Avatar billede ghorfraq Nybegynder
20. januar 2004 - 12:21 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

nedlukning af form

Er det muligt, når man lukker en windows form ved at trykke kryds i højre hjørne, at fange denne hændelse, så man kan eksekvere egen kode inden processen lukkes?
En event eller lign........ måske
Avatar billede z42cool Nybegynder
20. januar 2004 - 12:29 #1
Ja, du kan bruge System.Windows.Forms.Application.ApplicationExit eventet
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
20. januar 2004 - 12:31 #2
jeg benytter mig osse af modal forme internt i applikationen. Skal jeg bruge dispose eventen til det i den situation?
Avatar billede driis Nybegynder
20. januar 2004 - 12:42 #3
Du kan bruge Form.Closing eventet, eks:

private void Form1_Closing(object sender, CancelEventArgs e)
        {
            DialogResult res = MessageBox.Show("Luk form ?","Closing event",
                MessageBoxButtons.YesNo,MessageBoxIcon.Question);
            if ( res == DialogResult.No )
                e.Cancel = true;
        }
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
20. januar 2004 - 12:44 #4
jeg leger lidt med det. Deler pointene
Avatar billede clausc Nybegynder
20. januar 2004 - 14:04 #5
ghorfrag:
Du ved i pricippet ikke hvornår Dispose bliver kaldt, pga GarbageCollection; så den event skal bruges med nogen omtanke.

Tilsvarende må du ikke tilgå andre managed objekter i Dispose, netop fordi de når Dispose bliver kaldt ikke nødvendigvis findes længere.
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
20. januar 2004 - 14:10 #6
jeg takker for oplysningen. Umiddelbart virker det fint. Jeg skal bare lukke en forbindelse til en database. Og dette lader sig gøre ved at fange hændelsen på følgende måde:
  this.Closing += new System.ComponentModel.CancelEventHandler(this.formClosing);