Avatar billede abemand Nybegynder
28. januar 2004 - 01:49 Der er 4 kommentarer

Hvordan kan man vælge datointerval ud fra aktuele måned?

Jeg har gemt mine datoer i 2004-01-20-formatet. Hvordan kan jeg lave en søgning der er baseret på den aktuelle måned som derefter henter alle relevante poster?

Eksempel: aktuelle måned = 01 -> hent alle (januar)poster, dvs. yyyy-01-dd og ikke yyyy-02-dd.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. januar 2004 - 02:15 #1
Du kan lave det med noget stremgmassage i php, eller også kan du benytte mySQL's indbyggede tid og dato formater med alle de dertil hørende dato-håndteringsfunktioner i mySQL.
se:  http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html  formater (brug DATETIME)
se:  http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html  funktioner

mvh JakobA
Avatar billede abemand Nybegynder
28. januar 2004 - 02:29 #2
Jeg læser lidt på lektien, men... Hvis nu vi leger at $month="01" er der så ikke noget med, at man kan SELECT på en substring (hvis det er sådan det hedder), altså bare på noget af date-feltets indhold? SELECT * FROM date WHERE karakterne 5 og 6 = $month...
Avatar billede detox Nybegynder
28. januar 2004 - 06:13 #3
Det nemmeste er:

SELECT * FROM tabel WHERE MONTH(dato)=1

og hvis det kun skal være fra i år:

SELECT * FROM tabel WHERE MONTH(dato)=1 AND YEAR(dato)=2004
Avatar billede abemand Nybegynder
28. januar 2004 - 13:49 #4
Mit dato-felt rummer fx 2004-01-20, hvordan kan jeg udfra det lave en:
SELECT * FROM tabel WHERE MONTH(dato)=1 AND YEAR(dato)=2004?

Skal jeg så lave et array, hvor jeg eksploderer 2004 fra 01 fra 20?