Avatar billede hshansen Nybegynder
26. januar 2004 - 17:52 Der er 1 kommentar

irq konflikt

Kan det passe at et nyt grafikkort kan giver irq konflikt. I enhedshåndtering er der ingen konflikt.
Fra supportafd. fik jeg følgende svar "please look into your bios of the mainboard if you are sharing any IRQ's". Jeg har et ecs k7vta3 bundkort. Har set i bios, men med mit begrænset kendskab har jeg svært ved at se hvor problemet er. Er der hjælp at hente ??
Avatar billede smeagol75 Nybegynder
04. juni 2004 - 14:22 #1
Når du er i Bios'en, prøv da at finde et menupunkt der hedder noget ala "PCI & PNP configuration". Her skulle du kunne få mere info om de forskellige IRQ (og om de er sat til at være manuelt tildelt). Normalt rangerer IRQ adresserne fra 2 og op til 15, dog med enkelte tal udeladt, da de er reserverede. Hvis det er helt umuligt at finde, så prøv at finde et punkt der hedder "Load setup defaults", dette "nulstiller" BIOS indstillingen tilbage til det som den havde fra fabrikken. Det plejer også at kunne gøre tricket.

Hver gang du sætter en ny hardware dims ned i et ledigt slot i computeren, får disse en IRQ (Interrupt Request) - den benytter processoren for at tale med hardwaren. I helt gamle dage gik der rent ged i den, hvis man fik sat ny hardware i, og ikke fik defineret IRQ, så den konfliktede med en anden IRQ (eks et lydkort og et grafikkort der prøvede at benytte IRQ 5 samtidig (og det skulle gøres på selve hardwaren med de bare næver) :)

Så kom Plug n Play (også kendt som Plug n Pray), som i stor udstrækning gjorde dette nemmere , da BIOS får lov til at styre det - men til gengæld et helvede for de brugere hvis BIOS ikke lige klarede det optimalt.

Nå, men jeg vil slutte inden jeg bliver helt sentimental :)

Håber du kan bruge dette svar!