Avatar billede whitestone Nybegynder
19. januar 2004 - 19:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

loop bruger rettigheder

Hej

Dette er egentlig en fortsættelse af spm http://www.eksperten.dk/spm/348666 -
Brugere med forskellige rettigheder.

På side2.asp skal 2 tabeller (pages og user_right_rel) sammenlignes. Er der sammenfald mellem de 2 tabeller skal der udføres en response.write hvor checkboxen bliver CHECKED. Ud fra de resterende rækker i tabellen pages skal der udføres en response.write hvor checkboxen ikke bliver CHECKED.

Men som det er nu, så skal der bare være en record hvor der er sammenfald mellem de 2 tabeller, hvorefter at resultatet bliver at alle check bokse bliver CHECKED.

Min kode er:

<form action="side3.asp" method="post" name="form1" id="form1">
<%

set adoCn = createobject("ADODB.Connection")
adoCn.Open strConn2

user = request.form("user")

response.write "<input type=hidden name=user value=" & user & ">"

set adoRs = adoCn.execute("select page_id, title from pages")

' lav liste med brugere
do while not(adoRs.eof or adoRs.bof)

    ' check om bruger har rettighed allerede
    set ext_rs = adoCn.execute("select * FROM user_right_rel where user_right_id = " & user)
    if ext_rs.EOF Then
        checked_right=""
    else
        checked_right="CHECKED"
    end if

    ' lav checkboxe
    response.write "<input type=checkbox name=right_" & adoRs("page_id") & " value=1 " &checked_right& ">admin for gruppe " & adoRs("title") & "<br>"

    adoRs.MoveNext

    loop

adoCn.Close
set adoCn = nothing

%>

<input type=submit value="U P D A T E">
</form>

Hvad går der galt ???
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. januar 2004 - 20:02 #1
Hvordan er der sammenfald på de to tabeller er det via user?? eller er det page_id?

og hvad er fejlen?
Avatar billede whitestone Nybegynder
19. januar 2004 - 20:28 #2
eagleeye >> det er page_id

og fejlen sker højest sandsynlig i dette afsnit:

    if ext_rs.EOF Then
        checked_right=""
    else
        checked_right="CHECKED"
    end if

hvor den skulle sammenligne adoRs("page_id") med ext_rs("page_id").

Eller sagt på en anden måde hvis user i tabellen user_right_rel har et page_id tilknyttet sig, så findes recorden i tabellen user_right_rel, og checked_right="CHECKED". Har user ikke et page_id tilknbytte sig, så findes recorden ikke i tabellen user_right_rel og checked_right=""
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. januar 2004 - 20:30 #3
Du kan også udvide SQL sådan her og bevare den if sætning du her:

set ext_rs = adoCn.execute("select * FROM user_right_rel where user_right_id = " & user " AND page_id = " & adoRs("page_id"))
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. januar 2004 - 21:00 #4
Så tjekke den om en bruger (user) har rettighed den side (page_id) som man er ved at skrive ud. Og har en bruger ikke det vil ext_rs være tomt  ext_rs.EOF = true
Avatar billede whitestone Nybegynder
19. januar 2004 - 21:06 #5
eagleeye >>  Sådan, det var det :-)

Men jeg fatter ikke hvorfor den skulle have begge betingelser ?

Du skriver "...Du kan også udvide..."  - Er der da en anden løsning som er bedre ?

Skriv et svar så er der 200 på vej :-) En hel dags bøvl løst på ca. 1 time - thanks
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. januar 2004 - 21:14 #6
Jeg ville mene det er den bedste løsning som vist.

Hvis du har en masse records i tabellen pages: page_id=1,page_id=2,page_id=3 .... + mange flere og vil tjekke om en bruger har rettihed til den side loop'et er kommet til adoRs("page_id") skal man lave et opslag i tabellen user_right_rel.

Hvis man kun finder poster i user_right_rel hvor user bruges til at søge efter vil den finde alle de poster hvor user findes, det vil sige at alle de page_id user har adgang til. For at kunne af gøre om user har adgang den side man udskriver ado("page_id") skal man så loop'e igennem ext_rs og se om adoRs("page_id" findes.

Så hvis man laver søgningen sådan den tjekke om der findes en post hvor user_right_id er lig user OG page_id er lig den adoRs("page_id") man er kommet til findes. Så kan man spare et mange loop med ext_rs og bare tjekke om ext_rs er tomt.

Derfor mener jeg det er den bedste løsning ;)