Avatar billede valur Nybegynder
30. januar 2004 - 11:12 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

2 ip adresser på 1 netkort

Jeg har en maskine(ip 192.168.0.3) som kører web server,
min router forwarder port 80 til den.
Den samme maskine kører video overvågnings software som jeg kan styre over nettet gennem en række porte. Routeren forwarder de porte til 192.168.0.101 på lokalnetværket.
Jeg skal tilføje denne ip adresse til netkortet på en eller anden måde. Jeg ved at det er muligt på LINUX og det er også muligt på WindowsXP som min maskine kører. Jeg har hørt at man kan tilføje nogle protocoller eller lignende til netkortet til at muliggøre dette.
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. januar 2004 - 11:19 #1
Det gør du under TCP/IP indstillinger->avanceret->IP indstillinger->tilføj
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2004 - 11:19 #2
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2004 - 11:19 #3
Højreklik på den netværksforbindelse.
Vælg: properties.
Vælg: Properties for din TCP/IP protokol.
Klik på fanbladet "Alternate Configuration"
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
30. januar 2004 - 11:21 #4
Hvis du bar vil tilføje en ip mere til dit netkort gør du følgende

Højreklik Netværststeder > Vælg Egenskaber
Højreklik på LAN-Forbindelse > Vælg Egenskaber
Marker Internetprotokol (TCP/IP) og tryk på egenskaber.
Gå i Avanceret > og Ip instillinger hvis denne står til DHCP aktiveret tryk Ok
Klik på Brug Følgenden IP adresse. skriv det du vil gå i Avanceret igen
Tryk på Tilføj tilføj den nye ip og vupti du har 2 Ip'er på et netkort
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. januar 2004 - 11:58 #5
Hvis I nu lærte at skrive lidt hurtigere..
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2004 - 13:10 #6
phatlasses løsning virker IKKE. Det er beregnet til (som navnet siger) en alternativ konfiguration >i stedet< for den almindelige. (er desuden kun tilgængeligt i XP).

Du kan også bare skrive følgede i din kommanoprompt eller i en bat-fil:

netsh int ip add addr "LAN-Forbindelse" 192.168.0.101 255.255.255.0

LAN-Forbindelse skal være det som dit netkort hedder under netværksindstillinger.
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2004 - 13:25 #7
venturer: Det er noget sludder det du skriver! Om du gør sådan som phatlasse, fiskerendk og mig selv har skrevet, eller du gør sådan du beskriver, giver fuldstændig det samme resultat - både inde under advanceret IP indstillinger og når du dumper din konfiguration med netsh!
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2004 - 14:18 #8
Sidst jeg chekkede var "Alternativ Konfiguration" beregnet på at når maskinen er sat til DHCP vil den benytte alternativ konfiguration hvis den ikke kan finde en DHCP server. Jeg er desuden ret sikker på at funktionen kun er tilgængelig i XP.

Men vi er helt enige om at de andre forslag giver nøjagtigt det samme resultat.
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2004 - 14:41 #9
venturer: Nu er der jo netop tale om fast IP og WinXP i dette tilfælde, og du kan jo prøve hhv. vores forslag og dit eget og så sammenligne resultatet ;)
Avatar billede kenp Novice
30. januar 2004 - 17:38 #10
venture -> hvis comptuere køre DHCP så vil din nemlig ikke virke bare lige til orintering! for der skal du så vælge den metode som snowball linker til! men hvis du har fast ip så vil din virke fint lige som den phatlasse skriver.

(sådan har jeg oplevet det på min XP, og win2k)
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2004 - 20:21 #11
Snowball: Havde lige overset der faktisk stod WindowsXP. Oh well.
Vi er vist alle enige om at målet er at maskinen ender med at have TO forskellige IP'er på samme tid.

Hvis man gør (udelukkende) som phatlasse skriver kan dette ikke opnås.
Hvis maskinen har i forvejen har én fast IP er fanebladet "Alternate Configuration" (jeg kørere med engelsk XP) ikke tilgængeligt, og man kan derfor ikke benytte dette til at tildele en ekstra IP.
Hvis maskinen er sat til at benytte DHCP kan man godt definere en alternativ konfiguration. Maskinen vil så benytte ENTEN en IP tildelt fra en DHCP server ELLER benytte indstillingerne fra "Alternate Configuration" hvis en DHCP ikke er tilgængelig. Resultatet bliver så at man stadig kun har én IP.

Som jeg også skrev tidligere er jeg helt enig i at de andre forslag sagtens kan bruges til at opnå det ønskede resultat.. nemlig TO IP'er på samme tid.

Kenp: Jeg er nok klar over at min løsning kun virker hvis maskinen i forvejen har en fast IP. Da han allerede har konfigurert noget portforwarding antog jeg dette var tilfældet.
Avatar billede kenp Novice
30. januar 2004 - 20:25 #12
venturer ->oki :)
Avatar billede valur Nybegynder
31. januar 2004 - 16:14 #13
Tak for alle de komentarer og den store hjælp. Jeg har fået mit netværk til at køre som forventet, og jeg er fri for at få TDC til at pille i routeren og betale over 1000.- kr for det. Takk alle sammen.