Avatar billede q Nybegynder
24. januar 2001 - 14:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Database

Jeg skal have lavet en database som skal indeholde:
Man skal kunne indtaste nye medlemer.
Man skal kunne slette medlemer.
Skal kunne vise medlems liste på skærmen.
Skal kunne gemme på disk.
Og skal indeholde oplysninger om Navn, Adr., Alder og Tlf.

Hvordan gør jeg lettest det?
Avatar billede mmp Nybegynder
24. januar 2001 - 15:00 #1
Du laver to tabeller, en til at indeholde postnumrene og en til at indeholde de andre data. Husk mange-en relation mellem postnumrene.
Du kan derefter lave en brugerflade i Databasen, er det Access? eller lave en brugerflade i HTML (ASP), VB, Delphi....
Avatar billede soepro Nybegynder
24. januar 2001 - 15:09 #2
Den absolut nemmeste måde er at lave din database i Database Desktop til C++ Builder. (Idet jeg tillader mig at antage at det er den du bruger.) Start med at lave en simpel database - hvis du ikke har ret mange forskellige postnumre at vælge imellem, er der ingen grund til at komplisere tingene mere end højst nødvendigt.

Herefter laver du en tom applikation/form og kommer en TTable der peger på din (nye) database, en TDatasource der peger på din TTable komponent og en TDBNavigator der peger på din TDatasource. Endelig added du en TDBGrid, som du også sætter til at pege på din TDatasource - og så retter du lige \'Align\'  propertyen på TDbNavigator\'en til \'alTop\' og TDbGrid til \'alClient\'. NU ER DU KLAR TIL INDTASTNING - inkl. oprettelse og sletning af medlemmer. (Du taster simpelthen direkte i grid\'en - og slette vha. navigator knapperne.)

Mht. udskrift vælger du \'File-New\' og QReport wizarden. Herefter lægger du blot dine oplysninger på report\'en og laver en knap eller FormKeyDown på Ctrl+P for at udskrive.

Jeg vil gerne lave et hurtigt eksempel til dig, hvis du kan bruge C++ Builder.
Avatar billede q Nybegynder
24. januar 2001 - 18:47 #3
Ja jeg ved ikke lige hvor jeg skal starte men jeg bruger Borlands gamle C++ compiler som er til DOS (skal nemlig laves i DOS mode) men jeg er total newbie inden for det her så jeg håber på et rimlig enkelt svar eller en souce code jeg kan arbejde ud fra :)
Avatar billede soepro Nybegynder
25. januar 2001 - 10:43 #4
Se det var en helt anden historie !!! Vi har faktisk diskuteret dette tidligere her på eksperten, jeg prøver lige om jeg kan finde nogle henvisninger til dig. (Søg er en god funktion !)
Avatar billede soepro Nybegynder
25. januar 2001 - 10:48 #5
Jeg kunne ikke lige finde referencen, men her er mit eksempel fra den gang (det kører under TC++ 3.0, som også er til DOS):

#include <conio.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>

#include <string.h>

#define  ESC    0x1B
#define  ENTER  0xD
#define  DEL    0xEF53
#define  BACKTAB 0x8
#define  LEFT    0xEF4B
#define  RIGHT  0xEF4D

#define  false 0
#define  true  1

typedef  struct
{
  char  navn[21];
  int    lavkarakter, hoejkarakter;
  void  init(char *nNavn = \"\", int nLav = 0, int nHoej = 0)
        { sprintf(navn, \"%.*s\", sizeof(navn)-1, nNavn);
          lavkarakter  = nLav;
          hoejkarakter = nHoej;
        } // init
}        defElev;
FILE    *datFil;

int      laeschar(char *streng, int lenStreng, int kunNum = false);
int      laesnum(int& Num);
int      laesElevOpl(defElev &elev, int nr);

/* ---------------------------- HOVED PROGRAM ----------------------- */

int main(void)
{
  defElev  elev, gemElev, gnmElev;
  int      antalElever, tast;
  FILE    *datFil;

  clrscr();

