Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 12:42 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hente data fra mysql database via asp

Jeg står og skal lave en tilmeldingsside i asp, jeg ville godt have lavet den så man kan udfylde nogle felter med navn adresse osv... og når man trykker på knappen tilmelding, ser asp siden om dataerne ligger i mysql databasen i forvejen ellers skriver den dataer´ne til databasen...?? jeg er ikke særlig stor haj til asp så er der nogle der vil hjælpe??
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. januar 2004 - 12:47 #1
Det man gør er at lave en SELECT og hvis den finder en post med samme data gemmer men ikke i databasen:

Et eksempel hvor man tjekke for om et navn findes hvis ikke tilføjes data:

<%
navn = Request.Form("navn")
SQL = "select * from brugere where navn = '" & navn & "'"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
if rs.EOF then
  'Indsæt data
  SQL = "insert into  brugere (navn, ....) values ('" & navn & "',......)"
  Conn.Execute(SQL)

else
  Response.Write "Navn findes i databasen, du må vælge et andet."
end if
%>
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 13:07 #2
Jeg har i forvejen en tilmeldings side skrevet i html, men det er bare en simpel "Form" hvor der bliver sendt en mail med oplysningerne... Ville jeg godt kunne implementere, den asp kode direkte i HTML dokumentet under submit knappen?

Koden:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Tilmelding</TITLE>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="Stylesheet.css" STYLE="Text/css">
</HEAD>
<BODY>
<FIELDSET>
<LEGEND ALIGN="Center"><H5>Tilmelding</H5></LEGEND>
<TABLE WIDTH="60%" Border="0">
<BR>
<FORM ACTION="mailto:test@test.dk?Subject=Klubhua.dk" Method="post" ENCTYPE="text/plain">
<BASE TARGET="Hovedramme">
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Fornavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Tilmeldings type</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Fornavn"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Efternavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Nyt klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Efternavn"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Nyt klubmedlem" Checked></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Adresse</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Gammel klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Adresse"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Gammel klubmedlem"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Postnummer og by</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Postnummer"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>E-mail adresse</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE= "Text" Name="Email adresse"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Telefon nummer</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Telefon nummer"></TD></TR>
</TABLE>
<TABLE WIDTH="100%">
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Submit" VALUE="Send tilmelding">
<INPUT TYPE="Reset" VALUE="Slet alle felter"></TD><TR>
</FORM>
</TABLE>
</FIELDSET>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 13:29 #3
det kan sættes ind sådanne:

<%
If Request.Querystring("mode") = opret
    navn = Request.Form("navn")
    SQL = "select * from brugere where navn = '" & navn & "'"
    Set rs = Conn.Execute(SQL)
    if rs.EOF then
      'Indsæt data
      SQL = "insert into  brugere (navn, ....) values ('" & navn & "',......)"
      Conn.Execute(SQL)

    else
      Fejl = 1
    end if
End If
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Tilmelding</TITLE>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="Stylesheet.css" STYLE="Text/css">
</HEAD>
<BODY>
<FIELDSET>
<LEGEND ALIGN="Center"><H5>Tilmelding</H5></LEGEND>
<TABLE WIDTH="60%" Border="0">
<BR>
<% If Fejl = 1 Then %>
    Navn findes i databasen, du må vælge et andet.
<% End If %>
<BR>
<FORM ACTION="siden.asp?mode=opret" Method="post" ENCTYPE="text/plain">
<BASE TARGET="Hovedramme">
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Fornavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Tilmeldings type</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Fornavn"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Efternavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Nyt klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Efternavn"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Nyt klubmedlem" Checked></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Adresse</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Gammel klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Adresse"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Gammel klubmedlem"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Postnummer og by</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Postnummer"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>E-mail adresse</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE= "Text" Name="Email adresse"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Telefon nummer</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Telefon nummer"></TD></TR>
</TABLE>
<TABLE WIDTH="100%">
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Submit" VALUE="Send tilmelding">
<INPUT TYPE="Reset" VALUE="Slet alle felter"></TD><TR>
</FORM>
</TABLE>
</FIELDSET>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 13:46 #4
Okay det er jeg med på... Men øverst på siden skal jeg vel lige lave en connection så den forbinder til mysql databasen??

jeg har prøvet med følgende:

<%
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strConn = "DRIVER=SQL Server;UID=klubhua_test;PWD=test;Server=mydb1.surftown.dk;Database=klubhua_tilmelding"
conn.open strConn
%>

men jeg for så en fejl meddelelse på linie 4, det skal lige siges at det er en database på surftown.dk
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 13:49 #5
denne er lidt mere uoverskuelig:

