sql_trace true'. Alle sql kommandoer i den pågældende session vil nu blive skrevet til det directory som er angivet i user_dump_dest parameteren (se v$parameter tabellen)
Avatar billede pgroen Nybegynder
02. februar 2004 - 07:42 #3
Man kan kigge i v$sql:

f.eks viser denne select de sidste 10 nye statements der er fyret af

SELECT sql_text, first_load_time
  FROM (SELECT  *
            FROM v$sql
        ORDER BY first_load_time DESC)
WHERE ROWNUM < 11

Med 'nye' mener jeg at FIRST_LOAD_TIME registrerer hvornår et statement -som navnet antyder- er blevet eksekveret første gang...