Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 18:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Php sammen med MySQL

Hej

Jeg sidder fast!! :-)

Jeg har en tabel (i MySQL) som hedder "spillere" og i den er der følgende:
- spiller VARCHAR(30)
- maal INT(10)
- gule INT(10)
- roede INT(10)
- ol INT(10)
- stemmer INT(10)

Jeg skal udskrive værdierne i "spiller" og så skal der ud for hver af disse værdier være mulighed for, f.eks. ved hjælp af en dropdown boks, at indsætte (tilføje) værdier til de resterende felter.

Er der nogle der ved hvordan jeg gør det?
Dvs. der skal hentes værdier fra databasen, tilføje værdier på en php side og til sidst lægge værdierne til det der er i tabellen i forvejen.

/kappel
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 18:46 #1
Jeg glemte at refere til en tidligere tråd: http://www.eksperten.dk/spm/455377
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 18:47 #2
lav et unikt id-felt i din database, herefter bruger du sætningerne

SELECT * FROM tabel WHERE id=9

UPDATE tabel SET spiller='$spiller', maal=$maal, gule=$gule, roede=$roede, ol=$ol, stemmer=$stemmer WHERE id=9
Avatar billede r*nger Nybegynder
24. januar 2004 - 18:53 #3
update spillere set maal=maal+3, ol=ol+8 where spiller like "%laudrup%";

...hvis Laudrup har scoret tre mål og drukket 8 øl ;)
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 18:57 #4
Hvordan tilføjer jeg id i phpmyadmin?
Jeg er inde i tabellen og har valgt indsæt felt øverst.
Men hvor skal jeg skrive noget - er dette nok?
- Field = id
- sætte kryds i Unique
- Auto_increment under Extra

Og hvordan knytter jeg det du foreslår sammen med
- en checkboks (sådan at den ved checked indsætter værdien 1)
- flere dropdown bokse?

Håber du/I forstår, har læst om dette, men synes det er svært lige at overskue hvordan jeg får det til at hænge sammen.
/kappel
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 19:27 #5
Sæt den også til primær.

Dine nuværende rækker skal selvfølgelig have et id også.

id er dit spillerid, og er 100% unikt for hver række. Derfor bruger du det som reference når du skal update din tabel.
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 22:01 #6
Den melder fejl:
Hvordan sætter jeg det i følgende?
CREATE table spillere(spiller VARCHAR(30), maal INT(10), gule INT(10), roede INT(10), ol INT(10), stemmer INT(10));
Så sletter jeg den og sætter den ind igen (Ved godt det ikke er mysql)

Hvad med:
Og hvordan knytter jeg det du foreslår sammen med
- en checkboks (sådan at den ved checked indsætter værdien 1)
- flere dropdown bokse?

Er det ikke noget i kan hjælpe med - sider bare og kommer ingen vejne...
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 22:04 #7
Må indrømme at jeg ikke forstår ret meget af hvad du skriver?
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 22:59 #8
Ok, så vil jeg lige forklarer mig :-) (det drejer sig om fodbold)
Efter en kamp vil jeg fra en php side indtaste oplysninger om kampen:
- hvem har spillet kampen, hvem har scoret mål, fået gul eller rød kort osv.
Og indsætte det i en database.

Er du med hertil?

Dvs.
- jeg skal hente spillerne
- tilføje maal, gule, roede, stemmer osv. til hver spiller i databasen
- indsætte i værdierne i databasen

Håber du kan hjælpe, evt bare med et eksempel så kan jeg nok komme videre derfra.
Heg sidder godt og grundig fast, håber du kan hjælpe :-)
/Kappel
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 23:08 #9
ok - er med på hvad du vil. :-) (håber jeg)

Vil du have en tabel hvor du indtaster data og disse data så bliver tilføjet til det allerede eksisterende antal? eks. hvis en spiller har 1 gult kort, kommer der til at stå 2 gule kort i databasen? Og hvis en spiller har scoret 5 mål, kommer der til at stå 5+det antal mål der er scoret i den kamp?

Og hvordan vil du indtaste det?

