Avatar billede henri Nybegynder
23. januar 2001 - 15:14 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Minimumsværdi af flere felter

Hej!
Hvordan beregnes minimumsværdien af flere felter?
Eksempel: Jeg har et varenummer, hvor der er givet tilbud fra flere leverandører, og vil gerne have minimumsværdien beregnet i et nyt felt. Leverandørerne er oprettet i hver sin kolonne.

Mvh Henriette
Avatar billede janbangm Nybegynder
23. januar 2001 - 15:21 #1
Der er en funktion der hedder Dmin. Den udregner den midste værdi for et felt i en tabel. Prøv at søge på dette under hjælp eller skriv igen.
Avatar billede henri Nybegynder
23. januar 2001 - 15:59 #2
Hej Jan!
Jeg kan desværre ikke få syntaksen til at fungere. Hvordan angiver jeg flere feltnavne, når det skal bruges i et beregnet kontrolelement?

Mvh Henriette
Avatar billede janbangm Nybegynder
23. januar 2001 - 16:49 #3
Har du ikke leverandørene i hver sin række post?
Avatar billede henri Nybegynder
24. januar 2001 - 08:02 #4
Nej, leverandørerne er oprettet som hvert sit felt, og står altså i kolonner.
Mvh Henriette
Avatar billede janbangm Nybegynder
24. januar 2001 - 08:08 #5
Så tror jeg der skal laves noget prograsmmering for at få det til virke. Har du prøvet det før.

Jeg er på arbejder og er først hjemme i eftermiddag.
Avatar billede henri Nybegynder
24. januar 2001 - 11:10 #6
Håber du har haft en god arbejdsdag!
Har programmeret en del i Visual Basic i forbindelse med Excel, men ikke i Access.
Mvh. Henriette
Avatar billede janbangm Nybegynder
24. januar 2001 - 14:47 #7
Du skal ind i et modul i en formular du har dine data i en lave en funktion der kan find laveste pris. Det kan du gøre med en if then sætning. Først undersøger du de første 2 priser og sætter en variabel til den lave pris. Så undersøger du den næste pris. Hvis den lavere end variablen sætter du variblen til denne pris. Dette forsætter du med indtil du har været alle priser igennem. Herefter er variablen lig med den laveste pris. Du kan så sætte feltet laveste pris lig med variablen

Siger dette dig noget.
Avatar billede henri Nybegynder
24. januar 2001 - 15:18 #8
Ja, meningen er klar... jeg prøver at arbejde med syntaksen... hej så længe.
Avatar billede janbangm Nybegynder
24. januar 2001 - 15:57 #9
Hvis du får problemmer skriver di blot igen
Avatar billede henri Nybegynder
25. januar 2001 - 11:27 #10
I\'m back...
Jeg kan ikke få defineringen af forespørgsel og felter til at fungere... har prøvet med forskellige udgaver, fx:

Sub Minimumspris()

Dim MinPris As Integer
MinPris=([Leverandørpriser]![Pris1])

End Sub

...men uden held; kan selvfølgelig ikke finde noget i hjælpen...
Avatar billede janbangm Nybegynder
25. januar 2001 - 12:02 #11
Jeg tror det skal være

Dim minpris as Current
MinPris=[Leverandørpriser]![Pris1]

Avatar billede kru Nybegynder
27. januar 2001 - 15:11 #12
Et par hurtige kommentarer:

Referencen i VBA-Access er:
Forms![Formularnavn]![Feltnavn]

,de kantede parenteser skal bruges ved \"ugyldige\" navne, feks. [Alle salg de sidste 56 år] men AlleSalgDeSidste56År er ok.