<%
SQLserveradr="xxx"
SQLdatabase="xxx"
SQLlogin="xxx"
SQLpassword="xxx"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

conStr = "driver={MySql};server="& SQLserveradr &";database="& SQLdatabase
conStr = conStr & ";uid="& SQLlogin &";pwd="& SQLpassword & ";OPTION=16386"

Conn.Open conStr
%>
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 13:49 #6
mindre uoverskuelig ;O)
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 14:02 #7
Okay nu har jeg fået den til at connecte, og det virker fint... men når jeg sætter alt den andet ind for jeg en fejl meddelelse

<%
SQLserveradr="mydb1.surftown.dk"
SQLdatabase="klubhua_Tilmelding"
SQLlogin="klubhua_test"
SQLpassword="test123"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

conStr = "driver={MySql};server="& SQLserveradr &";database="& SQLdatabase
conStr = conStr & ";uid="& SQLlogin &";pwd="& SQLpassword & ";OPTION=16386"

Conn.Open conStr
%>

<%
If Request.Querystring("mode") = opret
    navn = Request.Form("navn")
    SQL = "select * from brugere where navn = '" & navn & "'"
    Set rs = Conn.Execute(SQL)
    if rs.EOF then
      'Indsæt data
      SQL = "insert into  brugere (navn, ....) values ('" & navn & "',......)"
      Conn.Execute(SQL)

    else
      Fejl = 1
    end if
End If
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Tilmelding</TITLE>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="Stylesheet.css" STYLE="Text/css">
</HEAD>
<BODY>
<FIELDSET>
<LEGEND ALIGN="Center"><H5>Tilmelding</H5></LEGEND>
<TABLE WIDTH="60%" Border="0">
<BR>
<% If Fejl = 1 Then %>
    Navn findes i databasen, du må vælge et andet.
<% End If %>
<BR>
<FORM ACTION="siden.asp?mode=opret" Method="post" ENCTYPE="text/plain">
<BASE TARGET="Hovedramme">
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Fornavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Tilmeldings type</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Fornavn"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Efternavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Nyt klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Efternavn"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Nyt klubmedlem" Checked></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Adresse</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Gammel klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Adresse"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Gammel klubmedlem"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Postnummer og by</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Postnummer"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>E-mail adresse</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE= "Text" Name="Email adresse"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Telefon nummer</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Telefon nummer"></TD></TR>
</TABLE>
<TABLE WIDTH="100%">
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Submit" VALUE="Send tilmelding">
<INPUT TYPE="Reset" VALUE="Slet alle felter"></TD><TR>
</FORM>
</TABLE>
</FIELDSET>
</BODY>
</HTML>

Feljmeddelelse:

Error Type:
Sun ONE ASP VBScript compilation (0x800A03F9)
Syntax error, unexpected "new line", expecting "Then" or "Then "
/asptest.asp, line 16, column 39
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 14:06 #8
SQL = "insert into  brugere (navn, ....) values ('" & navn & "',......)"

skal jo udfyldes med følgede:
brugere (Databasecellenavn1,Databasecellenavn2,....osv)

values ('" & Request.Form("DitInputFelt1")& "','" & Request.Form("DitInputFelt2")& "'...... osv)
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 14:22 #9
Okay synes også at det så lidt underligt ud... Men jeg har oprettet et cellenavn der hedder "brugere"..

Også er ide´en at den skal gå ind og tjekke om det der er indtastet i feltet Fornavn allerede står i cellen brugere kan man det?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 14:26 #10
det gør den jo allerede, hvis du nu satte dig en lillesmule ind i asp og databaser via: www.html.dk/tutorials/asp ville du også se dette.

det er denne linie: SQL = "select * from brugere where navn = '" & navn & "'"

den skal hedde:
SQL = "select * from brugere where fornavn= '" & request.form("Fornavn") & "'"
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 16:18 #11
Nu har jeg næsten fået det til at virke... Den udføre det hele, men jeg kan bare ikke få den til at skrive noget i databasen?? det er sikkert bare en lille fejl!

