Avatar billede reason Nybegynder
25. januar 2001 - 10:55 Der er 15 kommentarer

Automatisk tidsstyret script

ok jeg hved at man kan men ikke hvordan ...
problem: Jeg vil gerne have et script der på et bestemt tidspunkt (f.eks kl0300) går ind på en hjemmeside og en vejling til hvordan det skal \"installeres\"

da jeg er total newbie inden for Unix skal det skæres ud i pap

Unix system: Solaris (hvis det betyder noget)
Avatar billede reason Nybegynder
25. januar 2001 - 10:56 #1
vejling = vejledning
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. januar 2001 - 11:26 #2
du skal kigge på noget cron jobs... jeg scanner lige nettet efter lidt mere info.
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. januar 2001 - 11:33 #3
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. januar 2001 - 11:33 #4
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. januar 2001 - 11:36 #5
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. januar 2001 - 11:42 #6
der var lidt godnatlæsning til dig...
Avatar billede gollum Nybegynder
25. januar 2001 - 11:54 #7
En halv vejledning kommer her, den anden halvdel vil jeg også meget gerne finde ud af ;-)

Du skal bruge cron, som er en deamon (program som kører i baggrunden).

Jeg har dette lille script til at rette i den fil som styrer cron:

crontab -l > crontab.tmp    #Kopier crontab til lokal fil
e crontab.tmp              #Ret i crontab.tmp med en eller anden editor.
crontab crontab.tmp        #Kopier crontab.tmp til crontab
rm crontab.tmp              #Sletter den lokale fil
echo Indhold af crontab:
crontab -l                  #Udskriver indholdet af crontab

e er en kommando som starter emacs. Det kan så være at du skal bruge en anden editor (vi fx).

I den fil scriptet redigerer skriver du:
00 03 * * * scriptnavn

husk stien til scriptet. de to første o\'er betyder minuttal, 03 kl og de tre * angiver ugedage, uger og måneder

Det virker i al fald på AIX, det burde dog oså på Solaris

Avatar billede gollum Nybegynder
26. januar 2001 - 12:35 #8
ps. Jeg glemte at scriptet skal gøres eksekverbart

Det gøres med chmod ugo+x scriptnavn

Det er både skriptet til at rette i cron og scriptet til at tjekke websiden
Avatar billede reason Nybegynder
26. januar 2001 - 16:27 #9
jeg kunne pt ikke få det til at virke og da det er på min skole så kan jeg ikke bruge min \"fritid\" på det

jeg prøver en dag i næste uge at få det til at virke
Avatar billede stangen Nybegynder
30. januar 2001 - 14:43 #10
Prøv at bruge kommandoen \"at\".

Læs man page for mere info
Avatar billede shjdsi Nybegynder
08. februar 2001 - 22:29 #11
for at sætte et script rettigheder på en fil i solaris kan man gøre følgende, chmod +x filnavn, eller chmod 775, hvor 775 repræsentere alle rettigheder på filen. 775 kan være 666 etc..
Du kan også tildele en fil til en gruppe hvorved filen for denne gruppes rettigheder med komandoen
chgrp gruppe filnavn
Når du indsætter eller ændre i din crontab, skal du passe på ikke at indsætte tomme linier, det for den til at fejle. du kan editere din crontab med kommandoen.
crontab -e usernavn, hvis du f.eks er logget ind som root og vil åbne crontsb filen for brugeren dba kan du skrive \"crontab -e dba\"
pas på med at åbne crontab filen der tilhøre root medmindre det er strengt nødvendigt.

Når du har indsat et script der skal startes fra crontab er det en fordel at pipe /rediregere evt. output ud til et virtuelt dev hvor det forsvinder.
dette kan gøres med
00 03***/usr/local/scripts/mitscripts > 2&1

Unix er et meget fleksibelt og man har adgang til alt, men pas på, der er falgrupper når man er nybegynder.

Avatar billede shjdsi Nybegynder
08. februar 2001 - 22:30 #12
hvis bare jeg dog kunne stave rigtigt!!!!!

HELP
Avatar billede mdr Nybegynder
03. august 2001 - 01:18 #13
Kan dette indlæg ikke lukkes, og point tildeles?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2001 - 00:58 #14
Skriv:

EDITOR=vi
crontab -e
00 03 * * * /home/dinuser/ditscript.sh
:wq

sådan ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2001 - 00:58 #15
lol så ikke at det var et OVERDREVENT gammelt spm