Det er vigtigt at du fåt et unikt id pr. række som du så kan refere til når du skal opdatere tabellen igen.
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 23:24 #10
super.
- 5+det antal mål er scoret i den kamp

Jeg har lavet en ny tabel "spillere", så jeg har fået tilføjet id:

  ID int(11) NOT NULL auto_increment,
  spiller varchar(30) default NULL,
  kampe int(10) default NULL,
  maal int(10) default NULL,
  gule int(10) default NULL,
  roede int(10) default NULL,
  ol int(10) default NULL,
  stemmer int(10) default NULL,
  UNIQUE KEY ID (ID)
hvordan synes det ser ud?

Og hvordan vil du indtaste det?
- alle med dropdown
- undtaget kampe der vil det være bedst med en checkboks, hvor cheked betyder at spilleren har været med i kampe og derfor får han tilføjet kampe+1.

:-)
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 23:31 #11
Det ser fint ud, jeg plejer bare at lave mit id primary også.

Lav du det bare med checkboxe.

select alt fra tabel, påhæft tabellens id på checkbokse / inputbokse, eks. kamp_id maal_id etc.
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 23:32 #12
når du skal opdatere siger du så

UPDATE tabel SET kampe = kampe+1, gule=gule+$gule etc. WHERE id=id
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 23:41 #13
Kan du prøve at vise noget kode?

Evt. strukturen i hele siden?

----

- checkboxe
kan der så ikke kun tilføjes værdien 1 til maal, roede osv.? eller hvad mener du med checkbokse (jeg tænker på den som er til venstre - Abonnér)
Avatar billede kappel Nybegynder
24. januar 2004 - 23:43 #14
nu ser den således ud:

ID int(11) NOT NULL auto_increment,
  spiller varchar(30) default NULL,
  kampe int(10) default NULL,
  maal int(10) default NULL,
  gule int(10) default NULL,
  roede int(10) default NULL,
  ol int(10) default NULL,
  stemmer int(10) default NULL,
  PRIMARY KEY  (ID)

Ser ud til at den ikke både vil have id til at være primary og unique.
Avatar billede htm Nybegynder
24. januar 2004 - 23:50 #15
checkboxe mener jeg også dem, jeg tænker på checkboxe til spillerene til at angive om de har været med i en kamp eller ikke. Og netop den har enten en værdi (som du angiver med value) eller ingen værdi.

Din tabelstruktur ser fin ud.

List
Spillernavn Med i kamp[x] mål:[_____] gule:[_____] roede:[_____] ol:[_____]

navne på felter hedder så:
kamp_id, maal_id etc.

Prøv så og skriv:
<pre>
<?php
var_dump($_POST);
?>
på modtagersiden, så kan du sikkert se hvordan du skal fortsætte. Den vil danne en struktur at det submittede data.

Men start med at dan indtastningssiden...
Avatar billede kappel Nybegynder
25. januar 2004 - 00:07 #16
Havde ikke tænkt på value

Jeg forstår ikke rigtig: kamp_id kan du forklare det?

Kan du hjælpe mig lidt på vej med hensyn til indtastningssiden?

modtagersiden er her: http://eif.kappels.net/index.php?menu=kamp_indsat
Avatar billede htm Nybegynder
25. januar 2004 - 00:11 #17
altså kamp_1
kamp_2 etc. hvor tallet repræsenterer ID'et.
Avatar billede kappel Nybegynder
25. januar 2004 - 17:07 #18
Kan modtagersiden ikke være den samme som indtastningssiden?

Jeg har lavet følgende form, (er det sådan noget du har tænkt på?):
<form action="http://eif.kappels.net/index.php?menu=kamp_indtast" method="post" name="kampe">
Spiller<br>
Kamp: <input name="kampe" type="checkbox" value="1" size="2">
Mål: <input name="maal" type="text" size="2">
Gule: <input name="gule" type="text" size="2">
roede: <input name="roede" type="text" size="2">
ol: <input name="ol" type="text" size="2">
stemmer: <input name="stemmer" type="text" size="2">
<br>
<input name="Send" type="submit" value="Send data">
</form>

Er det muligt få vist denne form for hver spiller der er in databasen på gang?
Avatar billede kappel Nybegynder
12. februar 2004 - 14:54 #19
Er der ikke nogle der kan smide lidt kode, jeg kan ikke komme igang med det...

Please - Mikkel
Avatar billede kappel Nybegynder
19. februar 2004 - 22:00 #20
ikke!