<%
SQLserveradr="mydb1.surftown.dk"
SQLdatabase="klubhua_Tilmelding"
SQLlogin="klubhua_test"
SQLpassword="test123"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

conStr = "driver={MySql};server="& SQLserveradr &";database="& SQLdatabase
conStr = conStr & ";uid="& SQLlogin &";pwd="& SQLpassword & ";OPTION=16386"

Conn.Open conStr
%>

<%
Fornavn = Request.Form("Fornavn")

SQL = "SELECT * from brugere where Fornavn='" & Request.Form("Fornavn")& "'"

Set rs = Conn.Execute(SQL)

If rs.EOF then
SQL = "Insert into brugere (Fornavn) values ('" & Request.Form("Fornavn")& "'"

else
Fejl = 1
End If
%>

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Tilmelding</TITLE>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="Stylesheet.css" STYLE="Text/css">
</HEAD>
<BODY>
<FIELDSET>
<LEGEND ALIGN="Center"><H5>Tilmelding</H5></LEGEND>
<TABLE WIDTH="60%" Border="0">
<BR>
<% If Fejl = 1 Then %>
    Navn findes i databasen, du må vælge et andet.
<% End If %>
<BR>
<FORM ACTION="Samlet.asp?mode=opret" Method="post" ENCTYPE="text/plain">
<BASE TARGET="Hovedramme">
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Fornavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Tilmeldings type</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Fornavn"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Efternavn</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Nyt klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Efternavn"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Nyt klubmedlem" Checked></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Adresse</H4></TD>
<TD ALIGN="Center"><H4>Gammel klubmedlem</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Adresse"></TD>
<TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Radio" NAME="Abonnement" VALUE="Gammel klubmedlem"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Postnummer og by</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Postnummer"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>E-mail adresse</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE= "Text" Name="Email adresse"></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><H4>Telefon nummer</H4></TD></TR>
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Text" NAME="Telefon nummer"></TD></TR>
</TABLE>
<TABLE WIDTH="100%">
<TR><TD ALIGN="Center"><INPUT TYPE="Submit" VALUE="Send tilmelding">
<INPUT TYPE="Reset" VALUE="Slet alle felter"></TD><TR>
</FORM>
</TABLE>
</FIELDSET>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 17:09 #12
jeps du mangler at få den til at exekverer din SQL

under: SQL = "Insert into brugere (Fornavn) values ('" & Request.Form("Fornavn")& "'"
skriver du Conn.Ececute(SQL)
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 19:59 #13
Så nu er det tæt på at det lykkedes, men den indsætter bare et tomt felt i databasen??

<%

Fornavn = Request.Form("Fornavn")

SQL = "select * From brugere where Fornavn = '" & Request.Form("Fornavn") & "'"

Set rs = Conn.Execute(SQL)

if rs.EOF then

SQL = "Insert into brugere (Fornavn) values ('" & Request.Form("Fornavn") & "')"

Conn.Execute(SQL)

End if

%>
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 20:30 #14
det er fordi det inpu med navn fornavn er tomt
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
24. januar 2004 - 21:08 #15
Nej det er ej... selv om jeg skriver noget i det så laver den bare et tomt felt i databasen! Har det noget at gøre med den her linie
If Request.Querystring("mode") = opret

Kan ikke rigtig se hvad den gør...
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. januar 2004 - 21:35 #16
Bruger du koden som vist i kommentar:  24/01-2004 16:18:05
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. januar 2004 - 21:40 #17
Prøv lige at fjerne dette :  ENCTYPE="text/plain"
Fra form tagen.
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
25. januar 2004 - 17:07 #18
Så nu virker det, jeg siger mange tak for hjælpen.... Questis og eagleeye i må lige lave nogle svar så i kan få point!!
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2004 - 17:50 #19
var så lidt
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
25. januar 2004 - 20:56 #20
Har lige et spørgsmål til... Hvad nu hvis jeg gerne vil indsætte flere input hvordan gør jeg så det??
Jeg har prøvet med følgende, hvilket den ikke vil godtage

<%

Fornavn = Request.Form("Fornavn")

Efternavn = Request.Form("Efternavn")

SQL = "Select * From brugere where Fornavn = '" & Request.Form("Fornavn") & "'"

Set rs = Conn.Execute(SQL)

if rs.EOF then

SQL = "Insert into brugere (Fornavn) values ('" & Request.Form("Fornavn") & "', '" & Request.Form("Fornavn") & "')"

Conn.Execute(SQL)

else
Fejl = 1
End If

%>
Avatar billede henrik2055 Nybegynder
25. januar 2004 - 21:32 #21
Så har jeg fået det til at virke...!!!'
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. januar 2004 - 21:53 #22
ok ;)
her et svar fra mig.