Avatar billede proxis Nybegynder
25. januar 2004 - 21:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dekryptere MD5

Hej...

Kan man "dekryptere" MD5 i MySQL?
Hvis ja, hvordan?
Avatar billede pfp Nybegynder
25. januar 2004 - 21:39 #1
Nej, det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. januar 2004 - 21:40 #2
Det er jo netop det der er det smarte ved algoritmen. Den kan ikke reverses, og til de formål man plejer at anvende MD5 er det heller ikke nødvendigt.

Du må ikke forveksle MD5 med kryptering.
Avatar billede proxis Nybegynder
25. januar 2004 - 21:41 #3
Ok
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. januar 2004 - 21:46 #4
Bare for at tilføje.. MD5 genererer en streng på 32 tegn - uanset hvor meget du smider ind. Selv om du smed biblen igennem, ville der kun komme 32 tegn ud. Og at omdanne 32 tegn til en ny bibel ville være svært :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2004 - 21:47 #5
Du kan ikke dekryptere som pfp er inde på, men du kan brute force, hvis du har maskinkraft og tid nok
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. januar 2004 - 21:48 #6
Og selv med brute force ville man ikke få en ny bibel ud :)

Men små passwords kan dog godt knækkes med brute force..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2004 - 21:48 #7
Har du derimod en ordbog over forventede klartekster, så kan du. Er det passwords,
du har md5-et, vil du sikkert finde mange ved at gennemgå alle ord på dansk og
engelsk, samt alle pige- og drengenavne. Men du kan ikke finde alle på den måde.

Det er også derfor man ikke bare ukritisk skal bruge md5. Man skal *ikke*:

    $hemligt=md5('2004-01-25');

og tro at den ikke kan reverseres. At checke alle lovlige datoer (samt bilernes
registreringsnumre, etc) er nemt nok. Man skal derimod have sin egen
magiske streng, man altid klistrer på

    $magi="En lang følge af tegn og ord, der ikke sådan lige lader sig gætte";
    $hemligt=md5('2004-01-25'.$magi);

og også bruge den når man så skal checke det igen.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. januar 2004 - 21:50 #8
Som erikjacobsen siger skal man lave sin egen magiske streng. Det kan f.eks. være ved at caste sin streng til en integer og så gange et random primtal på.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2004 - 21:55 #9
Ja, pfp, måske i nogle tilfælde. Men man skal jo ofte kunne lave et check
op mod en md5-værdi, og der skal man kunne gentage operationen, så intet
random der!
Avatar billede pfp Nybegynder
25. januar 2004 - 22:11 #10
Ja ok det var nok lidt dårlig formuleret. Et random tal, men selvfølgelig skal man vide hvilket tal der bliver valgt så det kan reverses.