Avatar billede janvind Praktikant
17. januar 2004 - 12:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man et netværk

Jeg har 2 computere med XP home.

De har begge forbindelse til internettet via den samme router (D-link DI-604).

Kan disse to maskiner "tale" sammen - dvs. eksempelvis overføre filer til hinanden (eksempelvis via Stifinderen), spille mod hinanden og/eller køre programmer, som ligger på den anden maskine?
Avatar billede arlet Juniormester
17. januar 2004 - 12:37 #1
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 12:37 #2
Det skulle ikke være noget problem, kør XP's guide til at lave et netværk, så lykkes det sandsynligvis :)
Avatar billede brixz Nybegynder
17. januar 2004 - 12:40 #3
sørg for at de har samme protokoller installeret på hver maskine :)
Avatar billede badehatten Nybegynder
17. januar 2004 - 12:52 #4
Når begge maskiner har adgang til internettet har de begge TCP/IP-protokollen installeret, så det er ikke nødvendigt med yderligere protokoller. At bruge en af de indbyggede guider til at få lokalnetværket op at stå er sikkert en god idé.
Avatar billede brixz Nybegynder
17. januar 2004 - 12:57 #5
det er bestemt en god ide at bruge den indbyggede guide, den installerer jo selv protokollerne!

men hvis windows ikke gør det er det også en god ide at installere IPX/SPX protokollen da der er nogle spil der kun virker over netværk med denne protokol!!
Avatar billede kenp Novice
17. januar 2004 - 13:51 #6
du behøver ikke IPX som arlet henviser til når du er forbundet med en router ;) (m.m. at du spiller spil som kræve det)

Men du skal sikre dig at de er i samme arbejdsgruppe, samt at du har husket at dele noget, begge brugere oprettet på begge computere.

Men du vil ikke kunne køre programmer som kun er indstalleret på kun den ene computer.
Avatar billede arlet Juniormester
17. januar 2004 - 13:53 #7
Så er "the champ" Kenp, kommet på banen, så lytter du bare til ham*S*
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 14:14 #8
Hej

Dine computere skal være i samme arbejdsgruppe (Højreklik på Denne Computer, vælg egenskaber, klik på fanen computernavn og klik eventuelt på skift hvis arbejdsgruppen ikke er ens).
Hvis din router tildeler IP-adresser via dhcp skal der ikke ændres i dine netværksforbindelser.

Hvis din router ikke tildeler IP-adresser til dine computere skal du klikke på Start -> Kontrolpanel -> Netværks- og Internetforbindelser -> Netværksforbindelser herefter højreklikker du på LAN-forbindelse og vælger egenskaber. Klik herefter på TCP/IP så den bliver markeret og klik på knappen egenskaber.

TCP/IP konfigurationen kan f.eks. indstilles til at være:

PC 1
IP-adresse 192.168.0.5
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Foretrukne DNS server: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)

PC 2
IP-adresse 192.168.0.6
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Foretrukne DNS server: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)

Hvis din router har ip-adresse 10.0.0.1 skal IP-adresse og subnetmask for de enkelte LAN-forbindelser i stedet være:
PC 1
IP-adresse: 10.0.0.5
Subnetmask: 255.0.0.0

PC 2
IP-adresse: 10.0.0.6
Subnetmask: 255.0.0.0
Gateway og DNS skal naturligvis også udfyldes (routerens IP-adresse).

For at dele mapper m.m. skal brugerne være oprettet på de enkelte maskiner med deres respektive adgangskoder. Dvs. Jens, Peter og Knud skal være oprettet som bruger på pc1 og pc2 for at få adgang til de mapper og printere der er delt på henholdsvis pc1 og pc2.
Mange synes åbenbart man bare kan aktivere gæstekontoen og deaktivere Windows XP's indbyggede firewall, men det svarer til at åbne fordøren på vid gab og sætte et skilt op med påskriften: "Kære tyv, der er kaffe på kanden god arbejdslyst".

Hvis du ønsker informationer omkring deling af internetforbindelsen kan du kigge på
http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=138

Med venlige hilsner
Per Schulze
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 14:46 #9
Kør nu bare den XP guide og glem alt det fis med IP-adresser osv ;)
Avatar billede janvind Praktikant
17. januar 2004 - 14:50 #10
Jeg har fået det til at virke, tak alle sammen