Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 14:25 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

vælg to felter og vis

jeg har en dropdown der skal vise fornavn og efternavn, nu viser den fornavn, men hvordan får jeg efternavn med her er min:

strSQL = "SELECT DISTINCT(Fornavn) AS MedArbStilling FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

feltet efternavn = (Efternavn)
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 14:54 #1
strSQL = "SELECT * FROM hrj where Stilling = 'hatte' AND Fornavn = '" & Request("fornavn") & "' AND Efternavn = '" & Request("Efternavn") & "'"

??
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 14:56 #2
strSQL = "SELECT DISTINCT(Fornavn) AS MedArbStilling, Efternavn FROM hrj where Stilling = 'hatte' "
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 14:56 #3
AS MedArbStilling ???
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 14:59 #4
dang sorry tager ikke efternavn med
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 15:02 #5
ahh ... nu forstår jeg hvad du ønsker (tror jeg).

du har to dropdownlister. disse lister skal du udfylde med henholdsvis fornavn og efternavn som du får fra en database. Den ene dropdown liste skal du populere med alle fornavn i databasen, men du vil ikke ha dubletter, og den andre skal være alle efternavn (uden dubletter) !?

Stemmer dette ? hvis "ja", så kan du jo køre 2 SQL'er - denne for at få alle unikke fornavn:

strSQL = "SELECT DISTINCT(Fornavn) FROM hrj where Stilling = 'hatte'"

og denne for at få alle unikke efternavn:

strSQL = "SELECT DISTINCT(Efternavn) FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

/nute
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:02 #6
har lige testet burde virke fint... sikker på dit felt hedder "Efternavn" ?
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:02 #7
Er det mysql? hvis ja, hvilken version?
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 15:03 #8
eller ... hmm ... så forstår jeg *endnu* en gang :)

fjern dit DISTINCT:

strSQL = "SELECT Fornavn, Efternavn FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

/nute
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:03 #9
nute, hele idéen er jo at han skal hive den ud med distinct samtidig med at han udtrækker efternavn.
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 15:04 #10
mysql... ikke sikker på version..

nute

strSQL = "SELECT DISTINCT(Fornavn) FROM hrj where Stilling = 'hatte'"
strSQL = "SELECT DISTINCT(Efternavn) FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

er det sådan jeg skal skrive det ?

nu kommer efternavn kun frem ?
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 15:06 #11
dropdown skal vise både fornavn og efternavn.. her er dropdown
<TD>Navn<select name="dressin" class="Formindhold" >
            <option value=""></option><%
                do while not rs.EOF

            %>
          <option value="<% Response.write rs("MedArbStilling") %>"><% Response.write rs("MedArbStilling") %></option>
      <%
              rs.MoveNext

          loop

            %>
    </select>
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:06 #12
l_otto prøv følgende:
strSQL = "SELECT DISTINCT(Fornavn), Efternavn FROM hrj where Stilling = 'hatte' "
(bemærk at du ikke har sat den til MedArbStilling)
og prøv at se om det virker sådan
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 15:09 #13
dang den går slet ikke :-) sorry... den laver jo  ="<% Response.write rs("MedArbStilling") %>">

så vi skal jo have MedArbStilling med
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:10 #14
du kan da bare rette ="<% Response.write rs("MedArbStilling") %>"> til ="<%=rs("Fornavn")%>">
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 15:12 #15
dang >> det giver jo ingen mening at have DISTINCT på én kolonne...hvad hvis du har records:

Anders Fogh
Anders And
Anders Andersen

hvordan skal dette præsenteres ??

l_otto >> hvis du benytter følgende:

strSQL = "SELECT Fornavn, Efternavn FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

skal du i din ASP kode skrive:

<option value="<% Response.write rs("fornavn") & " " & rs("Efternavn") %>"><% Response.write rs("fornavn") & " " & rs("Efternavn") %></option>

du kan også gøre følgende:

strSQL = "SELECT Fornavn + ' ' + Efternavn AS Navn FROM hrj where Stilling = 'hatte' "

så skal du skrive følgende i din ASP kode:

<option value="<% Response.write rs("Navn") %>"><% Response.write rs("Navn")%></option>

/nute
Avatar billede danq Nybegynder
30. januar 2004 - 15:13 #16
nute korrekt, men... det var l_otto der skrev at han skulle bruge DISTINCT... svarede kun på hvordan han spurgte...
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 15:16 #17
nute nu skrive den bare et 0 i dropdown...
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 15:17 #18
l_otto >> har du prøvet begge eksempler jeg har givet ? og hvilket af dem giver 0 ?

/nute
Avatar billede l_otto Nybegynder
30. januar 2004 - 15:20 #19
nute så er den hjemmme takker.. og svar biite:-)
Avatar billede nute Nybegynder
30. januar 2004 - 15:27 #20
*svar*