Avatar billede madsras Nybegynder
27. januar 2004 - 21:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikkerheds risiko?

Jeg er helt uerfaren når det kommer til PHP. Jeg har lige et (sikkert simpelt) spørgsmål.
Jeg har købt plads på et webhotel som understøtter PHP/MySQL. I min index.php har jeg bl.a. anvendt variablen:
'$connection = mysql_connect("localhost", "username", "password")
or die("Kunne ikke forbinde til databasen!");'
Mit spørgsmål går på om det er muligt for uvedkommende at få fat i den fil - som jo er offentlig tilgængelig.
Jeg ved at når man indlæser den i en browser, bliver bare html kode vist. Men er det muligt at hente filen eller på anden måde udnytte at mit password står i den?
Jeg er lidt nervøs, eftersom det er samme password som jeg anvender til mail og ftp.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. januar 2004 - 21:42 #1
Du kan tage det ganske roligt. Den eneste mulighed der er for at få fat i din kode er ved at hacke sig ind på dit webhotel og kopiere filen ned på computeren - hvilket er ulovligt og er de kommet ind har de jo sikkert også allerede fået fat på dit password.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. januar 2004 - 21:44 #2
Havde du ikke sat en "or die() " på din connection til databasen, ville det være muligt at opsnappe nogle informationer hvis der ikke kunne etableres forbindelse, som evt. kunne misbruges. Så det er en god ting.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. januar 2004 - 21:57 #3
Det er formentlig kun andre kunder på samme webhotel du skal være bange for, men
de vil måske kunne læse din fil - det er set før.

Hvis dit webhotel kører PHP i safe-mode (og det er sat rigtigt op), og der *ikke*
er andre script-muligheder, såsom Perl (CGI), ASP, etc, så skulle det være sikkert
nok.
Avatar billede madsras Nybegynder
27. januar 2004 - 22:05 #4
Tusind tak for det hurtige svar!
Jeg fik al information jeg ønskede.

Mit webhotel kører PHP i safe-mode, MEN det undstøtter også ASP. Ska jeg nu være nervøs? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. januar 2004 - 22:16 #5
Formentlig. Hent denne: http://www.netsrac.dk/netsrac-dk/aspadmin/aspadminv20.zip
Installer i et katalog på dit webhotel, og klik dig rundt i filsystemet, og
se hvad du kan se. Hvis du kan se de andre, så er den gal. Hvis du ikke kan,
så kan der stadig være noget galt - det er bedst hvis du kender en anden på
sammen webserver, for så kan i teste noget mere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. januar 2004 - 22:22 #6
PS: webhotellet kan være af den formening at du hacker, og kan sikkert smide dig ud.
Det har jeg så ikke oplevet, men til gengæld set at de egentlig var glade nok for
at få påpeget problemet. Som du ser, løber jeg gerne risikoen.
Avatar billede madsras Nybegynder
27. januar 2004 - 23:29 #7
Takker! Det vil jeg helt sikkert studere nærmere!
Og sku det ende med at de giver mig kicket, så er det vel bare tegn på at serveren ikke er sikker... :)