Avatar billede sennels Nybegynder
21. januar 2004 - 09:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SVG ? hvordan gør jeg ? og er det vejen frem ?

Hej

Jeg har en masse data i en database, som jeg gerne  vil præsentere grafisk i søjlediagrammer, kurver, plots m.m.
Jeg bruger ASP, til at tilgå min database med.

Men spørgsmålet er nu,
om SVG er vejen frem herfra ?

Da jeg aldrig har lavet noget med SVG, er der et sted, hvor jeg læse om syntaxen ?

Og er der nogen som har nogle simple ekspempler på diagrammer, som er lavet med SVG, som jeg kan kigge lidt i, og aflure, hvordan man gør ?

MVH Thomas
Avatar billede nute Nybegynder
21. januar 2004 - 10:31 #1
her er en tutorial:
http://www.adobe.com/svg/basics/intro.html

og nogle andre interessante links:
http://www.carto.net/papers/svg/samples/
http://www.w3.org/Consortium/Offices/Presentations/SVG/ShortTutorial/

prøv eksemplerne selv ... kopier koden ind i en .svg fil og åbne dem i en browser.

/nute
Avatar billede bearhugx Nybegynder
21. januar 2004 - 11:50 #2
du skal huske på at der skal installeres et 3.-parts program på klienterne inden du kan vise SVG grafik...

Men prøv f.eks. at kigge på
  http://www.adobe.com/svg/demos/devtrack/chart.html (et omfattende eksempel - men meget flot :-)

og denne artikel fra aspAlliance
  http://authors.aspalliance.com/olson/articles/Svg.aspx (mange simple grafer, med kode i ASP.net)
Avatar billede sennels Nybegynder
21. januar 2004 - 12:56 #3
OK i er jo benhårde.. :-)
Gider i uddybe lidt hvor jeg skal starte ?

Ham olson's side f.eks der har en asp side, en hmtl side og xml side.
er det sådan man bygger det op ?

Kan en ren asp/html side ikke skabe både data og præsentation, eller er det dybt åndsvagt ?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
21. januar 2004 - 13:09 #4
i princippet kan siden både indholde data og præsentation - eksempelt er kun lavet for at illustrere muligheden for at lave en generisk graf over nogle vilkårlige data - hvis din side allerede har data'ene, så er det intet problem at lave svg koden ud fra det ...
Har du et eksempel på en graf, du ønsker at lave, så kan jeg da hjælpe dig noget af vejen (kan php og jsp, men ikke så meget ASP, så programmeringsmæssigt bliver det mest i pseudokode :-)
Avatar billede nute Nybegynder
21. januar 2004 - 13:15 #5
personlig synes jeg den "flotteste" løsning, er at separere data og præsentation. Det nemmeste eksempel kan være fx. dette:

Lav en .svg fil, med følgende indhold (kald den test.svg):
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 20000303 Stylable//EN"
"http://www.w3.org/TR/2000/03/WD-SVG-20000303/DTD/svg-20000303-stylable.dtd">
<svg xml:space="preserve" width="5.5in" height=".5in">
<text style="fill:red;" y="15">This is SVG.</text>
</svg>

Derefter laver du en .html fil hvor du laver følgende kode:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>
<body>
<table>
    <tr>
        <td>
            <embed src="test.svg" name="printable_map" type="image/svg+xml">
        </td>
        <td>
            <embed src="test.svg" name="printable_map" type="image/svg+xml">
        </td>
    </tr>
</table>
</body>
</html>

og vupti, så har du noget svg på din side.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
21. januar 2004 - 13:21 #6
nute--- spørgsmålet er om du her at delt data og præsentation - jeg mener det ikke- kun at du har delt præsentationen op i to logiske komponenter...

jeg mener også at svg-objekter skal defineres i fil for sig selv (så det ikke bliver blandet sammen med HTML'siden... Men det data, du reelt har i ovenstående eksempel er jo ikke såmeget svg-objektet men mere strengen "This is SVG." ... og den kunne så vælges at ligge i en xml-fil for sig selv...

jeg forestillede mig lidt at sennels evt. havde en asp-side, som outputtede disse svg-objekter/filer....

på den måde kunne man forestille sig en side med følgende kode

<body>
  <object type="image/svg+xml" width="..." height="..." src="http://server/lavSVGChart.asp">
  </object>
</body>
Avatar billede nute Nybegynder
21. januar 2004 - 13:26 #7
bearhugx >> du har fuldstændig ret ... det kom jeg til at tænke på efter jeg havde postet.

Jeg er også ny til dette, men bruger da threaden til at lære lidt om det. da jeg fortsatte at lege med mit eksempel fant jeg ud at præsentationen lå direkte nede i min .svg fil. (( endnu en grund til at jeg kun poster kommentarer og ikke svar ;-) ))
Avatar billede bearhugx Nybegynder
21. januar 2004 - 13:39 #8
sennels >> du spørger om svg er vejen frem ...

SVG _kan_ være vejen frem - det er forholdsvist enkelt at lave grafer i det, når man først har fået SVG syntaksen på plads - graferne er flotte - i hvert fald flottere end de mange "vi-laver-dine-data-om-til-gif-billeder-af-grafer"-biblioteker, som findes derude...

Det kommer dog med en pris, idet alle, som skal se graferne, skal have et plugin installeret (Adobes er ret godt :-), men er bl.a. omfattende at installere på Mozilla/Netscape browsere)

Det er klart at der vil ses mere SVG i fremtiden... Men om SVG er fremtiden for din hjemmeside kan kun du beslutte...

Hvor du læser om SVG syntaksen :
  du kan altid finde specifikationen her :  http://www.w3.org/Graphics/SVG/

  Dette er (bør være) den eksakte og altid up-to-date bestemmelse af, hvad der er muligt i SVG-land :-)

ang. eksempler :
  har postet nogle ovenfor - men ellers søg på SVG på f.eks. google - der er mange "fan sites"  allerede
Avatar billede sennels Nybegynder
24. januar 2004 - 10:31 #9
Hejsa

tak for jeres gode input, det har ledt mig på et og nyt spændende spor, og er nu langsomt ved at få det til at hænge sammen..
Avatar billede sennels Nybegynder
26. januar 2004 - 12:39 #10
Hej Bearhugx eller Nute.
Ved i hvordan jeg kan sikre, mig at komponenten nemmeste bliver installeret.
tjek venligst
http://www.eksperten.dk/spm/457049
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. januar 2004 - 14:42 #11
har lige set dit nye spørgsmål -- kigger lige på det - det har også været et spørgsmål for mig :-))
Avatar billede mobi2 Nybegynder
11. marts 2004 - 13:35 #12
Har lige en lille kommentar til alt det her :-)
Jeg har rodet med svg 1 mdr tid, og har så fundet en ganske god hjælp gennem learn svg. Man kan købe en E-book fra dem for 15 dollar, og da kursen ikke er det vilde er det virkelig et godt køb. Stort set alle grundprincipperne er beskrevet i detajler, samt en hel del andet. Bogen kan findes her, samt 3 tut over svg: www.learnsvg.com.
Envidere er der Webdraw!! Nok det bedste dev tool til svg. Det har ALT hvad man kan ønske sig inden for editering og redigering af svg. find det her: http://www.jasc.com/products/webdraw/?
og så min stille mening... SVG er helt sikkert fremtiden. Det kan bruges alle steder, også på håndholdte og mobiler, og grafiken bliver bare ikke bedre :-)