Hvis koden programmeres i klassemodulet (=modulet bag selve formularen) er Feltnavn alene nok:
MinPris = Feltnavn

Jan din hustler - variabeltypen hedder \"Currency\" og hvis der er tale om forskellige felttyper kan der med fordel anvendes en Variant. Ellers kan man for datasikkerhedens skyld anvende C(Typecast) funktionerne:

Dim MinPris as Currency

MinPris = CCur(Nz(Prisfelt1, 0))
if MinPris > CCur(Nz(Prisfelt2, 0)) then MinPris = CCur(Nz(Prisfelt2, 0))
...etc

Hvis du gerne vil undgå at 0 bliver mindsteprisen hver gang du har et tomt felt, kan du erstatte 0 i Nz-funktionen med et højt tal:
CCur(Nz(Prisfelt2, 99999999))

, Nz forhindrer at du får fejl hvis feltet er i NULL-tilstand (=Ikke indeholder noget)

Håber det stimulerer ;0)

- Jan\'s svar er iøvrigt det korrekte.........
Avatar billede janbangm Nybegynder
27. januar 2001 - 16:43 #13
Overhovet ikke enig, men lad nu det ligge
Avatar billede henri Nybegynder
02. februar 2001 - 09:38 #14
Okay... jeg er spændt på om det virker. Lige nu kan jeg bare ikke finde ud af at kalde/starte programmet fra forespørgselen/rapporten. Kan i hjælpe med det?
Avatar billede janbangm Nybegynder
02. februar 2001 - 10:23 #15
Hvis du ligger koden ned i et modul kan du kalde det i en forespørgsel ved at skriv min menpris. Du skal have set koden ind i koden.

Jeg er hjemme i eftermiddag, så skal jeg hjælpe dig.
Avatar billede janbangm Nybegynder
02. februar 2001 - 10:55 #16
Kan du evt. sende databasen til mig. Access@edb.dk
Avatar billede henri Nybegynder
02. februar 2001 - 13:09 #17
Jeg har sendt databasen fra \"jorn.jepsen@brenderup.com\"
Avatar billede henri Nybegynder
02. februar 2001 - 13:11 #18
PS.: Når jeg klikker på banneret for \"msn\" kan den ikke finde siden... så får I vel ingen penge?
Avatar billede henri Nybegynder
05. februar 2001 - 14:20 #19
Du plejer ellers at være hurtig... Er du sneet inde?
Avatar billede janbangm Nybegynder
05. februar 2001 - 15:11 #20
Ups Det må du undskylde Jeg mente jeg havde fået sendt dig et svar.

Jeg det er lettets hvis du køre det fra en formular. Hvis du gerne vil, vil jeg gerne oprette en for dig
Avatar billede henri Nybegynder
06. februar 2001 - 08:29 #21
Flink fyr! Hvis det kan køres fra en formular, kan det vel også køres fra en rapport, og det er der jeg skal bruge det. Kan du klare det?
Avatar billede janbangm Nybegynder
06. februar 2001 - 09:05 #22
Jeg skal lige prøve
Avatar billede janbangm Nybegynder
06. februar 2001 - 10:52 #23
Hej

Jreg sender lige databasen
Avatar billede janbangm Nybegynder
08. februar 2001 - 15:26 #24
Hej

Kunne du bruge det jeg sendte
Avatar billede janbangm Nybegynder
13. februar 2001 - 14:20 #25
Hej Hvordant går det?
Avatar billede janbangm Nybegynder
22. februar 2001 - 15:30 #26
Hej

Vi du kunne bruge det som jeg sendte til dig syntes jeg du skulle aceptere mit svar
Avatar billede henri Nybegynder
26. februar 2001 - 10:49 #27
Undskyld, at jeg ikke har svaret før. Mailadressens mand har været på ferie med sin bærbare PC, og jeg har forgæves forsøgt at ændre min mailadresse til den, jeg nu har fået oprettet til mig selv, men jeg har åbenbart et problem med at modtage mails udefra (det fungerer ellers fint internt), og kan derfor ikke klikke på linket for godkendelse af min nye adresse... og jeg ville jo vente med at stille flere spørgsmål til adressen var rettet.

Bortset fra det:
Ja, det var sk...godt! Og jeg fik det også til at virke for Null-værdierne med Nz-funktionen.
Imidlertid rendte jeg ind i et andet problem: Jeg skulle i en rapport beregne summer på i forvejen summerede felter, og uanset hvordan jeg gjorde, protesterede Access over at skulle udføre beregningen! Så af tidsmæssige årsager måtte jeg hive rådataene over i Excel, og programmere mig ud af beregningerne i Visual Basic. Dobbeltarbejde!!!

Men dit svar er bare OK! Mange tak, og ha\' det godt til næste gang. Fed side!

Med venlig hilsen
Henriette