Avatar billede dudepres Nybegynder
21. januar 2004 - 15:21 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Ser forkert ud i netscape

Ja så prøver vi igen (ref: http://www.eksperten.dk/spm/454363) men denne gang er det netscape den er gal med.

I både IE (6.0) og netscape (7.0) laves der altid en scrollbutton ude i højre side i lange dokumenter - intet underligt i det.

I netscape laves der dog ikke en "markerings slider" som IE laves på documenter der ikke fylder mere end skærmen/opløsningen

Se tilfældigt eksempel: http://www.this-page-intentionally-left-blank.org/ Her kan man se en slider-markering ved IE og ingen i netscape.

Desværre får dette alle tabellerne til at forskubbe sig på min side...

Spørgsmål:
Kan man tvinge en slider-markering så netscape-brugerne også ser siden "korrekt"?

Rgs
:-)
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 16:13 #1
Jeg kan ikke rigtig provokere den til at opføre sig som ønsket. Det nærmeste bliver noget i stil med

body {overflow : scroll}

Men den giver også scrollbar i de andre browsere, og BÅDE vertikal og lateral... :-(
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 16:15 #2
Jeg kan så ikke helt forstå dit problem? At Netscape ikke viser en scrollbar, giver vel bare en smule mere plads at boltre sig på? Du vil opleve den samme effekt hvis du skifter til en højere opløsning, bare mere udtalt...
Avatar billede dudepres Nybegynder
21. januar 2004 - 16:24 #3
Jeg oplever desværre at tabellerne inde i tabellerne rykker lidt til venstre hvilket får resten til at se "sjovt" ud
Avatar billede dudepres Nybegynder
21. januar 2004 - 16:29 #4
korrektion: det er min centreret tabel på ca 650 px i brede som rykker til højre og venstre.
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 16:30 #5
Og hvad så hvis du ændrer størrelsen på vinduet? Eller skifter opløsning?

Hvis du ikke oplever problemet i de øvrige browsere, selv om du ændrer størrelsen på vinduet og/eller opløsning, tror jeg ikke problemet ligger i den manglende scrollbar, men snarere at NetScape på et eller andet punkt har en anden tolkning af eksempelvis CSS.

Har du et eksempel du kan smide en URL til. Eller måske en dynge HTML. Det vil gøre det lidt lettere at give dig noget mere konkret feedback.
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 16:32 #6
Ca. 650 px. brede tabel? Hvis det pludselig ser sjovt ud, antager jeg at den ikke forbliver den bredde, men skifter lidt når den vises i Netscape?
Avatar billede dudepres Nybegynder
21. januar 2004 - 16:55 #7
Jo den forbliver skam den brede - jeg prøver lige at sætte noget op i morgen, så kan du se hvis du gider.
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 16:58 #8
Hvis den forbliver den samme bredde, tror jeg ikke problemet er et bredde-problem, men et Netscape problem, som kan vedrøre næsten hvad som helst i din HTML.
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2004 - 17:12 #9
hvad med bare at gøre siden længere med usynligt indhold, så du fremtvinger en scrollbar i Netscape på ALLE sider...

alternativt kan du lægge en <div> med samme bredde ude til højre på sider der ikke har scrollbar i Netscape. problemet her er så bare at vide om folk ser siden i et minimeret vindue (med scrollbar), for så forskyder det sig jo yderligere.

jeg har selv haft samme problem og valgte der den første af disse to løsninger. Dvs. bare en række:
<p>&nbsp;</p>

osv. eller en usynlig div med tilpas højde
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 17:20 #10
mik789 >> Det vil jeg mene er en sub-optimal løsning. At den har en lidt anden bredde bør virkelig ikke være noget problem...

Det får mig til at tænke på. Jeg er ca. 98% sikker på at hvis du indsætter den CSS jeg skrev som første indlæg, vil du få din scrollbar (plus en åndssvag scrollbar i bunden også)  Den burde gøre din side tilpas smallere, men jeg vil næsten love at æde min gamle hat på at det ikke løser noget for dig...
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2004 - 17:27 #11
det er vel ikke meningen at der også skal være vandret scrollbar, kun lodret. derfor ideen med bare at gøre siden længere....
Avatar billede sbm Nybegynder
21. januar 2004 - 17:31 #12
Det ved jeg godt. Det var ikke pointen. Pointen var at jeg ikke tror problemet vil blive løst, selv om han fremprovokerer en lodret scrollbar.
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2004 - 17:39 #13
hvorfor dog ikke? var problemet ikke at siden forskyder sig, fordi der veksles mellem sider der er så korte at der ikke vises nogen scrollbar i Netscape (i modsætning til i IE der altid viser en scrollbar) - og så sider der er så lange at scrollbaren vises - og tager plads? DET probel er i hvert fald reelt nok.
Avatar billede nak-m Nybegynder
21. januar 2004 - 20:09 #14
dudepres: Du kunne alternativt skrive følgende:
<div style="padding: 1px; position: absolute; bottom: -1px;"></div>

Problemet er jo bare, at det stadig ikke er et tilfredsstillende resultat.
Avatar billede dudepres Nybegynder
22. januar 2004 - 09:48 #15
Hej og godmorgen - takker for alt deltagelsen :).

Jeg "kunne" gøre alle siderne længere og fremtvinge en scroller, men det ville få de samme sider til at se lidt for underlige ud i IE. Desuden har jeg lavet samtlige produktsider i html (pga de kære søgemaskiner) hvilket gør det temmelig svært (læs: vil tage lang tid) at ændre dem alle.

Men er netscape ikke stoppet fornylig? Mon ikke problemet løser sig selv inde for 1-2 år hehe.