  // Den simple metode: l‘s igennem og vis/ret - ved sidste check for om
  // ny skal tilf›jes. Da .DAT filen jo indeholder fast-l‘ngde poster, kan
  // man vha. fseek rent faktisk placere sig p† en bestemt post hvis man vil.
  datFil = fopen(\"dat_ex.dat\", \"a+b\");
  if (datFil == NULL)
  {
    cprintf(\"FEJL: Filen \\\'dat_ex.dat\\\' kunne IKKE †bnes/dannes.\\r\\n\"
            \"Programmet afbrudt.\\r\\n\");
    return 1;
  };

  // Klar til at genneml›be evt. eksisterende elever.
  gnmElev.init(\"Gennemsnit\");
  antalElever = 0;
  while (fseek(datFil, antalElever * sizeof(elev), SEEK_SET) == 0
  &&    fread(&elev, sizeof(elev), 1, datFil)              == 1)
  {
    gemElev = elev;
    antalElever++;
    tast    = laesElevOpl(elev, antalElever);
    if (tast == ESC)
    {
      gnmElev.lavkarakter  += gemElev.lavkarakter;
      gnmElev.hoejkarakter += gemElev.hoejkarakter;
      continue;
    };

    gnmElev.lavkarakter  += elev.lavkarakter;
    gnmElev.hoejkarakter += elev.hoejkarakter;

    // Opdat‚r ‘ndret elev post. (antalElever optalt.)
    if (fseek(datFil, (antalElever-1) * sizeof(elev), SEEK_SET) != 0
    ||  fwrite(&elev, sizeof(elev), 1, datFil)                  != 1)
    {
      cprintf(\"FEJL: Rettet post kunne IKKE genskrives.\\r\\n\"
              \"Programmet afbrudt.\\r\\n\");
      fflush(datFil);
      fclose(datFil);
      return 2;
    };
  }; // Genneml›b filen.

  // EOF n†et - l‘s \"tom\" elev og gentag indtil ESC trykkes.
  do
  {
    elev.init();
    if (laesElevOpl(elev, antalElever) == ENTER)
    {
      if (fseek(datFil, antalElever *sizeof(elev), SEEK_SET) != 0
      ||  fwrite(&elev, sizeof(elev), 1, datFil)            != 1)
      {
        cprintf(\"FEJL: Rettet post kunne IKKE genskrives.\\r\\n\"
                \"Programmet afbrudt.\\r\\n\");
        fflush(datFil);
        fclose(datFil);
        return 3;
      };
      antalElever++;
      gnmElev.lavkarakter  += elev.lavkarakter;
      gnmElev.hoejkarakter += elev.hoejkarakter;
    }
    else
      break;
  } while (true);

  // Luk filen.
  fflush(datFil);
  fclose(datFil);

  // Udskriv gennemsnit.
  if (antalElever > 0)
    cprintf(\"\\r\\n\\r\\n\"
            \"Der var i alt %d elever i filen med f›lgende gennemsnit:\\r\\n\"
            \"Laveste karakter : %d\\r\\n\"
            \"H›jeste karakter : %d\\r\\n\",
            antalElever, gnmElev.lavkarakter / antalElever,
                        gnmElev.hoejkarakter / antalElever);
  else
    cprintf(\"\\r\\nDer er INGEN elever i filen.\\r\\n\");

  return 0;
} // main

/* --------------------------------- ELEV ------------------------------ */
int laesElevOpl(defElev &elev, int nr)
{
  char  inputChar[sizeof(elev.navn)];
  int    inputNum;
  char  tast;

  cprintf(\"\\r\\nFor elev nr. %d findes f›lgende oplysninger:\", nr);

  // Navn
  cprintf(\"\\r\\nElevens navn er            : %s\\r\\n\", elev.navn);
  cprintf(\"Indtast evt. nyt navn      : \");
  sprintf(inputChar, \"%.*s\", sizeof(inputChar)-1, elev.navn);
  do
  {
    if (laeschar(inputChar, sizeof(inputChar)) == ESC)
      return ESC;
    if (strlen(inputChar) == 0)
      cprintf(\"\\a FEJL: Elev navn SKAL indtastes.\\r\\n\");
    else
      break;
  } while (true);
  sprintf(elev.navn, \"%-*.*s\", sizeof(elev.navn)-1, sizeof(elev.navn)-1,
                    inputChar);

