Avatar billede jgivoni Nybegynder
27. januar 2004 - 21:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Manipulering af billede i MySQL vha. PHP/GD

Den her er vist lidt svær:

Jeg har lavet et script, der efter upload af et billede til en fil, automatisk genererer en thumbnail og gemmer den med et nyt filnavn med forstavelsen thumb_:

$im = imageCreateFromJPEG("$img_file");
$width=imageSX($im);
$height=imageSY($im);
$thumb = @imageCreate(100,100);
imageCopyResized ($thumb, $im, 0, 0, 0, 0, 100, 100, imagesx($im), imagesy($im));
imageJPEG($thumb,"thumb_$img_file");
imageDestroy($im);
imageDestroy($thumb);

Det virker.

Nu har jeg valgt i stedet at have billeder gemt i en tabel i MySQL, men jeg vil stadig gerne bruge image-funktionerne fra GD-biblioteket til at generere en thumbnail.

Billedet ligger i tabellen PICTURE i feltet DATA, som er longblob.

Og scriptet
show_picture.php?pictureid=2
viser f.eks. billede nr. 2

Men

$im = imageCreateFromJPEG("show_picture.php?pictureid=2");

giver fejlmeddelelsen

Warning: imagecreatefromjpeg: Unable to open 'show_picture.php?pictureid=2' for reading

Hvordan henter jeg billed-data ud fra databasen og ind i $im variablen?

Nogen med erfaringer eller vilde idéer derude? :-)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
27. januar 2004 - 21:25 #1
Hvordan ser show_picture.php ud?

...og hvorfor have 2 filer til at lave det?
Avatar billede detox Nybegynder
27. januar 2004 - 21:29 #2
Avatar billede detox Nybegynder
27. januar 2004 - 21:30 #3
Se evt. kommentaren:  12-Apr-2003 03:44
Avatar billede jgivoni Nybegynder
27. januar 2004 - 23:09 #4
ImageCreateFromString - det lyder som om du er inde på noget rigtigt, men indtil videre giver den bare fejlen:
"Data is not in a recognized format."

Hvordan finder jeg den omtalte kommentar? (12-Apr-2003 03:44)
Avatar billede jgivoni Nybegynder
27. januar 2004 - 23:16 #5
Ved at trække billed-data ud og sende det direkte til
ImageCreateFromString($data)
får jeg istedet denne:
Warning: imagecreatefromstring: Passed data is not in 'WBMP' format
Det skal siges at billedet netop er i jpeg.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2004 - 01:37 #6
Måske kan du bruge denne variant af din egen?

$im = imageCreateFromJPEG("http://servernavn/show_picture.php?pictureid=2");
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2004 - 01:38 #7
Den virker dog ikke, hvis serveren kører Windows.
Avatar billede jgivoni Nybegynder
28. januar 2004 - 17:39 #8
detox; imageCreateFromString virkede, da jeg fik kigget lidt nærmere på den linket og kommentaren, og iøvrigt fik henvist til de rigtige data i min tabel!
Så det må jo betyde points til dig, hvis du giver et svar.

Jeg gik videre og fik thumbnailen lagt ind i tabellen (feltet thumb_data).
Hele scriptet der nu sådan ud:

$q=mysql_query("SELECT * FROM picture WHERE pictureid=$pictureid");
$r = mysql_fetch_array($q);

$im =imageCreateFromString($r[data]);

$width=imagesx($im);
$height=imagesy($im);
$thumb = @imageCreate(100,100);
imageCopyResized ($thumb, $im, 0, 0, 0, 0, 100, 100, imagesx($im), imagesy($im));
ob_start(); // output to buffer
Imagejpeg($thumb); // write jpeg data as string (to buffer)
$th = mysql_escape_string(ob_get_contents()); // get buffer content
ob_end_clean(); // cleanup buffer
$q=mysql_query("UPDATE picture SET thumb_data='$th' WHERE pictureid=$pictureid");
imageDestroy($im);
imageDestroy($thumb);
Avatar billede detox Nybegynder
28. januar 2004 - 21:46 #9
Jamen så er her et svar ;o)