Avatar billede mansword Nybegynder
28. januar 2004 - 19:07 Der er 7 kommentarer

MySQL query - pr. dags dato eller nyere

Hej!

Jeg har brug for at lave en sql forespørgsel der gør flg.:

henter max 10 rækker fra tabellen "aktiv" hvor tidspunkt (dato og klokkeslet) er nyere end dags dato/tidspunkt og hvor "forside" = '1'.

syntaksen for dato feltet = dd-mm-yyyy
syntaksen for kl. feltet  = tt:mm

Hvordan gør man det????
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2004 - 19:10 #1
Er dato feltet af typen DATE og tidsfeltet af typen TIME ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
28. januar 2004 - 19:20 #2
vi er vel ude i ala (hvis erik's felt angivelser er korrekte)
$sql = mysql_query("
  SELECT *
  FROM aktiv
  WHERE forside='1' && ((dato=CURDATE() && kl>=CURTIME()) || dato>CURDATE())
  LIMIT 0,10
") or die(mysql_error());

hvor vi selecter alt, hvis forside=1 og enten dato=idag og kl er mere end nu, eller dato er større end idag.
Avatar billede mansword Nybegynder
28. januar 2004 - 20:10 #3
Felterne er begge varchar :S
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2004 - 20:16 #4
Så er det ikke realistisk at gøre. Du skal tænke på at opbevare dato+tid på
den mest hensigtsmæssige måde, og så lade fx PHP formattere det pænt til udskrift.
Avatar billede mansword Nybegynder
28. januar 2004 - 20:19 #5
Hmm.... det kan kun lade sig gøre på den måde eller?
Avatar billede limemedia Nybegynder
29. januar 2004 - 05:59 #6
konverter dine varchar over til date/time felter, der er ingen grund til at køre dem som varchars. Så vil du kunne hvad du ønsker
Avatar billede mansword Nybegynder
29. januar 2004 - 09:23 #7
Hmm... jeg skal vel så have fixet et script til at konvertere?

syntaksen for DATE feltet vil jo så blive yyyy-mm-dd, og for time hh:mm:ss - right?

Hvordan gør jeg det - via php vel ?