Avatar billede karl.halbe Nybegynder
24. januar 2001 - 11:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

txtfield(); hvordan sættes et takstfelt aktivt?

I forbindelse med en GUI til en database skal et bestemt textfield i GUI\'en gøres aktivt når et datasæt er sendt afsted til databasen. Jeg har prøvet med .setFocus() og .setEnabled(true) men uden held.
Avatar billede kama Nybegynder
24. januar 2001 - 12:31 #1
Jeg har selv haft nogle problemer med nogle lister jeg ikke kunne få gjort aktive/få vist efter et metode-kald. Jeg løste det med metoden validate().
Håber det kan hjælpe.

/Thomas
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:22 #2
Brug .setEditable(true)

Forskellen er at .setEnabled() bare tillader at du kan bestemme om bruger skal kunne komme ind i feltet.
Avatar billede karl.halbe Nybegynder
24. januar 2001 - 13:23 #3
Kommenter til kama
Har afprøvet dit forslag med validate(), men uden held. Knappen som aktiverer dataoverførslen forbliver i fokus. Ka\' hænde man skulle starte med at fjerne fokus fra knappen?!

/Karl
Avatar billede karl.halbe Nybegynder
24. januar 2001 - 14:52 #4
Kommentar til joern h
Så er dit forslag også blevet afprøvet samt min egen idé om at slå min input-knap fra. Men intet har hjulpet endnu!

/Karl
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 22:01 #5
Hvad mener du med \'gøres aktivt\'? Er det et almindeligt tekstfelt, eller er det bundet til nogen database events?
Avatar billede karl.halbe Nybegynder
26. januar 2001 - 12:10 #6
Hej joern h
Ja! Som nævnt i mit oprindelige spørgsmål, har jeg lavet en lille GUI til en lille database. Denne GUI bruges bl. a. til at oprette nye poster i databasen. I denne forbindelse vil jeg gerne have java-applikationen til at returnere til det første tekstfelt, så man umiddelbart kan fortsætte med at inddatere den næste post i data-basen. Men umiddelbart forbliver \"send\"-knappen i fokus og blokerer dermed åbenbart for at få sat cursoren op i tekstfeltet?!

/Karl
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 23:28 #7
Kan det ikke have noget at gøre med rækkefølgen, du laver tingene i?

Hvis tekstfelter ikke er enabled, skal det først enables, før du kan flytte fokus.

Hvis du stadig har problemer, vil jeg gerne se din kode. Du kan sende den til joern_h@stofanet.dk.
Avatar billede codewarrior2000 Nybegynder
27. januar 2001 - 04:25 #8
har du prøvet tekstfelt.requestFocus()?
Det er godt nok swing, så hvis det er en applet virker det vel ikke.
Avatar billede kama Nybegynder
27. januar 2001 - 16:50 #9
Jeg går udfra, at du benytter java.awt.TextField.
I dette tilfælde skal du kigge på metoderne arvet fra java.awt.Component. Metoden requestFocus() kan altid bruges på synlige komponenter. Virker dette ikke, så prøv med transferFocus(), som flytter fokus til næste komponent.

/kama
Avatar billede karl.halbe Nybegynder
29. januar 2001 - 10:12 #10
Kommentar til codewarrior2000!

Tak for tippet fra dig også, du kom med samme tip som kama gjorde i anden ombæring, men man kan tilsyneladende kun trykke på accepter svar én gang.

Under alle omstændigheder, har jeg prøvet at afslutte min java-applikation med feltnavn.requestFocus(); og opnået det ønskede resultat.

Mvh.
Karl