Avatar billede sjqlund Nybegynder
27. januar 2004 - 21:02 Der er 6 kommentarer

Visual Basic Code error

Jeg har lånt en bog, start på Visual Basic 5.
Problemet er at det er VB6 jeg har..
Det er dog stortset det samme, men en ting kunne jeg ikke få til at virke..

Man skal lave en bogstavelig talt MINI lommeregner :), den skal bare kunne plus.

I bogen skriver han:
Label2.caption = Val text1.text + Val text2.text

Altså man har en text, hvor man skal skrive et tal, det skal plusses med tallet man skriver i textbox 2, og resultatet skal så komme til at stå i Label (2)

Det er sikkert let for jer der er lidt inde i det ;)
Jeg har selvfølgelig checket at Textbox1, er textbox 1 osv.
Avatar billede danq Nybegynder
27. januar 2004 - 21:59 #1
Kender ikke syntaxen til vb5 men den ser ihvertfald sådan her ud i vb6:
Label2.caption = Val text1.text + Val text2.text
//DanQ
Avatar billede kabbak Professor
27. januar 2004 - 22:03 #2
Label2.caption = Val (text1.text) + Val (text2.text)

der skal parenteser på ()
Avatar billede danq Nybegynder
27. januar 2004 - 22:04 #3
ups.. haha.. glemte sgu lige at rette den til vb6 syntax... copy&pastede bare... sorry..
Avatar billede danauktion Nybegynder
28. januar 2004 - 00:57 #4
Val er dog ikke en function, man bør bruge, da den aldrig giver nogen fejlkode, men blot forkert resultat, hvis input er ukorrekt.
F.eks.:
y = Val("y")  Y=0
y = Val("1,25") Y=1
y = Val(1.25)  Y=1
Og du kan jo ikke vide hvad brugeren indtaster :-) benyt cint istedetfor og check på fejlkoden.

on error resume next
y = cint(varname)
if err then
'håndter fejl og exit
end if
-fortsæt med funktion
Avatar billede sjqlund Nybegynder
28. januar 2004 - 20:49 #5
Jamen.. Når jeg skriver--> Label2.caption = Val (text1.text) + Val (text2.text)
Jeg dobbelt klikker på knappen jeg har lavet, der skal udføre regnstykket.. Der under skriver jeg det
Siger den Error når jeg prøver at bruge det..
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2004 - 22:34 #6
Label1.Caption = Val(Text1.Text) + Val(Text2.Text)

Du skal jo selv rette navnene på:
Text1
Text2
Label1

til de navne dine bokse oh label har.