Avatar billede fgsupermand Nybegynder
24. januar 2004 - 19:15 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Redistributable JRE

Er det mulig at downloade JRE så man ligge det med i en installer ?, jeg har prøvet at finde det på sun's side uden held.

Jeg syntes at det virker MEGET uprofessionelt, at man efter at have installeret et program, så skal downloade JRE fra sun's side, før ens program virker (måske en af grundene til java "ikke er så udbredt" ?)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 19:20 #1
Professionelle installationer inkluderer Java SDK eller JRE. Det kan godt lade
sig gøre. InstallAnywhere fra ZeroG er megte brugt til det.

Jeg ved ikke hvordan det gøres i praksis.

De fleste små programmer distribueres uden, da inkludering af JRE vil 10 eller
100 doble størrelsen af downloaden.

Og det er uden tvivl en hæmsko for udbredelsen af Java.
Avatar billede r*nger Nybegynder
24. januar 2004 - 19:39 #2
Tja.. og sådan bliver det hurtigt meget uprofessionelt at bruge noget andet end det Microsoft synes der skal inkluderes i Windows.

Således kan du vælge at lave dit program i .NET eller op imod MFC eller lign, og leve med det.

Det er muligvis en hæmsko at JRE skal downloades før det kan bruges. Men alternativet er en Microsoft Java (tag ikke fejl: Microsoft HADER Java, og det bliver over Bill Gates lig, eller igert fald en højesterets dom at Java bliver inkluderedt i Windows i en standard version)  som ikke er /helt/ kompatibel med Suns Java så et program der kan køre på standard Java ikke kan køre (ordentligt) på Windows og omvendt. Og så er vi forfra med platformsuafhængigheden.

Personligt mener jeg også at der er andre faktorer der hæmmer java, hastighed (specielt grafisk) og GUI'en. Java er ikke hurtigt. Selv det mindste program kan præstere at halte, selv på en gigantisk Sun maskine, med adskillige processorer og mange GB ram. Og man skulle tro at Suns udviklere kunne et trick eller to på deres egne processore og OS.

Dernæst GUI'en: Java fatter ikke at se ud om de omgivende operativ system. Java tilgodeser dem som til daglig bruger de samme applikationer på forskellige operativsystemer - og det er nemt. Men hvem i h%%%e gør det? Langt de fleste brugeres interesse er at de ikke kan se om et program er skrevet i C, Java eller Python. Og det kan man bare.

Hvor langt kan man komme væk fra topic? -----> så langt.. Nu holder jeg op med at skrive.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 19:46 #3
.NET har præcis samme problem stilling. .NET skal installeres før .NET programmer
kan køre.

Mine tests (og også andres) viser at nyere JVM'er (SUN fra 1.4, IBM fra 1.3)
performer udmærkert sammenligne dmed native kode.

Der kan også laves godt udseende GUI's i Java. Med SWT eller med Swing og
det rette look and feel. De kan også performe OK. Men indrømmet - mange
Java GUI's er både langsomme og grimme.
Avatar billede dsj Nybegynder
24. januar 2004 - 19:56 #4
Det eneste der umiddelbart er langsomt ved Java er GUI, og her tænkes på SWING, da OS'ets GUI-interface ikke benyttes, men i stedet et "eget"-udviklet GUI framework.

Nu har jeg efterhånden udviklet nogle servere i Java og erfaret, at performace er meget op til programmøren. Hvis koden laves ordentligt med forståelse for hvad Java laver under overfladen, kan citronen presses temmelig meget sammenlignet med f.eks. C++.
Avatar billede r*nger Nybegynder
24. januar 2004 - 19:57 #5
.NET er så nyt at de stadig skal installeres .. Kan du huske de gode gamle dage, hvor man skulle have VBRUN50.DLL osv for at køre ting ;) .. Det skal Microsoft noget sørge for blive standard..

Hastighed: Ja, det går hurtigere, og det skal nok også komme .. Men VM'en er stadig småtung at danse med. Og større programmer som Eclipse IDEen og Nokias J2ME IDE er simplethen dræbende ..

GUI: Det er dét Java skal kunne.. Swing kan ligne forskellige ting, men det er ikke standard. Den der grå/lilla-CDE-wannabe-ting ved jeg virkelig ikke hvad skal forestille..
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 20:16 #6
Min erfaring er faktisk at Eclipse er lige så hurtig som VS6.

Default Swing look & feel er ikke Motif/CDE men Metal.

Det tager 6 linier kode at ændre det. Hvis programmøren ikke har gidet
putte de 6 linier ind, så er det hans valg. Det er ikke SUN's skyld.

Java 1.4.2 har ovenikøbet ændret windows look & feel til at være mere XP like.
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
24. januar 2004 - 21:16 #7
arne_v:
InstallAnywhere koster desvære mellem 11.830,28 og 26.595,94 kroner, hvilket jeg desvære ikke har råd til ellers ville jeg "bare" bruge den
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 21:27 #8
Der er faktisk en gratis version af InstallAnywhere.

Men det er nok meget sandsyneligt at den ikke kan installere JRE'er.

Hvis du kan charge dine kunder nok, så kan du betale ZeroG og så kan kunderne
få deluxe service.

Ellers må de installere selv (JRE er i parentes bemærker en utrolig nem installation).

Alternativt må du finde en gratis installer der kan installer der kan installere JRE.
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
24. januar 2004 - 21:40 #9
Jeg har endelig fundet en JRE version man kan hente, desvære kræver den input fra brugeren (er jeg den eneste der syntes sun's side er lidt "rodet" ?)

arne_v: jeg kan ikke rigtig finde den gratis version du taler om, er det trial du mener ?

og kan du ikke ligge et svar?, jeg syntes du har hjulpet en del.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 21:47 #10
Nej - SUN's web sider er ret håbløse.

http://www.zerog.com/downloads_05.html nederst
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 21:47 #11
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 21:48 #12
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/guide/plugin/developer_guide/silent.html

forklarer hvordan man installerer JRE uden bruger intervention.
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
24. januar 2004 - 21:56 #13
Ja den side fandt jeg også lige selv :)
Avatar billede dsj Nybegynder
24. januar 2004 - 22:17 #14
ZeroG har en gratis version af InstallAnywhere: Now! 5.5, der sagtens kan bundle JRE i en installionsfil.

http://www.zerog.com/products_ia_07.html

Jeg har tit brugt InstallAnywhere Now!, og det virker fremragende taget i betragtning det er gratis. Det er muligt at bundle forskellige JRE's med i installationsfilerne, f.eks. én fra IBM - de kan downloades fra zerog's side; kan ikke lige huske url'en. Desuden kan InstallAnywhere Now! autogenerere en html-side (med en lille applet), der automatisk finder ud af hvilket OS man har (og dermed hvilken version der skal downloades), og spørger om man vil downloade. Jeg mener dog kun at en JRE kan bundles i installetionsfiler til Linux og Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2004 - 22:19 #15
Aha - så den gratis kan installere JRE !
Avatar billede dsj Nybegynder
24. januar 2004 - 22:25 #16
Ja, og det eneste tegn på at en JRE følger med er installationsfilens størrelse :)