Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 21:17 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Automatisk udvidelse af en <div>

Jeg har lavet min side med css, og de kasser som indeholder siden dele er defineret med <div> kommandoen...

Jeg har en "main" <div>, som har en ramme og en baggrund, men som ikke har noget indhold, udover en mængde andre <div> bokse... Problemet er at jeg vil have min "main" <div> til at udvide sig nedad, når der kommer mere fyld i de andre bokse...

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 21:20 #1
med <div style="height: 400px"></div> ??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 21:21 #2
eller - hvis den har main som id -

#main {
  height: 400px;
}

i din style definition..

ps: 400 er bare grebet ud af luften - bare indsæt en værdi, som er passende...
Avatar billede lordhead Nybegynder
22. januar 2004 - 21:30 #3
Kan denne artikel evt. bruges? http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 21:32 #4
Ja ja... det er jeg klar over man kan :)

Det kan jeg ikke bruge til ret meget, da siden ikke har en fast højde... Højden skal bare tilpasse sig efter hvor meget indhold der er...
Avatar billede lordhead Nybegynder
22. januar 2004 - 21:36 #5
Hvem var den kommentar til?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 21:36 #6
Det skulle den da også meget gerne gøre, hvis de div's som ligger indeni også har højde :-)

Har du evt. noget kode / site, hvor man kan se det...
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 21:45 #7
Du kan kigge på http://www.ichtys.dk/test/v2/index.php - Den sorte streg over billedet er min "main" <div>, men ideen med den var jo at den skulle danne baggrund bag den andre bokse...
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 21:49 #8
>Hvem var den kommentar til?

Den var til bearhugx!

Jeg har lige læst den artikel du (lordhead) anbefalede, og det er da ganske smart, men kan ikke lige se hvordan jeg kan bruge det... Det skal jo ikke fylde hele side-højden.

I kan evt. se mit nuværende layout, for at få en idé om hvordan jeg vil ha det :)

http://www.ichtys.dk
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 21:58 #9
Ahh ... lige hvad jeg frygtede ...

Hvis du har absolut-positionerede elementer, vil disse blive taget ud af det pågældende lag - og derfor ikke længere være en del af det flow... Det er samtlige af de "divs" som er inden i main-div'en -- Derfor vil den ikke vokse - fordi der ikke bliver renderet noget inden i den!

I dette tilfælde skal du ikke positionere alle disse menuer osv absolut - de skal komme som en del flowet - således at de kan "skubbe" bunden af main-div'en nedad...
Avatar billede lordhead Nybegynder
22. januar 2004 - 22:02 #10
Jeg ville også foretrække position:relative
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 22:03 #11
Skal jeg så positionere dem som relative eller hvordan? Kan ikke rigtigt huske det der med positionerne mere... pyyh :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:06 #12
bare fjern position settingen - så vil det som default blive positioneret, hvor det skal i flowet...

position-relative bruges, hvis man vil positionere i nyt lag uden for flowet, men relativt til et element I flowet (således som jeg har forstået det-- men har ikke meget erfaring med position:relative;
Avatar billede lordhead Nybegynder
22. januar 2004 - 22:10 #13
Relative er meget ens med hvis man ikke definere en position. Ihvertfald hvis man vælger at putte indholdet i en container!
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 22:19 #14
Hmm... prøv at se hvad der sker når jeg fjerner positions settingen... http://www.ichtys.dk/test/v2/

Det virker da i det mindste med baggrunden, men nu ligger det hele jo bare efter hinanden nedad! Sådan skal mit design ikke se ud - hehe :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:22 #15
Nej - du skal have noget ud i venstre side --- så derfor fører du det ind i en div for sig selv - og sætter det "float:left;" :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:25 #16
hurtigt eksempel:

<body>
  <div id="header"> her er din header</div>
  <div id="left-bar">
    <div id="menu"> ....</div>
    <div id="anden-boks">....</div>
  </div>
  <div id="contents">
    hjdshgkshdflhgskhld
  </div>
  <div id="footer"> ....</div>
</body>

#header {
}
#left-bar {
  float: left;
  width: 150px;
}
#contents {
  margin-left: 150px; /* IE HACK */
}

osv
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 22:38 #17
Hmm... Jeg fatter ikke rigtigt noget... synes jeg har gjort som du skriver, men det virker bare slet ikke??

Gider du kigge på min css, og min kode?

http://www.ichtys.dk/test/v2/index.php
http://www.ichtys.dk/css/test.css
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:47 #18
Kan jeg ikke lige få dig til at indrykke din kode - den er sgu svær at overskue...
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 22:48 #19
jeg kunne også bare lave en skrabet version, bare så det er nemt at se hvordan divs'ne er sat sammen... prøver lige at fikse noget :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:49 #20
evt. lige lave

.left-bar
{
        width:110px;
        float:left;
        background-color: red;
}

så jeg kan se, hvor den slutter henne...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 22:53 #21
ok :-)

ellers kan jeg lige lave en hurtig skabelon også ....

PS:  det er altid god "karma" at lave sådanne layout-mæssige justeringer _inden_ man begynder at hælde en masse data ind :-))
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 22:57 #22
Ja, ved det godt... men jeg skulle jo BARE LIGE justere noget :)

Tror faktisk at jeg har fundet ud af hvad jeg havde lavet forkert... manglede en </div> et sted... tag en kigger på http://www.ichtys.dk/test/v2 nu
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:00 #23
he he -- så virker noget af det --- tror bare at din content (main) er for bred til at din højrestillede box kan være der...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:05 #24
Forresten - -hvis du vil have den højre boks op ved siden af starten af dit main-content, så skal den defineres _FØR_ main indholdet

dvs.
  <div id="left"> ... </div>
  <div id="right"> ... </div>
  <div id="main"> ... </div>

ellers vil den først blive betragtet i flowet _efter_ main er blevet skrevet....

--- kom jeg lige i tanker om :-)
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 23:10 #25
Hmm... det har du ret i, men nu bliver main jo skubbet ned? Se selv :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:11 #26
har lige set det...

giv mige lige to sek...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:19 #27
Hmmm ... underligt...

tror det har noget med dine widths at gøre...

prøv at kopiere indholdet her ind i en fil, så kan du se, at det altså kan lade sig gøre :-)

<html>
    <head>
        <style type="text/css">
            #content {
                background-color: red;
            }
            #left_float {
                background-color: blue;
                float: left;
                width: 150px;
            }
            #right_float {
                background-color: green;
                float: right;
                width: 150px;
            }
        </style>
    </head>
    <body>
        <div id="left_float">...</div>
        <div id="right_float">xxx</div>
        <div id="content">main</div>
    </body>
</html>
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 23:25 #28
Jaaa :) - Nu virker det - tror det var fordi jeg havde sat en stor left-margin på den boks til højre, istedet for at sætte den til float:right :)

Tusind tak for hjælpen... nu har jeg da lært lidt mere om hvordan css virker... tror jeg :)

Kan du ikke lige svare, så jeg kan give dig nogle point?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:26 #29
svar :-=)
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2004 - 23:29 #30
Så er der lukket...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:33 #31
he he - men dit main er nu for bredt igen :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. januar 2004 - 23:34 #32
forresten : takker for points ;-)

loadhead -- interessant artikel på ALA ;-)