  // Laveste karakter.
  cprintf(\"\\r\\nElevens laveste karakter nu : %d\\r\\n\", elev.lavkarakter);
  inputNum = elev.lavkarakter;
  do
  {
    cprintf(\"Indtast ny laveste karakter : \");
    if (laesnum(inputNum) == ESC)
      return ESC;
    if (inputNum != 0  && inputNum != 3  && inputNum != 5
    &&  inputNum != 6  && inputNum != 7  && inputNum != 8
    &&  inputNum != 9  && inputNum != 10 && inputNum != 11
    &&  inputNum != 13)
      cprintf(\" FEJL: Ugyldigt karakter - pr›v igen.\\r\\n\");
    else
      break;
  } while (true);
  elev.lavkarakter = inputNum;

  // H›jeste karakter.
  cprintf(\"\\r\\nElevens h›jeste karakter nu : %d\\r\\n\", elev.hoejkarakter);
  inputNum = elev.hoejkarakter;
  do
  {
    cprintf(\"Indtast ny h›jeste karakter : \");
    if (laesnum(inputNum) == ESC)
      return ESC;
    if (inputNum != 0  && inputNum != 3  && inputNum != 5
    &&  inputNum != 6  && inputNum != 7  && inputNum != 8
    &&  inputNum != 9  && inputNum != 10 && inputNum != 11
    &&  inputNum != 13)
      cprintf(\" FEJL: Ugyldigt karakter - pr›v igen.\\r\\n\");
    else
      break;
  } while (true);
  elev.hoejkarakter = inputNum;

  // Alt l‘st.
  return ENTER;
} // laesElevOpl

/* ---------------------------- INTERNT ------------------------------- */
int      laeschar(char *streng, int lenStreng, int kunNum)
{
  int tast;
  int x, y, ofs;

  // Helt simpelt ville v‘re at bruge gets - men den g†r i fejl, hvis man
  // indtaster flere tegn end lovligt - eller ikke numeriske tegn, s† vi
  // laver en simpel rutine i stedet for.
  x = wherex(); y = wherey();
  cprintf(\"%.*s\", lenStreng, streng);
  gotoxy(x, y);
  ofs = 0;
  do
  {
    if ((tast = getch()) == 0)
      tast = 0xEF00 + getch();
    switch (tast)
    {
      case ESC    : // Afbryd.
                    break;
      case ENTER  : // Accept‚r det som er indtastet indtil nu.
                    break;
      case DEL    : // Slet et tegn.
                    if (*(streng+ofs) != \'\\x0\')
                    { // Inds‘tter automatisk \'\\x0\' til slut.
                      sprintf(streng+ofs, \"%.*s\", lenStreng-ofs+2,
                              streng+ofs+1);
                      cprintf(\"%.*s \", lenStreng-ofs+1, streng+ofs);
                      gotoxy(x, y);
                    };
                    break;
      case LEFT    :
      case BACKTAB : // Hop en pos. tilbage.
                    if (ofs > 0)
                    {
                      ofs--;
                      gotoxy(--x, y);
                    };
                    break;
      case RIGHT  : // Hop en pos. frem.
                    if (*(streng+ofs) != \'\\x0\' && ofs + 1 < lenStreng)
                    {
                      ofs++;
                      gotoxy(++x, y);
                    };
                    break;
      default      : // Alt muligt andet. Giv fejl (beep) hvis for mange
                    // eller ugyldige tegn.
                    if (ofs    >  lenStreng
                    ||  kunNum && (tast < \'0\' || tast > \'9\'))
                      cprintf(\"\\a\");
                    else
                    { // Tast OK - inds‘t den.
                      *(streng+ofs) = tast;
                      ofs++; x++;
                      cprintf(\"%c\", tast);
                    };
                    break;
    }; // Switch p† tast
  } while (tast != ESC && tast != ENTER);
  return tast;
} // laeschar

int      laesnum(int &Num)
{
  char  numStreng[6]; // Int = max 65535, dvs 5 cifre + en til stop tegn = 6
  sprintf(numStreng, \"%d\", Num);
  if (laeschar(numStreng, sizeof(numStreng)-1, true) != ESC)
  {
    Num = atoi(numStreng);
    return ENTER;
  };
  return ESC;
} // laesnum