Avatar billede axelgaard Nybegynder
18. januar 2004 - 20:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tuning - Hvorfor Lattergas og ikke ren ilt?

Jeg er ikke den store kemiker og ser derfor ikke en indlysende grund til at der bruges N2O og ikke ren Ilt, når det skal bruges som tuning til motorer...
Jeg kan godt begynde at remse op af hvad jeg selv mener grunden er, men for at undgå at dumme mig, lader jeg lige en af "jer" gøre det først :)
Avatar billede chico Nybegynder
18. januar 2004 - 21:23 #1
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. januar 2004 - 21:30 #2
og grunden til at du ikke bruger ren ilt, er at det er eksplosivt under normale forhold, det er lattergas ikke
Avatar billede axelgaard Nybegynder
18. januar 2004 - 21:56 #3
Chico > Jeg havde allerede læst den fra Autobremsen, men der står da ikke noget om hvorfor man ikke bruger Ilt?

Bufferzone > Ved hvilken temperatur eksploderer rent Ilt, og hvordan definerer du "normale forhold"?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. januar 2004 - 22:03 #4
Ild eksplodere ikke selv, men ren ild får alt andettil at brænde eksplosivt, selv metal. En ulykke med en varm moton, benzin, og ren ilt og det er ikke blot de implicerede der bliver dræbt. Den blanding, så kunne du lige så godt køre på TNT eller nitroglyserin, det eksplodere simpelthen som en bombe. Det er lidt det princip man bruger i de meget kraftige FuelAir Explosives bomber
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
19. januar 2004 - 07:36 #5
Brænder man methangas (CH4) af i en lattergasatmosfære, ser reaktionskemaet sådan ud:  4 N2O(g) + CH4(g) --> 4 N2(g) + 2 H2O(g) + CO2(g), den frigivne varme er deltaH = -1131 kJ/mol. For den tilsvarende forbrænding af CH4 i ren O2 udvikles der "kun" -802 kJ/mol: CH4(g) + 2O2(g) -->  CO2(g) + 2H2O(g)

Ydermere dannes der flere molekyler ved forbrænding i lattergas (to molekyler i overskud), mens der ved forbrænding i ren O2 netto set ikke bliver dannet flere molekyler. Resultatet af at der dannes flere molekyler er at trykket stiger ret voldsomt, og det vil betyde at motoren har flere kræfter.
Avatar billede axelgaard Nybegynder
19. januar 2004 - 09:42 #6
Ideen var da også at hæve Ilt mængden fra de nuværende 21% til måske 40% for på den måde at øge mængden af forbrændingen af benzinen... kunne det ikke lade sig gøre?
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
19. januar 2004 - 11:58 #7
Hvis man øger oxygen koncentrationen sker forbrændingen lidt hurtigere, men du får ikke mere varme ud af det, for reaktionsskemaet er stadig det samme: CH4(g) + 2O2(g) -->  CO2(g) + 2H2O(g), hvis vi antager at benzinen består af ren methan da det er nemmere for overskuelighedens skyld.
Det som virkelig betyder noget er hvis der dannes flere molekyler end der bliver tilført motoren. Gas molekyler fylder meget ved de høje temperaturer, og det er med til at øge motorkraften.