Lav svar folkens; så skal jeg prøve at lave en fair fordeling :).
Avatar billede sbm Nybegynder
22. januar 2004 - 09:54 #16
Jeg bukker og takker.

Netscapes browser-andel er efterhånden forsvindende lille. De eneste reelle konkurrenter er Opera og Mozilla, og deres andel er heller ikke for stor. Jeg må tilstå at jeg slet ikke forsøger at optimere til Netscape mere. Jeg kigger "kun" på de tre andre.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 10:03 #17
du kan stadig nøjes med KUN at gøre siderne længere hvis folk sidder med en Gecko browser (Netscape og Mozilla), f.eks.:

<script type="text/javascript"><!--
if(navigator.userAgent.indexOf('Gecko') != -1)
document.write('<div style="width:100%; height:10%;">&nbsp;</div>');
//--></script>

om det lige skal være 10% eller du kan nøjes med mindre er op til dig at forsøge, under alle omstændigheder vil det ikke kunne ses i IE.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 10:05 #18
Ja, Netscapes andel bliver mindre, men Mozillas bliver større - især bland Netfreaks som folk her på Eksperten f.eks., fordi Mozilla er open source. Og du kan i det store og hele gå ud fra at hvad du ser i Netscape (fra version 6 og frem) også er det du ser i Mozilla, for begge bygger på den samme Gecko standard. Så derfor ER der grund til at tage højde for den...
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 10:27 #19
i stedet for denne linje:
if(navigator.userAgent.indexOf('Gecko') != -1)

kunne du gå lige til sagen med:
if(self.scrollbars.visible==false)

dvs. spørge direkte til om situationen er den at der IKKE er scrollbar på siden. eneste problem her er at "scrollbars" gælder begge barer som ét sæt, dvs. også hvis kun en vandret scrollbar vises, vil det betyde at den lodrette scrollbare også opfattes som eksisterende. F.eks. hvis folk har minimeret deres vindue i bredden, men ikke i højden.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 11:10 #20
bare til jeres info: jag har lige tjekket i min Mozilla Firebird og jo, den reagerer nøjagtigt som Netscape: hvis du går fra en side der fylder så lidt at der ikke vises en scrollbar og derefter går til en side med samme vandrette design men med mere indhold, ja så vises scrollbaren i den nye side og det hele froskyder sig derfor selfølgeligt til venstre svarende til bredden af scrollbaren
Avatar billede dudepres Nybegynder
22. januar 2004 - 11:19 #21
hmm...

prøvede lige dit script:

<script type="text/javascript"><!--
if(self.scrollbars.visible==false)
document.write('<div style="width:100%; height:10%;">&nbsp;</div>');
//--></script>

men selv med 3000% var der sider hvor den ikke ville makke ret. Prøvede lige med 3000% - ved ikke hvad jeg gør forkert.
Avatar billede dudepres Nybegynder
22. januar 2004 - 11:20 #22
- prøvede med 10 20 40 80 300 3000 procent heh

Tror ikke if(self.scrollbars.visible==false) fanger. Prøver lige med den anden.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 11:23 #23
se om det gør en forskel hvis du bruger den "indirekte" metode:
<script type="text/javascript"><!--
if(navigator.userAgent.indexOf('Gecko') != -1)
document.write('<div style="width:100%; height:10%;">&nbsp;</div>');
//--></script>

hvis heller ikke det virker, så prøv at angive højde i px i stedet, f.eks. height: 200px;
Avatar billede dudepres Nybegynder
22. januar 2004 - 11:25 #24
Ja med den anden reagere den skam lol. Desværre laver det en totalt forskubbelse der får det hele til at se endnu værre ud heh.

Lidt svær situation - jeg lukker.

Takker for hjælpen.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 11:28 #25
hmmn, det var da ærgeligt. hvis problemet KUN var det med scrollbaren, så ville dette have løst problemet, evt. med lidt justering af den ekstra <div>'s mål. Så noget tyder på at der er andre problemer på spil. Ellers må du smide et link til din side....
Avatar billede nak-m Nybegynder
22. januar 2004 - 13:39 #26
dudepres: hvis du læser dette, kan jeg da lige fortælle dig, at det eksempel jeg viste dig, ikke har nogen effekt på IE, men kun mozilla, opera o.l. (hvor det som sagt er meningen).
Avatar billede dudepres Nybegynder
22. januar 2004 - 14:00 #27
Problemet er at jeg bruger en centreret tabel som mere eller mindre går helt ned til sidens bund. Hvis jeg smider scriptet derind ændre det ved tabellen, og hvis jeg lægger det uden for tabellen får jeg luft i bunden og ideen går i vasken.

En løsning ville være at lave endnu en tabel i bunden af siden som så ændres men...suk
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 14:14 #28
ok... men så smid hele tabellen ind i en ydre tabel:

<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
  <tr>
    <td><table ...> [her ker så din tabel]....</table></td>
<script type="text/javascript"><!--
if(navigator.userAgent.indexOf('Gecko') && document.height < window.innerHeight)
document.write('<td><div style="width:16px; height:100%;">&nbsp;</div></td>');
//--></script>
  </tr>
</table>

dvs. hvis Netscape og dokumentet er mindre end vinduet (dvs. uden lodret scrollbar), skyder du en højre celle ind af samme bredde som scrollbaren.
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. januar 2004 - 14:20 #29
ups, jeg glemte at du vil have centreret hele din tabel. Derfor skal vi lige have bredde på den og en align="center" ind i den celle der skal indeholde din egen tabel. Og den centrering du i forvejen har (jeg ved ikke hvordan du har lavet den) skal så ud.

<table  width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
  <tr>
    <td align="center"><table ...> [her ker så din tabel]....</table></td>