Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DNS opsætning med 2 forskellige netværk (10.0.0.x & 10.0.10.x)

Hej Eksperter - jeg har et lille problem, jeg ved ikke om det er DNS'en den er gal med, men det tror jeg.
Jeg har 2 internetforbindelser, på den ene har routeren 10.0.0.1 og på den anden har routeren 10.0.10.1 - min server som kører DNS har 10.0.0.2 og har et DHCP scope fra 10.0.0.x til 10.0.0.xx - de PC'ere jeg ønsker der skal køre på den anden linie, 10.0.10.x har fast ip, men jeg har indtastet 10.0.0.2 som DNS - den eneste forskel fra en PC der får IP via DHCP og en der har statisk IP, er gateway'en og IP'en - dvs. en typisk DHCP klient ser sådan her ud:
IP: 10.0.0.x
DNS: 10.0.0.2
Gateway: 10.0.0.1
en klient med statisk IP ser sådan ud:
IP: 10.0.10.x
DNS: 10.0.0.2
Gateway: 10.0.10.1
Jeg kan let browse netværket på 10.0.0.x netværket, men hverken browse eller ping NETBIOS navne fra 10.0.10.x netværket - jeg ønsker en opsætning hvor jeg kan browse og pinge løs på alle maskiner på hele netværket.
Måske er jeg hel gal på den, men jeg er ret ny i DNS-verdenen.
Så håber i kan svare, eller give mig en alternativ løsning.
Hvis der mangler noget info, så skriv.

Med venlig hilsen
Rune
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:33 #1
Det er ikke et DNS problem. For at komme fra det ene netværk til det andet, skal du gennem en gateway.

Hvorfor ikke bare sætte alle maskiner på samme netværk, og lade router 2 have ipen 10.0.0.254, og de maskiner med statisk ip, lad dem få denne som default gateway.
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:35 #2
jo, tænkte jeg også på - men kan jeg ikke sætte min server (server 2003 std.) op som gateway så?
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:44 #3
forresten, hvordan acceptérer jeg et svar?
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:44 #4
Det er nok ikke sådan bare at gøre, i dit tilfælde, hvor de skal ud gennem 2 forskellige internetbindelser.

Og hvis du er i tvivl, hvorfor det ikke virker som det ser ud nu:

Når 10.0.0.x forsøger at kontakte en maskine på 10.0.10.x vil denne request blive sendt til routeren, og videre ud på Internettet.. hvilket jo ikke er muligt.

Umiddelbart ville jeg bare sætte begge routere op på samme netværk, og så lade de faste klienter få denne som gateway.
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:47 #5
okay - jeg ville også bare gerne kunne ha' 2 forskellige netværk :( - nå men i DHCP kan man jo lave reservations, findes der også måde hvor man kan sætte en standard gateway op på de mac-adresser der er reserveret til en bestemt ip? således jeg er fri for at lave statiske ip'er?
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. januar 2004 - 23:06 #6
Under konfigurering af de reserverede adresser burde du kunne sætte en speciel gateway.
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 23:17 #7
Det er der ikke, men du skal ha' tak for svarene - jeg fik bekræftet min ide og afkræftet spekulationerne om der fandtes en anden løsning. - smid et svar og du får et par points...
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. januar 2004 - 23:20 #8
Jeg har lige været inde og kigge.. hvis du højreklikker på den reserverede adresse og vælger configure options, så skulle det være muligt at specificere en anden gateway.

Og et bitte svar :)
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 23:23 #9
Jeg kan godt nok ikke klikke på "configure options" på de enkelte reservations, men jeg roder lidt videre med det - finder nok ud af det.
Avatar billede deecoy Nybegynder
26. januar 2004 - 23:25 #10
Nå nu virker lortet sq - fantastisk, så har jeg også lært noget nyt idag.