Avatar billede interkriller Nybegynder
17. januar 2004 - 16:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan "deeplinker" jeg i PHP

Jeg har en php side hvor jeg lister seneste indlæg i forum.

Jeg vil gerne linke således, at når jeg trykker på et af de seneste indlæg kommer man til det sted på siden hvor indlægget står. (måske øverst måske i midten)

jeg har prøvet med <a name="3"> og linket med
<a href="<? $_SERVER['PHP_SELF']?>#3">

Men det virker desværre ikke, kan man ikke bruge den funktion i PHP eller hvad?

www.krildesign.dk

(under opbygning)
Avatar billede spunk13 Nybegynder
17. januar 2004 - 16:19 #1
<a href="<? echo $_SERVER['PHP_SELF']?>?#3">
Avatar billede spunk13 Nybegynder
17. januar 2004 - 16:32 #2
Glem det jeg skrev før..

Her henter du de seneste poster fra en database, via en while-løkke?
Avatar billede spunk13 Nybegynder
17. januar 2004 - 16:33 #3
-her
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2004 - 16:37 #4
Du skal
1) <a name="3"></a>
2) <a href="<?= $_SERVER['PHP_SELF']?>#3">
Avatar billede spunk13 Nybegynder
17. januar 2004 - 16:52 #5
Med $_SERVER['PHP_SELF'] linker du til den side som du er på nu. Er det ikke meningen at du skal linke til en anden side, hvorpå dit forum er?

forside:
while ($raekke = mysql_fetch_array($query)) {
$resultat = "forum.php#".$raekke['ref'];
$topic = $raekke['topic'];
echo "<a href='$resultat'>$topic</a>";
}

Utestet
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 20:09 #6
Derudover er det ikke nødvendigt at skrive filnavn, når man linker internt på samme side. (Med mindre man vil have siden reloadet.)

Derfor: <a href="#3">nummer 3</a>
Avatar billede interkriller Nybegynder
17. januar 2004 - 21:43 #7
for det første er jeg nødt til at reloade.

Erikjacobsen, jeg kan ikke rigtigt se forskellen på det jeg skrev i spg og det du skriver i svar.

Og som svar til spunk13: Jeg skal hente den nuværende side (min index side indeholder alt).

Dette er linket jeg trykker på:
<a href="<? $_SERVER['PHP_SELF']?>?navi=blog#<? echo $row->blogID; ?>"><? echo $row->overskrift; ?></a>

Dette er stedet jeg vil linke til:
<a name="<? echo $row->blogID; ?>"><? echo $row->overskrift; ?></a>

Det er på samme side, men når jeg i linket sætter $navi=blog ændrer jeg indholdet af siden. Tjeck Linket i spg hvis det ikke giver mening.

Det i har skrevet er det samme som jeg allerede har prøvet, som vist i spg. (Er det ikke???) eller overser jeg jeres guldkorn
Avatar billede interkriller Nybegynder
17. januar 2004 - 21:46 #8
hvis i tjekker linket så er det nederst i venstre "Seneste indlæg i Blog"
Avatar billede interkriller Nybegynder
23. januar 2004 - 10:18 #9
Er der nogen der kan se fejlen i ovenstående??
Avatar billede interkriller Nybegynder
25. januar 2004 - 13:14 #10
Kan det have noget at gøre med, at indholdet et i en ramme med scrollbar???
Avatar billede roenving Novice
26. januar 2004 - 01:42 #11
Måske kan det klares med, at du bare bruger andet end tal ?-)

-- principielt er tal helt gyldige i html, men i en hel del af de andre elementer, som indgår i en almindelig hjemmeside må element-navne o.l. ikke starte med tal, så prøv ...
Avatar billede interkriller Nybegynder
26. januar 2004 - 11:28 #12
Det må jeg sige roenving, dine løsninger ser altid ud til, at være et skud i tågen, men de holder alligevel hver gang ;) ...fedt takker.

Satte et l ind altså <a name="l<? echo $row->blogID; ?>"><? echo $row->overskrift; ?></a>

Smid et svar
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2004 - 11:34 #13
Bare for ikke på et senere tidspunkt at blive forvirret, når du ser kilden, så væn dig til at bruge andre bogstaver end lille L og stort i (og eventuelt også både lille og stort O) sammen med tal. Disse kan nemlig (afhængig af skrifttype) meget let forveksles med tallene 1 og 0.
Avatar billede interkriller Nybegynder
26. januar 2004 - 11:44 #14
Takker for omsorgen, men min "strategi" er, at jeg altid skriver med småt, bortset fra ID. Så har styr på det ;)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2004 - 11:53 #15
Ja, men lille L kan også være svært at skelne fra tallet 1.

Et eksempel: l1Io0O
Hvis bare 2 af tegnene i eksemplet ser lidt ens ud, så forestil dig, hvis de andre ikke er lige ved siden af, så man kan se forskellen.

Kan du hurtigt se forskel på l2 og 12 - uden at komme i tvivl?
Avatar billede interkriller Nybegynder
26. januar 2004 - 15:25 #16
Nix, det har du ret i
Avatar billede roenving Novice
28. januar 2004 - 07:08 #17
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
28. januar 2004 - 09:16 #18
-- og tak for points ;~}