Avatar billede obhat Nybegynder
28. januar 2004 - 16:35 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Access til SQL

Jeg har et system kørende på Access, som efterhånden bryder ned igen og igen pga. stigende trafik, derfor vil jeg gerne ha hele systemet over på MySQL
Hvordan kan jeg gøre det, hvordan virker MySQL i forhold til Access grafisk, er det mapper tabeller osv.

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2004 - 16:47 #1
MySQL is JUST a database for storing data. You have to make your usier interface with for example ASP!
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2004 - 16:47 #2
usier = user
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2004 - 16:49 #3
When you say "pga. stigende trafik" where is the dB located at the moment and how many users (at the same time) are there? You should try splitting your Access database into a front end with the forms and reports etc. and a backend where the data (tables) are:
Avatar billede obhat Nybegynder
28. januar 2004 - 16:53 #4
Min Access kører via ASP
Jeg har omkring 60 - 80 samtidig bruger på systemet
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2004 - 16:59 #5
"hvordan virker MySQL i forhold til Access grafisk," :o)

Most providers have some sort of graphical inteface to create tables etc. but they are generally not as good as Access (drag drop etc.)
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2004 - 17:02 #6
If you have MySQL on your own PC then it has its own Graphical inteface. I havent used it myself but I beleive its quite good!
Avatar billede trer Nybegynder
29. januar 2004 - 10:14 #7
Normalt ville jeg anbefale at skifte til SQL Server, men du burde faktisk kunne benytte din MySQL som backend til Access.

Det du gør er, at du opretter de samme tabeller i MySQL som du har i Access, så pumper du data over via ODBC. Nu har du en kopi af data i MySQL.

Ok, du gør nu det, at du linker tabellerne retur i Access via ODBC (højrekliksmenuen i Tabel-oversigten giver muligheden). Dermed har du nu din datastorage i MySQL og din frontend i Access.

Du skal blot huske, at du ikke kan redigere tabeller design i Access - inkl. Make table queries - i stedet skal det ske i MySQL og tabellerne skal relinkes efter ændringer.  Du skal også give samtlige tabeller en primærnøgle - ellers bliver de readonly i Access.
Avatar billede trer Nybegynder
29. januar 2004 - 10:19 #8
Glemte i ovenstående, at du naturligvis skal sørge for at de linkede tabeller hedder det samme som de oprindelige tabeller.
Avatar billede obhat Nybegynder
29. januar 2004 - 11:55 #9
ok, må hellere lige sige at jeg aldrig har set noget mysql eller sql i det hele taget, på den måde du skriver er det ikke nødvendigt at ændre noget i mit ASP?
Avatar billede obhat Nybegynder
29. januar 2004 - 12:05 #10
Når jeg åbner MySQL via C:\ ser jeg bare en masse mapper?
Hvordan tilgår MySQL?
Avatar billede trer Nybegynder
29. januar 2004 - 21:43 #11
Hvis du har en webfrontend, så bør du ikke gå gennem Access - jeg troede du havde en Access frontend. Du kan dog vælge at bruge access som mellemtrin før du rammer MySQL - det er bare ikke så godt.

Til administrationen af MySQL skal du ud og finde et admin værktøj - der findes et der hedder phpmyadmin - men det er absolut ikke særlig brugervenligt. Jeg har hørt om et der skulle være grafisk baseret, men det understøtter ikke fremmednøgler etc.

Måske de andre i denne tråd har nogen gode værktøjer at anbefale?